داستان دوستی جدید شاهزاده و پادشاه را بخوانید/ گزارش نیویورک تایمز از نزدیکی پوتین با بن سلمان

داستان دوستی جدید شاهزاده و پادشاه را بخوانید/ گزارش نیویورک تایمز از نزدیکی پوتین با بن سلمان

روز جدید رابرت جردن که در دوران دولت جورج دبلیو بوش سفیر آمریکا در عربستان سعودی بود، می‌گوید: «بن سلمان می‌خواهد در لیگ‌های بزرگ بازی کند و از هر چیزی که این فرصت را به او بدهد استقبال می‌کند. اگر راهی برای کمک به پوتین وجود دارد، خوب است و اتفاقاً، بد نیست اگر او بتواند نشان دهد که مستقل از نفوذ آمریکاست.

کلیفورد کراس در نیویورک تایمز نوشت: در حالی که روسیه نیروهای خود را در مرز با اوکراین مستقر کرد و در اوایل سال جاری به کشور حمله کرد، شرکت هولدینگ پادشاهی عربستان سعودی بی سر و صدا بیش از 600 میلیون دلار در سه شرکت انرژی روسیه سرمایه گذاری کرد. سپس، در طول تابستان، در حالی که ایالات متحده، کانادا و چندین کشور اروپایی واردات نفت از روسیه را کاهش دادند، عربستان سعودی مقدار نفت کوره ای را که از روسیه برای نیروگاه های خود خریداری کرد، دو برابر کرد و نفت خام خود را برای صادرات آزاد کرد.

در این ماه، روسیه و عربستان سعودی سازمان کشورهای صادرکننده نفت و تولیدکنندگان متحد آن را تحت فشار قرار دادند تا تولید خود را در واکنش به کاهش قیمت جهانی نفت کاهش دهند، تصمیمی که به سود نفت برای هر دو کشور لطمه زد. روی هم رفته، این حرکات نشان دهنده تغییر مسیر عربستان سعودی به سمت مسکو و دور شدن از متحد همیشگی خود، ایالات متحده است. موضع عربستان سعودی با اتحاد سیاسی آشکار بین محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه فاصله زیادی دارد، اما این دو رهبر به توافقاتی دست یافته اند که به نفع هر دو طرف است.

بیل ریچاردسون وزیر انرژی سابق آمریکا گفت: واضح است که روابط بین عربستان سعودی و روسیه در حال تعمیق است. سعودی‌ها با همکاری نزدیک‌تر با روسیه، عملاً منزوی کردن آقای پوتین را برای ایالات متحده و اتحادیه اروپا سخت‌تر می‌کنند. در حالی که اروپا در حال آماده شدن برای کاهش واردات نفت خود از روسیه است، عربستان سعودی و کشورهایی مانند چین و هند به عنوان آخرین خریداران وارد میدان شده اند.

در طول جنگ سرد، عربستان سعودی و اتحاد جماهیر شوروی دشمنان سرسختی بودند. رهبران سعودی به تأمین مالی شورش علیه اشغال افغانستان توسط شوروی کمک کردند. اما در سال‌های اخیر، از آنجایی که شکستگی هیدرولیکی در میادین شیل باعث رونق تولید نفت و گاز طبیعی آمریکا شده است که قدرت اوپک و دیگر تولیدکنندگان بزرگ نفت مانند روسیه را تضعیف کرده است، دو کشور یکدیگر را به عنوان شرکای ارزشمندی می‌بینند. . شباهت این است که عربستان سعودی یک پادشاهی مستبد است و پوتین اکثر مخالفان سیاسی داخلی خود را سرکوب یا زندانی کرده است.

پس از سقوط قیمت نفت در اواخر سال 2014 و 2015، مسکو و ریاض با یکدیگر همکاری کردند تا از تسلط شرکت های آمریکایی بر بازار جهانی انرژی جلوگیری کنند. در سال 2016، روسیه و عربستان سعودی برای گسترش کارتل نفت و ایجاد اوپک پلاس توافق کردند. همکاری آنها ادامه یافته است، به جز یک لحظه کوتاه در اوایل سال 2020 که شروع همه گیری ویروس کرونا باعث سقوط قیمت نفت شد و دو طرف نتوانستند در مورد اقدامات بعدی به توافق برسند.

بروس ریدل، تحلیلگر سابق سیا در خاورمیانه و نویسنده کتاب پادشاهان و روسای جمهور، گفت: روس ها و سعودی ها علاقه مشابهی به افزایش قیمت نفت دارند و جنگ در اوکراین این موضوع را تقویت کرده است. مقامات سعودی روسیه را شریک مفیدی در مدیریت اوپک پلاس می دانند.

این گروه از نزدیک با الکساندر نواک، وزیر انرژی سابق روسیه که اکنون معاون نخست وزیر است، همکاری می کند. تحلیلگران او را اینگونه توصیف می کنند که مایل است ساعت ها در کنار وزرای سایر کشورهای تولیدکننده نفت بنشیند تا برنامه ها، نگرانی ها و نارضایتی های آنها را بشنود.

اوپک پلاس با اعلام کاهش اندک تولید در این ماه، استقلال خود را از بایدن نشان داد که در ماه ژوئیه از عربستان سعودی دیدن کرد و با شاهزاده محمد دیدار کرد. این دیدار به طور گسترده به عنوان تلاشی از سوی بایدن برای ترمیم روابط آمریکا و عربستان پس از انتقاد وی از پادشاهی در جریان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال 2020 به دلیل قتل جمال خاشقجی، ستون نویس واشنگتن پست، تفسیر شد.

رئیس‌جمهور ماه‌ها است که عربستان سعودی را به تولید نفت بیشتر تشویق می‌کند، اما این کاهش تولید، سیاست افزایش تدریجی تولید را معکوس کرده است.

عربستان سعودی اغلب خود را با ایالات متحده متحد می کند، از جمله با حمایت بی سر و صدا از تلاش ها برای بهبود روابط بین اسرائیل و همسایگان عرب خود. اکنون، برخی تحلیلگران می گویند، به نظر می رسد پادشاهی بیشتر بر منافع مالی خود متمرکز است و با روسیه همکاری نزدیک دارد، حتی در شرایطی که ایالات متحده و اروپا به دنبال منزوی کردن و مجازات پوتین برای حمله به اوکراین هستند.

جیم کرین، کارشناس خاورمیانه در دانشگاه رایس، گفت: «این قابل توجه است که روسیه توانسته عربستان سعودی را در کنار خود نگه دارد. «هدف پوتین این است که بین ایالات متحده و متحدانش قرار گیرد و از نظر روابط آمریکا با عربستان سعودی، پوتین در حال پیشرفت است.

مدیران نفت خلیج فارس می گویند که عربستان سعودی و دیگر کشورهای خلیج فارس تنها کاری را انجام می دهند که برای آنها بهترین است. سداد ابراهیم الحسینی، مدیر سابق آرامکو عربستان گفت: این تصمیمات از منافع تجاری عربستان محافظت می کند و از نظر اقتصادی عربستان سعودی بسیار منطقی است.

برخی از مدیران انرژی در خاورمیانه می گویند که ایالات متحده و دیگر کشورهای غربی شرکای قابل اعتمادی برای صادرکنندگان نفت نبوده اند زیرا آنها به دنبال حذف تدریجی سوخت های فسیلی در تلاش برای مبارزه با تغییرات آب و هوایی هستند. بدر جعفر، رئیس شرکت کرسنت پترولیوم، یک شرکت نفتی در امارات متحده عربی، گفت: «سال‌ها سیاست انرژی اسکیزوفرنی در اروپا و ایالات متحده منجر به آسیب‌پذیری‌های امنیت انرژی شده و تولیدکنندگان بزرگ با آن سازگار شده‌اند. اما صفحه شطرنج انرژی احتمالا در ماه ها و سال های آینده تغییر خواهد کرد.

بسیاری از اقدامات عربستان سعودی در رابطه با روسیه را می توان به عنوان تصمیمات فرصت طلبانه برای کسب درآمد آسان تعبیر کرد. زمانی که قیمت سهام گازپروم، روس نفت و لوک اویل – سه شرکت بزرگ انرژی روسیه – در اوایل سال جاری به دلیل تحریم‌های غرب کاهش یافت، کینگدام هولدینگ که توسط شاهزاده سعودی الولید بن طلال اداره می‌شود، تقریباً 600 میلیون دلار در آنها سرمایه‌گذاری کرد. صندوق دارایی دولتی عربستان سعودی که توسط شاهزاده محمد اداره می شود، سهام اقلیت قابل توجهی در کینگدام هولدینگ دارد.

این سرمایه گذاری تقریباً نیمی از سرمایه گذاری های جدید شرکت را در نیمه اول سال تشکیل می داد، زمانی که بسیاری از شرکت های غربی اعلام کردند روسیه را ترک خواهند کرد. این یکی از بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری‌های عربستان از زمانی بود که صندوق سرمایه‌گذاری دولتی در سال 2015 یک صندوق 10 میلیارد دلاری برای سرمایه‌گذاری در روسیه اعلام کرد، اگرچه مشخص نیست که آیا عربستان سعودی واقعاً همه این پول را سرمایه‌گذاری کرده است یا خیر.

گرگوری گاوز، کارشناس سیاست خاورمیانه در دانشگاه تگزاس، گفت: این سرمایه گذاری بزرگ عربستان در بخش انرژی روسیه تلاشی برای همسویی بیشتر منافع عربستان سعودی و روسیه در حمایت از قیمت هاست.

در ماه آوریل، عربستان سعودی و نزدیکترین متحدش، امارات متحده عربی، واردات سوخت پالایش شده روسیه با تخفیف شدید را برای استفاده در نیروگاه های خود آغاز کردند. عربستان سعودی با واردات این سوخت ها می تواند نفت خام خود را با قیمت های بالا به کشورهای دیگر بفروشد.

بر اساس گزارش کپلر، یک شرکت تحقیقاتی و داده‌های کالایی، عرضه مستقیم از روسیه به عربستان سعودی در ماه جولای به 76000 بشکه در روز رسید که دومین بالاترین میزان از سپتامبر 2018 است. ویکتور کاتونا، تحلیلگر کپلر، گفت که بیشتر نفت کوره روسیه احتمالاً به طور غیرمستقیم از طریق استونی، مصر و لتونی وارد عربستان سعودی شده است.

بیشتر این نفت کوره زمانی به ایالات متحده رفت، جایی که پالایشگاه های خلیج فارس آن را به بنزین، گازوئیل و سایر سوخت ها تبدیل کردند. اما ایالات متحده واردات نفت روسیه را در ماه مارس ممنوع کرد و صادرکنندگان روسی را مجبور کرد که خریداران دیگری بیابند و سوخت را با قیمت های نسبتا پایین عرضه کنند. آریل اهرم، متخصص خاورمیانه در ویرجینیا تک، می گوید: «این پول را می سوزاند.

سایر کشورها مانند چین و هند نیز نفت روسیه را با تخفیف 30 درصد یا بیشتر خریداری می کنند. خرید نفت کوره روسیه از عربستان سعودی از پایان تابستان کاهش یافته است، اما ممکن است در سال آینده دوباره افزایش یابد.

روابط عربستان و روسیه از لحاظ تاریخی چند وجهی بوده و به ندرت کاملاً یکنواخت بوده است. این دو کشور از جناحی در لیبی حمایت کرده اند که به دنبال کنترل این کشور آسیب دیده از خشونت است. اما روسیه مدت‌هاست که روابط نزدیکی با ایران، رقیب اصلی عربستان سعودی، از جمله در مورد جنگ داخلی سوریه حفظ کرده است.

شاهزاده محمد علناً در مورد جنگ روسیه در اوکراین صحبت نکرده است. اما در ماه مارس در سازمان ملل متحد، عربستان سعودی به اکثریت قاطع کشورها در رای دادن به قطعنامه‌ای در محکومیت تهاجم ملحق شد. این پادشاهی همچنین فروش نفت به اروپا را افزایش داده است و جایگزین برخی از کشورهای نفتی آنجا شده است که زمانی از روسیه خریداری می شد.

حلیمه کرافت، رئیس استراتژی کالاهای جهانی گفت: از دیدگاه عربستان سعودی، آنها قطعا نمی خواهند خود را در مرکز درگیری بین غرب و روسیه قرار دهند. اما سایر کارشناسان معتقدند که این اکراه را نباید با بی طرفی اشتباه گرفت.

رابرت جردن که در دوران دولت جورج دبلیو بوش سفیر آمریکا در عربستان سعودی بود، می‌گوید: «بن سلمان می‌خواهد در لیگ‌های بزرگ بازی کند و از هر چیزی که این فرصت را به او بدهد استقبال می‌کند. اگر راهی برای کمک به پوتین وجود دارد، خوب است و اتفاقاً، بد نیست اگر او بتواند نشان دهد که مستقل از نفوذ آمریکاست.

دیدگاهتان را بنویسید