داستان رنگ در رختکن بعد از بازی انگلیس چگونه بود؟

احتمالا یادتان هست در هفته های پایانی اردوی تیم ملی با هدایت اسکوچیچ چه دعوا و درگیری هایی بین بازیکنان رخ داد. این جدایی بزرگ و داستان های شگفت انگیز و درگیری لفظی دو گروه از بازیکنان به قدری جدی بود که وقتی مهدی تاج رئیس فدراسیون فوتبال شد، هیئت مدیره را متقاعد کرد که با سیاست اخراج اسکوچیچ و جایگزینی کی روش موافقت کند. تاج و نبی به همه اعضای هیئت مدیره اعلام کردند که اگر این تغییر اتفاق نیفتد، اختلاف بین بازیکنان در کمپ ممکن است به درگیری فیزیکی و حتی غیبت چند بازیکن بزرگ در جام جهانی ختم شود. ما با یک شرم ملی بزرگ روبرو هستیم

این توضیحات و ارائه برخی حقایق و مستندات مهم در مورد مشکلات موجود در تیم باعث شد تا هیات مدیره برخلاف تصمیم قبلی خود برای حمایت از اسکوچیچ به کی روش اجازه هدایت تیم ملی در جام جهانی را بدهد.

با این اتفاق شعله درگیری شدید دو گروه از اعضای تیم خاموش شد اما هرگز خاموش نشد. اگر در زمان اسکوچیچ عده ای جایگاه محکم و ثابتی در ترکیب تیم ملی داشتند، با آمدن کیرو نحوه جناح بندی ها تغییر کرد. این بار بازیکنان باتجربه تیم ملی قدرت اصلی را در اختیار گرفتند. به زبان ساده تر، قدرت هواداران کی روش در اختیار هواداران اسکوچیچ قرار گرفته و هواداران سرمربی کروات در سایه قرار گرفته اند.

با حضور کی روش حاشیه ها و درگیری های عمومی روی هم انباشته شد اما هر روز که می گذشت اختلافات و فاصله بین اعضای تیم بیشتر می شد. برخی از مردم آنقدر منزوی بودند که از اتاق خود بیرون نمی آمدند و جز در هنگام شام و جلسات فنی با کسی صحبت نمی کردند. بالاخره در دو بازی دوستانه قبل از جام جهانی همه فهمیدند که پرتغالی ها در مورد تاکتیک تیم ملی در جام جهانی چه تصمیمی گرفته اند.

ترکیب تیم ملی که به مصاف انگلیس می رود برای این مربی سورپرایز ویژه ای برای فوتبال ایران بود و به همه نشان داد که شرایط بسیار تغییر کرده است. شجاع خلیل زاده، محمدحسین کنعانی زادگان و وحید امیری سه بازیکن اصلی اسکوچیچ نیمکت نشین شدند. نورافکن هرگز به جام جهانی نرسید و شکست خورد. صادق محرمی که به پسر اسکوچیچ معروف بود در بازی سخت مقابل انگلیس به میدان رفت و در نتیجه نیمکت نشین شد و جای خود را به رامین رضایان برای بازی های بعدی مقابل ولز و آمریکا دادند که اسکوچیچ اصلاً به آن اعتقاد نداشت.

در مورد فهرست و اعضای تیم ملی خیلی چیزهای بیشتری می توان ذکر کرد. مهم ترین بحث به طور مستقیم به خلیل زاده و کنعانی زادگان مربوط می شود. این دو که در دیدارهای مقدماتی به عنوان زوج اصلی خط دفاعی تیم ملی و با این میزان هماهنگی و آمادگی عملکرد بسیار خوبی داشتند، کمتر کسی فکرش را می کرد که در جام جهانی نیمکت نشین شوند اما این اتفاق افتاد. .

با توجه به فضای تفرقه ای که از قبل بین اعضا ایجاد شده بود و هیچ گاه به طور کامل حل نشد، این ذهنیت که وفاداری برخی افراد به کی روش تاثیرگذارتر از شایستگی و تمایل افراد برای حضور در هسته است، برای نیمکت ها قوت گرفت. اتفاقاً به همین دلیل یکی دو بار در حاشیه اردوی تیم ملی در قطر بین نیمکت نشینانی که طرفدار اسکوچیچ بودند و دو یا سه بازیکن طرفدار کی روش مشاجره شد و اگر اسکوچیچ می ماند. احتمالاً جایی در مسابقات جهانی وجود نخواهد داشت.

عصبانیت کی روش از لو رفتن این ترکیب

بعد از بازی انگلیس و آن باخت تلخ، ماجرا شکل پیچیده تری به خود گرفت. کی روش که از لو رفتن ترکیب تیم ملی در صبح بازی عصبانی شده بود، برای یافتن مردی که ترکیب تیم را در اختیار رسانه ها قرار داده بود، جستجوی خود را آغاز کرد و نتیجه این کار وخامت اوضاع بود. از روابطش با محمدحسین کنعانی زادگان و شجاع خلیل زاده. البته نمی توان جزئیات زیادی از تعاملی که این تنش را تشدید کرد منتشر کرد، اما روز بعد بازی در جلسه ای در حضور همه بازیکنان، کیروش کنعانی زادگان و شجاع خلیل زاده را زیر سوال برد و به آنها گفت که باید عذرخواهی کنند. به هم تیمی های خود . پیرمرد پرتغالی روزهای بعد در دیدارهای فنی مواضع تند این دو مدافع را گرفت و به همین دلیل اجازه حتی یک دقیقه بازی مقابل ولز و آمریکا را به آنها نداد. مشکل اصلی اینجاست که در این مشکل کی روش و این دو مدافع به عقیده خیلی ها چند بازیکن دیگر که مدت ها جای خود را در ترکیب اصلی از دست داده بودند نقش کلیدی داشتند. البته پیشینه این اتفاق با ماجرای دعوای هواداران و مخالفان اسکوچیچ نیز مرتبط بود. حالا با این فضا بهتر متوجه می شوید که چرا دیروز که کی روش پست خداحافظی اش را گذاشت، کنعانی این کامنت جنجالی را در کنار او نوشت.

این اتفاقات و آن همه مسائلی که بنا به مصلحت اندیشی به آنها اشاره نکردیم به وضوح به ما نشان می دهد که در حال حاضر چه جو عجیبی در تیم ملی حاکم است و این تقسیم بندی از بین نرفته است و عده ای با حمایت کی روش واقعا نقش آفرینی می کنند. بیشتر از یک بازیکن و حتی کاپیتان در تیم بازی می کند. برای جمع آوری تمام این حواشی، فوتبال ایران به معنای واقعی نیاز به استخدام یک مربی بزرگ خارجی دارد که توانایی مدیریت این بازیکنان و جو حاکم بر تیم ملی را داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید