دانش رسانه ای کودکان از والدین پیشی گرفت/ لزوم ارتقای سواد رسانه ای در جنگ نرم

ساعت: 14:55
تاریخ انتشار: 1400/09/24
کد خبر: 1792394

احمد الفتنسب گفت: جمع بندی دوره های سواد رسانه ای برای همه گروه های سنی ضروری است زیرا با جنگ نرم دشمن روبرو هستیم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ این کارشناس رسانه به تیتریک گفت: سپردن کودکان به استفاده از فضای مجازی با آموزش فرزندانشان در فضای مجازی مغایرت دارد.

احمد الفت نسب ادامه داد: والدین برای مراقبت از فرزندان خود در برابر تهدیدات رسانه ای باید نسبت به آسیب های رسانه ها آگاه باشند.

او گفت: دانش رسانه ای کودکان از والدین پیشی گرفته است. امروز در بین اعضای خانواده همه کارهای رسانه ای را بچه ها انجام می دهند که خیلی بد است.»

وی افزود: ترویج دوره های سواد رسانه ای برای والدین ضروری است زیرا کودکان به راحتی می توانند محتوای موبایل خود را از بزرگسالان مخفی کنند و با استفاده از ترفندهای هوشمند از رعایت صحیح ابزارهای رسانه ای جلوگیری کنند.

الفت نسب گفت: اگرچه فضای مجازی در ابعاد مختلف زندگی انسان فواید و کارکردهایی دارد، اما خطراتی نیز به همراه دارد. تفکر انتقادی در استفاده از فضای مجازی به افراد قدرت تحلیل محتوای منتشر شده در فضای مجازی و استفاده بهینه از این فضا را می دهد، این تفکر انتقادی با آموزش سواد رسانه ای حاصل می شود.

وی ادامه داد: از سوی دیگر شناخت والدین از بازی های آنلاین و موبایلی بسیار پایین است، بنابراین اگر این خلأ دانش رسانه ای برطرف نشود در آینده با مشکلات زیادی مواجه خواهیم شد.

این کارشناس تاکید کرد: با وجود عصر تکنولوژی و دنیای هوش مصنوعی امروزه به راحتی می توان در فضای مجازی با سنجش ذائقه مخاطبان در دنیای رسانه به انسان آسیب زد و تنها با آموزش و استفاده صحیح و هوشمندانه از آن می توان. از آسیب محافظت شده است.”

الفت نسب افزود: مادری به مرکز مشاوره مراجعه کرد و از فرزند 15 ساله خود بسیار ناراضی بود. وقتی دلایل را بررسی کردیم متوجه شدیم که این نوجوان به دلیل استفاده زودهنگام از دنیای مجازی و بازی های آنلاین نامناسب به بلوغ زودرس رسیده است.»

وی ادامه داد: والدین این پسر نوجوان در عصر مدرن با تکنولوژی بیگانه بودند و پسر به راحتی می توانست هر درخواستی از هر نوع بازی را برآورده کند و دچار این اختلال روانی شود.

وی گفت: ما در مراکز مشاوره بسیار با این گونه مراجعان سروکار داریم زیرا والدین مشغول امرار معاش هستند و از دنیای مجازی رها شده اند بدون اینکه بدانند رسانه های امروزی جزء لاینفک زندگی واقعی شده اند.

الفت نسب در خاتمه خاطرنشان کرد: جمع بندی دوره های سواد رسانه ای برای همه گروه های سنی ضروری است چرا که با جنگ نرم دشمن مواجه هستیم و استکبار در این زمینه هزینه های میلیاردی دارد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید