داستان های دو مکالمه روز جدید

داستان های دو مکالمه روز جدید

روز جدید برخی اخبار حاکی از آن است که پس از اتفاقات اخیر در کشور، گفتگوهای نیروهای داخلی افزایش یافته است. جریان‌ها و شخصیت‌های سیاسی مختلف که تصور نمی‌شد با هم وارد گفت‌وگو شوند، اکنون مذاکرات مستقیم را آغاز کرده‌اند. گفته می‌شود در هفته‌های اخیر، برخی اصلاح‌طلبان با مقامات ارشد مذاکره کرده‌اند. دو روز پیش گفته شد فرزندان مرحوم هاشمی رفسنجانی و رهبر انقلاب نیز جلسه ای را برای گفت و گو با یکدیگر برگزار کردند. در عین حال در سطح چهره های مختلف اصولگرا صحبت از اصلاح ساختارهای نظام است. همچنین برخی از مقامات عالی رتبه به طور ویژه به اصلاح رویه ها اشاره کردند.

اخیرا اخبار مختلفی در شبکه های اجتماعی مبنی بر دیدار فاطمه هاشمی رفسنجانی با سید جطبی خامنه ای فرزند رهبر انقلاب منتشر شده است. برخی منابع درباره جزئیات این دیدار ادعاهایی را مطرح کرده اند. در پاسخ به این گزارش ها، یک منبع رسمی از خانواده هاشمی رفسنجانی این دیدار را تایید کرد. پایگاه اطلاع رسانی موزه آیت الله هاشمی رفسنجانی نوشت: پس از انتشار خبری در فضای مجازی مبنی بر دیدار خانم فاطمه هاشمی رفسنجانی با حجت الاسلام میتبی خامنه ای، یک منبع موثق از تنویر افکار عمومی خبر داد: ضمن تایید اصل موضوع در جلسه، ذکر این نکته ضروری است که نقل قول ها و موضوعات ذکر شده در اخبار کذب و کذب هستند. این خبر در حالی منتشر شد که هاشمی رفسنجانی در سال‌های پایانی عمرش مورد هجوم نیروهای اصولگرا قرار داشت و آن‌طور که برخی منابع عمدتاً اصولگرا در سال‌های اخیر نقل کرده‌اند، وی در سال‌های پایانی عمر خود با رهبر انقلاب ارتباط ضعیفی داشته است. زندگی بر خلاف دهه هفتاد از سوی دیگر خانواده هاشمی رفسنجانی همواره مورد انتقاد شدید و حتی لفظی نیروهای حزب الله بوده است. به همین دلیل انتشار این خبر در روزهای گذشته با واکنش های زیادی همراه بود. بسیاری آن را در کنار رایزنی های اصلاح طلبان با مسئولان قرار دادند و آن را به عنوان امتداد چانه زنی داخلی تعریف کردند.

همزمان جزئیات رایزنی های اصلاح طلبان با مقامات نظام منتشر می شود. محمود میرلوحی از فعالان سیاسی اصلاح طلب با اشاره به دیدار تعدادی از اصلاح طلبان با رئیس قوه قضائیه و دبیر شورای عالی امنیت ملی به ایلنا گفت: دوستان اصلاح طلب رفته اند به آقایان بگویند شما نمی توانید حکومت کنید. انکار مشکلات و اینکه مسائل حاکمیتی کشور با چالش های جدی مواجه است. بحران‌های اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، روابط عاطفی و مشکلات لایه‌های مختلف عمیق‌تر از واژه‌هایی است که اغلب به بیگانگان نسبت داده می‌شود. در واقع موضوع این بود که مردان باید دیدگاه خود را تعدیل کنند و چشم خود را به روی مشکلات و واقعیت های جامعه باز کنند.

در این جلسه پیشنهاداتی برای اصلاح وضعیت موجود و گفتگو با مردم و انجام برخی اصلاحات و اقدامات از سوی دولت ارائه شد تا در صورت وجود جاهایی که نیاز به عذرخواهی وجود دارد، اقدام شود. اینکه مدام صحبت می شود که تحولات محدود و بیرونی است و به زودی تمام می شود، این صحبت ها چهره مشکل را پاک می کند. قبلاً فاصله بین اعتراضات ده سال بود، اما امروز اعتراضات سالانه و حتی فصلی شده است. بنابراین قبل از اینکه این مسائل بار دیگر زیر خاکستر مدفون شود و منتظر حادثه دیگری مانند فوت مرحوم مهسا امینی باشیم تا جامعه دوباره دست به اعتراض نزند، باید این مسائل حل شود».

میرلوحی در پاسخ به این سوال که آیا این جلسات ادامه دارد یا خیر، گفت: تا جایی که من اطلاع دارم خیر، ادامه پیدا نکرد. تمایل به ادامه جلسات اعلام شد اما ظاهراً در عمل ادامه پیدا نکرد. در غیر این صورت باید مرتب در مورد وضعیت کشور بحث شود و این بحث ها توسعه پیدا کند.»

وی در پاسخ به این سوال که واکنش آقایان شمخانی و اژه ای به پیشنهادات برخی اصلاح طلبان چه بوده است، گفت: واکنش تقریبا همه مسئولان این بود که می توان این مسائل را دفن کرد. اکثر مردم می گویند که ریشه این حوادث در خارج از کشور است. آنها تا حدودی پذیرفته اند که این اعتراضات ابعاد زیادی دارد و باید به آن رسیدگی شود، اما متاسفانه در این جلسات همان مواضع آشکار خود را نشان می دهند. تنها تفاوت جزئی در جلسات این است که کمی بازتر و راحت تر بحث می شود. مردم حاضر در این جلسه معتقدند اگر مسئولان به این مشکلات رسیدگی می کردند و اصلاحاتی انجام می دادند، با توجه به اینکه دو ماه از اعتراضات کردستان، آذربایجان غربی، سیستان و بلوچستان می گذرد اما هنوز یک اتفاق قابل توجه است، امروز باید این نشانه ها را احساس می کردیم. . رعایت نشده است.”

هرچند به موضوع گفت و گوی ملی در سطح قدرت زیاد اشاره می شود، اما به نظر می رسد برای تحقق چنین امری فاصله جدی وجود دارد. چرا که در همان زمان اصلاح طلبان نیز هفته گذشته به دلیل اظهارات خود به دادگاه احضار شدند. علاوه بر این، مذاکرات تاکنون به نتیجه مشخصی نرسیده است. این در حالی است که برخلاف رویه سال های اخیر، نام سید محمد خاتمی رهبر اصلاحات نیز توسط اصولگرایان مطرح می شود.

محمدعلی ابطحی، فعال سیاسی اصلاح طلب در این باره در صفحه تلگرام خود نوشت: یکی از روزنامه های وابسته به سپاه که سخنان آقای خاتمی را خوب اما ناکافی می دانست، بسیاری تصور می کردند که این سخنان دعوتی از سوی دولت برای آقای خاتمی بوده است. خاتمی. نه اتفاقی نیفتاده صرفاً مقاله‌ای است که جنجال‌آفرینی می‌کند و دیدگاه‌های اصلاح‌طلبانه آقای خاتمی مورد قبول دولت نیست. شکی نیست که آقای خاتمی همیشه خواستار اصلاح امور بوده است. این مرز همیشگی او از یک سو با براندازی و از سوی دیگر با کسانی است که مطلقاً حاکمیت را تأیید کرده اند و او بارها از بد حکمرانی در شرایط کنونی انتقاد کرده است. می‌دانم که این روزها بسیاری از اصلاحات سرخورده شده‌اند و آن را پذیرفته‌اند و راه‌حلی جز سرنگونی و تغییر رژیم ارائه نمی‌دهند، اما صادقانه بگویم، خوب است روشن شود که خاتمی فرصت‌طلبانه نمی‌تواند از هویت خود فاصله بگیرد. حتی اگر مانند شرایط فعلی، معترضان و دولت صدای او را نشنوند».

ابطحی نیز مانند میرلوحی توضیح داد که با وجود رایزنی های انجام شده، هیچ نشانه ای از تغییر مواضع دولت دیده نمی شود. وی نوشت: در اعتراضات اخیر علیرغم مکاتبه آقای خاتمی با رهبری و اصلاح طلبان با مقامات عالی رتبه برای جلوگیری از خشونت و اصلاح امور، هیچ نشانه ای از توجه به مطالبات از سوی دولت آنطور که باید دیده نمی شود. “

علی شکوریراد، سخنگوی جبهه اصلاحات درباره جزئیات دیدار رئیس جبهه اصلاحات با رئیس قوه قضائیه و دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: در این دیدارها تحلیلی انجام می شود. آنچه این روزها در ایران ارائه شد.» همچنین در خصوص مطالبات و مطالبات معترضان توضیحاتی داده شد و بر پرهیز از برخورد خشونت آمیز با معترضان و به ویژه استفاده از نیروهای یونیفرم تاکید شد.

سخنگوی جبهه اصلاحات تاکید کرد: به رسمیت شناختن حق اعتراض مردم و پرهیز از اغتشاش خواندن همه اعتراضات و همچنین ایجاد فرصت امن برای اعتراض مردم به ویژه در دانشگاه ها از دیگر موارد مطرح شده بود.

شکوری راد همچنین درباره اثربخشی این جلسه گفت: اعضای جبهه اصلاحات نظرات خود را با مسئولانی که ملاقات کردند در میان گذاشتند و به ویژه در زمینه همکاری با معترضان و بازداشت شدگان تذکرات لازم را دادند و خاطرنشان کردند که همکاری با معترضان. باید به صورت قانونی برخورد شود و باید دموکراتیک باشد و از هر نوع خشونت باید پرهیز شود.»

وی همچنین با اشاره به ابعاد انتخاباتی این جلسه گفت: اصلاً بحث انتخابات مطرح نشد و اصولاً هنوز رویکردی به انتخابات در جبهه اصلاحات وجود ندارد.

برخی می گویند با نزدیک شدن به انتخابات، ممکن است رویه گذشته شورای نگهبان در مورد انتخابات تغییر کند و فضای بازتری برای رقابت ایجاد شود.

دیدگاهتان را بنویسید