داماد زیر سایه کشیش است؟ | روز جدید

داماد زیر سایه کشیش است؟  |  روز جدید

روز جدید : طرح اصلاح ساختار بانک مرکزی که با هدف افزایش استقلال بانک مرکزی به منظور کاهش تورم و کاهش مداخلات تحمیلی دولت تدوین شده بود، اکنون با تغییرات جدید در عمل از مسیر اصلی خارج شده است. در آن دیده است. کارشناسان معتقدند تغییرات نسخه جدید به جای تقویت استقلال بانک مرکزی، شرایطی را برای تقویت سلطه مالی دولت بر سیاست‌گذار پولی ایجاد می‌کند که با اهداف اولیه این طرح مغایرت دارد. «دنیای اقتصاد» در گفتگو با رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، علاوه بر مروری بر اصلاحات جدید، آخرین تغییرات طرح مجلس را بررسی کرد.

با اعلام نهایی شدن طرح اصلاح قانون بانک مرکزی از سوی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، بایدها و نبایدهای قانون جدید بار دیگر در کانون توجه قرار گرفت. قانون فعلی بانک مرکزی ایران در سال 1351 تصویب شد و اگرچه تاکنون از تمام اختیارات آن استفاده نشده است. اما ریشه ناکامی این موسسه در دستیابی به اهداف خود، قانون پول و بانکداری مصوب سال 1351 بود.

برای حل این مشکلات، شورای اسلامی طرح جدید «بانکداری جمهوری اسلامی ایران» را پیشنهاد کرد. بخش بانک مرکزی در این طرح اهداف ارتقای کیفیت سیاست پولی و افزایش اختیارات و استقلال بانک مرکزی را دنبال می کند. اما با توجه به ارکان شناخته شده بانک مرکزی در دنیا، به نظر می رسد در شرایط فعلی قانون جدید باید بتواند این ارکان اصلی را تامین و حمایت کند. برخی از بندهای منتشر شده این طرح به نگرانی ها در مورد انحراف از اصول دامن زده است. به طور کلی می توان این ارکان را در «اولویت کنترل تورم»، «اقتدار بانک مرکزی در برابر عدم تعادل بودجه و مالی»، «مدرن سازی ابزارها و سیاست های بانک مرکزی در سیاست پولی» و «استقلال بانک مرکزی» خلاصه کرد.

نزدیک به دو هفته پیش رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس اعلام کرد که متن لایحه اصلاح قانون بانک مرکزی در کمیسیون اقتصادی مجلس نهایی شده و به زودی برای تصویب نهایی به صحن علنی مجلس ارائه می شود.

پورابراهیمی با اشاره به روند تصویب این قانون گفت: این طرح پس از ماه ها کار کارشناسی در آخرین ماه اردیبهشت و با هماهنگی رئیس جمهور در پایان خردادماه به صحن علنی مجلس ارسال شد. رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس پیش بینی کرد: در صورت عدم وجود مشکل، در صورت موافقت نمایندگان مردم، این طرح تا نیمه مردادماه به تصویب می رسد و اصلاحیه قانون بانک مرکزی تا پایان تابستان اجرایی می شود. قانون قبلی بانک مرکزی در سال 1351 تصویب شد. بررسی عملکرد بانک مرکزی ایران با سایر بانک های مرکزی دنیا نشان می دهد که اگرچه از همه امکانات این قانون استفاده نشده است، اما منشأ کمبود بانک مرکزی است. موفقیت در دستیابی به اهداف آن محدودیت ها و معایبی است که بر اجرای آن توسط این قانون تحمیل می شود. به همین دلیل شورای اسلامی برای رفع این نواقص «طرح بانکی جمهوری اسلامی ایران» را تهیه و تدوین کرد. بخشی از این طرح مربوط به اصلاحیه قانون بانک مرکزی است.

احتمال وجود خلأ در قوانین

تغییر قانون بانک مرکزی اهداف خاصی را دنبال می کند که مهم ترین آن بهبود شاخص های کلان اقتصادی کشور از طریق ارتقای کیفیت سیاست های پولی و افزایش اقتدار و استقلال بانک مرکزی است. طرح جدید مجلس ساختار حاکمیتی بانک مرکزی و ارتباط آن با دولت را تغییر می دهد و روند تصمیم گیری این نهاد دستخوش تغییراتی می شود. کارشناسان معتقدند در قانون جدید باید عناصر شناخته شده و مشخصی که برای مدیریت بهینه پولی بانک مرکزی لازم است، ارائه شود. اختیارات بانک مرکزی در برابر تعارضات بودجه ای و مالی، نوسازی بانک مرکزی، ابزارها و سیاست های آن و استقلال بانک مرکزی از مهمترین ارکانی است که قانون جدید بانک مرکزی باید تضمین کند. با این حال، بررسی متن این طرح نگرانی هایی را در خصوص «قهراق قانونی» در ارائه عناصر ذکر شده ایجاد کرد; بنابراین قانون جدید نه تنها شرایط تعیین شده را برآورده نمی کند، بلکه شرایط دستیابی به آنها را نیز دشوارتر می کند.

عدم شفاف سازی در اولویت

امروزه اکثر بانک های مرکزی پیشرفته دنیا اولویت و هدف اصلی خود را کنترل تورم اعلام کرده اند. در قانون جدید اما وظیفه کنترل تورم در کنار اشتغال و تولید درج شده است، بدون اینکه اولویتی مشخص شود. در عین حال دستیابی به اهداف ناشی از تغییر قانون بانک مرکزی مستلزم تبیین اولویت کنترل تورم بر رشد و اشتغال است. قابل پیش‌بینی است، در غیر این صورت و با توجه به درآمدهای ارزی کشور نفت‌خیز مانند ایران، دولت‌ها به بهانه حمایت از اشتغال و تولید، ارزش‌گذاری منابع نفتی و کنترل نرخ ارز را آغاز می‌کنند و با ایجاد تورم و بیماری هلندی، شرایط اقتصادی را ایجاد می‌کنند. برای چندین دهه بدتر خواهد شد. بنابراین مهم ترین ایرادی که در طرح اصلاح قانون بانک مرکزی می توان یافت، عدم اشاره به مهم ترین اولویت این نهاد کلیدی است.

استقلال در هاله ای از عدم قطعیت

به نظر می رسد در قانون جدید با وجود تغییرات مثبت و تاکید بر جایگاه بانک مرکزی در تصمیم گیری های اقتصادی در کشور، سایه سنگین دولت بر روی هیات اجرایی این بانک باقی بماند. به عنوان مثال به جای اینکه وزرای دولت در شورای پول و اعتبار عضویت داشته باشند، در قانون جدید کارشناسان عضو هیات عامل بانک مرکزی خواهند بود. اما اعضای شورای اجرایی باید توسط رئیس جمهور تعیین شوند. این بدان معناست که در نهایت شورای عالی بانک مرکزی زیر نظر رئیس جمهور خواهد بود و هیچ اختیاری جز رعایت توصیه های رئیس دولت نخواهد داشت. از سوی دیگر زمزمه هایی مبنی بر ایجاد مجمع عمومی بانک مرکزی به گوش می رسد که مستقیماً زیر نظر رئیس جمهور است و بودجه بانک مرکزی نیز به این مجمع ارائه می شود. این مشکل باعث می شود تا دولت بر این نهاد تسلط بیشتری پیدا کند، در حالی که دولت از سیاست های نادرست فعلی بانک مرکزی مانند صرافی سوء استفاده می کند و استقلال بانک مرکزی بیش از پیش تضعیف می شود. مشکل زمانی حاد می شود که بدانیم ترکیب شورای عالی با حضور وزیر اقتصاد و دارایی و رئیس سازمان برنامه و بودجه بسته می شود. این مشکل عملاً کنترل و نظارت بانک مرکزی بر بانک ها را از بین می برد و با سلب کنترل رشد نقدینگی از دست بانک مرکزی، استقلال بانک مرکزی را بیشتر تضعیف می کند که مغایر با اهداف اصلی قانون جدید بانک مرکزی است.

لغو یا اصلاح؟

اگرچه قانون بانک مرکزی برای پایان دادن به ثبات اقتصاد کلان کشور، تخصصی شدن سیاست های پولی و کنترل تورم مزمن در ایران بازنگری شد، اما به نظر می رسد خلأهای قانونی برای دستیابی به این اهداف برطرف نشده است، اما در تعداد و شدت این کمبودها افزایش یافته است. این می تواند نتیجه معکوس داشته باشد. زیرا استقلال بانک مرکزی باید دولت را به رعایت محدودیت های بودجه و انضباط مالی و در نتیجه کاهش عدم تعادل در اقتصاد کلان کشور وادار کند. اگر جزییات قانون جدید حاکی از آن باشد که عدم استقلال فعلی بانک مرکزی و تسلط بخش مالی بر سیاست های پولی تقویت می شود و دولت برنامه و اهداف خود را با آزادی بیشتری نسبت به قانون اساسی به بانک مرکزی تحمیل می کند. گذشته، این است که در روح اهداف اصلی اصلاح در قانون بانک مرکزی در تعارض است. در حالی که پیش نویس اولیه قانون بانک مرکزی طرحی قابل توجه و کارشناسی تلقی می شد، اما با ضربات اخیر عملاً از اهداف اولیه طرح کوتاهی می کند و ممکن است با تصویب آن، شرایط تسلط مالی دولت فراهم شود. بر بانک مرکزی تقویت خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید