داستان قربانیان زلزله کوی; ما هیچ آیتمی نداریم نه نون، نه پتو… هیچی نداریم!

داستان قربانیان زلزله کوی;  ما هیچ آیتمی نداریم  نه نون، نه پتو… هیچی نداریم!

در ساعات پایانی روز شنبه 19 بهمن ماه زمین لرزه ای به بزرگی 5.9 ریشتر شهرستان خوی را لرزاند اما پس لرزه ها همچنان ادامه دارد. روزنامه اعتماد در گزارشی به وضعیت آسیب دیدگان زلزله خوی پرداخته است.

«ستار کولی زاده» یکی از قربانیان زلزله 19 بهمن در شهرستان هوی است. همسرش با صدای خشن و به سختی قابل شنیدن به من می گوید: «شوهرم 37 سال داشت. با وقوع زلزله من و دو فرزندم فرار کردیم. ستار پشت سرمان داشت از حیاط بیرون می رفت که ناگهان صدا زد: «کمرام! دیوار حیاط بالای بدنش فرو ریخته بود. سریع او را به بیمارستان بنی هاشم بردیم اما کارش تمام شد. حالا ما هم آواره کوچه ها و کوچه ها هستیم.»

21:44 شنبه شب; هشتم بهمن ماه زمین لرزه ای به بزرگی 5.9 ریشتر شهرستان خوی واقع در آذربایجان غربی را لرزاند. این زمین لرزه در عمق 7 کیلومتری زمین و طول جغرافیایی 44.90 و عرض جغرافیایی 38.59 در 6 کیلومتری خوی، 30 کیلومتری ایوائوگلی و 35 کیلومتری کارازیودین رخ داده و پس لرزه های آن همچنان ادامه دارد. گزارش های اولیه از این زمین لرزه حاکی از آن بود که برق بخشی از شهر هوی آن قطع شده و مردم از ترس به خیابان ها ریخته اند. تعداد مجروحان این حادثه تاکنون بیش از هزار نفر و سه کشته بر اثر این زمین لرزه (در زمان نگارش این گزارش) گزارش شده است.

به گفته مرتضی مرادی پور، معاون عملیات سازمان امداد و نجات هلال احمر، «۸۶ روستا» تحت تاثیر این زلزله قرار گرفتند. مصدومان این حادثه به بیمارستان های خوی، سلماس و چایپاره منتقل شدند. بیش از 20 نفر در بخش مراقبت های ویژه بستری هستند. این حادثه حدود یازده روز پیش رخ داد. این شهر در 28 ژانویه زلزله ای به بزرگی 5.4 ریشتر در ساعت 13:38 را تجربه کرد. پیش از این در 22 مهر 1401 استان آذربایجان غربی در حوالی خوی دچار زلزله ای به بزرگی 5.4 ریشتر شد که 12 روستا را به شدت تحت تاثیر قرار داد و بیش از 500 واحد مسکونی خسارت دید. هزار و 126 نفر در زلزله 22 مهر مجروح شدند. شهرستان خوی در حالی دچار زلزله هشتم بهمن شد که بیشتر روستاهای اطراف در اثر زلزله سیزدهم مهر همچنان در چادر نشینی به سر می بردند.

یکی از کشته شدگان سکته قلبی کرده بود

رئیس اورژانس آذربایجان درباره این حادثه به «اعتماد» گفت: وضعیت در حال حاضر تحت کنترل است. مجروحان به بیمارستان ها منتقل شدند. در این زمین لرزه تاکنون بیش از هزار نفر مجروح و سه نفر جان خود را از دست داده اند. با توجه به اینکه هنوز آمار برخی از روستاهای دورافتاده خوی در دسترس نیست، امکان تغییر و افزایش این آمار وجود دارد. مردگان اهل شهر هوی هستند.»

مدیر روابط عمومی هلال احمر خوی نیز در این خصوص به اعتماد گفت: بر اثر این زمین لرزه سه نفر کشته شدند. یکی از آنها بر اثر سکته قلبی درگذشت. شرایط در حال حاضر بسیار پیچیده است و نمی توان در مورد آن صحبت کرد.

وزیر کشور شامگاه یکشنبه نهم باخمن گفت: عملیات امداد و نجات در روستاهای آسیب دیده خوی پایان یافته است. «در حال حاضر کسی زیر آوار نیست. این در حالی است که هنوز پس لرزه های زیادی احساس می شود. استاندار آذربایجان غربی گفت: پس از زلزله 5.9 ریشتری بیش از 40 پس لرزه احساس شد. برآورد اولیه حاکی از آن است که واحدهای مسکونی 70 روستا بین 20 تا 80 درصد آسیب دیده اند، هرچند خسارت در مناطق شهری نسبت به 2 زلزله قبلی بیشتر بوده و در شهرک هوی و شهرک فیرورک خسارت گزارش شده است.

ما نمی توانیم شما را اداره کنیم

پنج نفر از اهالی روستاهای اطراف شهرستان خوی وضعیت امداد رسانی را برای اهالی برای «اعتماد» توضیح می دهند.

زاویه حسن خان، کشاورز می گوید: «روستای ما از جمله مناطقی بود که خسارت زیادی دید. تعداد مجروحان ما هم زیاد بود. یکی از کشته شدگان روستای ماست. خوب ما 150 چادر گرفتیم، اما چه فایده، 400 خانواده بدون چادر ماندند. ما هیچ آیتمی نداریم نان نداریم، پتو نداریم… هیچی نداریم».

ساکن «بدلان»: «خوشبختانه روستای ما آسیبی ندیده است. بیشتر مجروحان از خود شهر هوی بودند، اما همه خانه ها ویران شدند. اصرار کردم که از فرماندار چادر بگیریم چون عده ای خودشان به روستای ما آمدند. مردم نیز اقلام و غذا را خودشان تهیه می کنند. گاهی خیرین برای ما چیزهایی می آورند. با برخی از مسئولان مربوطه تماس گرفتم، گفتند؛ حال شما بد است و ما نمی توانیم از شما مراقبت کنیم. از اینکه آمار سازمان های مختلف متفاوت است تعجب می کنم و وقتی پیگیری می کنم هر سازمانی آمار متفاوتی برای توزیع چادر می دهد. زلزله زدگان در وضعیت اسفباری به سر می برند و مردم نگران خانه هایشان هستند که کی خوب می شود!».

ساکن روستای «گوردیک»: «در منطقه کوهستانی هستیم و اینجا هوا بسیار سرد است و برف شدیدی می بارد. فقط به ما چادر داده اند و هنوز پتو و سایر اقلام دریافت نکرده ایم.»

دهیار روستای «آقچه قشلاق» گفت: ما حتی یک نفر جان خود را از دست نداده ایم، اما بیشتر خانه های به جا مانده از زلزله های قبلی به کلی تخریب شده است. چادرهایی که توزیع کرده بودیم الان کم است و غذا در دسترس ما نیست. به دلیل سرما، آنطور که باید وسایل گرمایشی و گرمایشی نداریم.»

دهیار روستای موسی کولیکندی: «روستای ما آسیبی ندید اما خانه هایی که قبلاً قابل تعمیر بود تخریب شد. روستاییان از سیزدهم مهر که اولین زلزله هوی را لرزاند، در چادر زندگی می کنند.

زلزله زدگان به شدت عصبانی هستند و وضعیت روحی خوبی ندارند

همچنین یک منبع آگاه در خصوص زلزله 5.9 ریشتری شهرستان خوی گفت: به دلیل برودت هوا، جو شهرستان خوی و مناطق زلزله زده بسیار سنگین است. زلزله زدگان به شدت عصبانی هستند و وضعیت روحی خوبی ندارند. برخی از ساکنان خوی قصد دارند منطقه را ترک کرده و به شهرها یا روستاهای مجاور بروند. حتی گفته می شود برخی از زلزله زدگان به خبرنگاران حمله کرده و با آنها درگیر شده اند. دو نفر از کشته شدگان این زمین لرزه «مرد» و دیگری «دختر ۱۱ ساله» بودند که دیوار خانه روی سرش فروریخت.یکی از کشته شدگان اهل زرآباد حوالی شهر هوی بود.

یکی از رسانه های محلی نیز به من گفت: بر اثر این زلزله خانه های شهر از 10 تا 70 درصد تخریب شده اما خانه های روستاها به کلی تخریب شده است.

دیدگاهتان را بنویسید