دایی: شاید دیگر نیازی به حضور در فوتبال نداشته باشم

1

1046 روز از دوری علی دی از فوتبال می گذرد. فاصله شما با فوتبال زیاد نیست؟

این زمان می تواند به 10046 روز برسد. به خاطر اتفاقات ناعادلانه ای که برایم رخ داد تصمیم گرفتم تا جایی که می توانم از فوتبال ایران فاصله بگیرم و به همین دلیل بود که با وجود عشقی که باشگاه های مختلف به من داشتند در آن دوره در ایران مربی نبودم.

آیا این فاصله ربطی به ممنوعیت دارد؟

من اصلا ممنوع الکار نیستم. از صفر تا صد این تصمیم با اراده خودم گرفته شد.

دلت برای فوتبال تنگ نشده بود؟

شاید دلم برای فوتبال تنگ شده است. اما الان خوبی زندگی ام را در دوری از فوتبال ایران می بینم. گاهی اوقات شما فقط باید با کمکی که به دیگران می دهید تبعیض آمیزتر رفتار کنید. اگرچه فوتبال عشق و علاقه همه ماست، اما متاسفانه شغلی است که آرامش را از زندگی یک بازیکن می گیرد. شما باید زمان و انرژی زیادی را صرف بازی فوتبال کنید.

2

شما در مسائل اجتماعی حضور پررنگی دارید و در مسائلی مانند آزادی زندانیان و مشکلات بیماران به مردم کمک می کنید.

این مواردی که شما مطرح می کنید همیشه در برنامه های من است و ربطی به چیز دیگری ندارد. رسیدگی به مشکلات هموطنان را وظیفه خود می دانم. ما انسانها یک بار به دنیا می آییم. چرا داریم وارد دنیا می شویم؟ ما باید در سختی ها کنار هم باشیم و دست در دست هم بگیریم.

البته من شرایط خودم را دارم. متاسفانه تا حدودی می توانم در خدمت مردم و حامیانم باشم. جامعه ما مشکلات زیادی دارد، آنقدر زیاد که من علی دی حتی یک میلیارد از آنها را حل نمی کنم. به نظر من حل مشکلات هموطنان نیازمند یک حرکت اجتماعی است که افراد بیشتری را جذب کند.

در روزهای پایانی سال بسیاری از خانواده ها شرایط مساعدی برای سال نو و بهار ندارند؟

خب قطعا این درد جامعه ماست. این یک معضل اجتماعی بزرگ است. متاسفانه از سال گذشته اوضاع بدتر شده است. در دو سال اخیر جامعه ایران که از بیماری عروق کرونر قلب رنج می‌برد، بسیاری والدین خود را از دست داده‌اند. خودتان دیدید که چه تعداد از عزیزان و ورزشکاران ورزش و فوتبال خود را از دست دادند. بسیاری از خانواده ها سرپرستان خود را از دست داده اند. تورم و تورم سال های اخیر جدول را خالی گذاشته است. پیام هایی که در روزهای پایانی سال دریافت می کنم بسیار زیاد شده است. این نشان می دهد که متاسفانه بسیاری از پدرها شرمنده خانواده خود هستند. سفره شام ​​عیدشان خالی است. خیلی ها نمی توانند لباس نو برای اعضای خانواده بخرند و این روزها حتی کارهای کوچک انجام می دهند.

به عنوان یک شهروند ایرانی فکر می کنید جای خالی علی دایی در فوتبال ایران احساس می شود؟

نه، چون فوتبال رو به جلو است و کار خود را انجام می دهد. شاید در این سال ها به قول شما غیبت من نیازی به من و امثال من نداشت و شاید از این به بعد نیازی به حضور در فوتبال ایران نداشته باشم.

نتیجه بسیاری از این افراد این است که بزرگان ورزش ما در خارج از ایران از شأن و منزلت بالاتری برخوردارند. علی دایی به مراسم مختلف فیفا دعوت شده و آخرین نفری است که به مراسم افتتاحیه جام جهانی فوتبال 2022 قطر دعوت شده است.

من به این مسائل فکر نمی کنم. برای من مهم نیست که دعوت شده باشم یا نه. برای من علی دایی خیلی مهمتر و باارزشتر است که افرادی که در کنارم هستند به من لطف داشته باشند. فکر می کنم در صحبت های قبلی به این سوال پاسخ داده ام. ما انسان ها فقط یک بار به دنیا می آییم. باید از این فرصت بی نظیر به بهترین شکل ممکن استفاده کنیم.

علی دایی با همه این مشکلات تا به حال به مهاجرت دائم از ایران فکر کرده است؟

نه، با همه اینها، ایران وطن من است. برخی ممکن است در شرایط خاصی تصمیم متفاوتی بگیرند. اما برای من وطن یک افتخار و یک پدر و مادر است. من نمی توانم به ناموس و پدر و مادرم پشت کنم. من عاشق این کشور هستم. من می خواهم تا آخرین روز زندگی ام در کشور خودم زندگی کنم. کاری که من می توانم به عنوان یک شخص برای همسایه، در کشور خودم و در وهله اول برای مردم خودم انجام دهم.

یکی از شاگردان موفق این روزهای شما مهدی طارمی است. منظورت چیه؟

اول از همه باید بگویم مهدی مزد زحماتش را می گیرد. من فقط زمینه موفقیت چنین بازیکنی را فراهم کردم که می خواست پیشرفت کند. اگر حتی یک درصد هم مطمئن نبودم که مهدی چه دارد و چه توانایی های فنی برای پیشرفت و موفقیت دارد، هرگز این ریسک را نمی کردم که یک بازیکن لیگ را به پرسپولیس بیاورم و به او فرصت بازی بدهم. مهدی طارمی و احمد نورالهی را هر دو از لیگ یک آوردم و در پرسپولیس استفاده کردم. درخشش مهدی طارمی در دسته اول فوتبال اروپا نه تنها برای او افتخار بزرگی است، بلکه افتخار بزرگی برای ایران است.

حذف پرسپولیس و استقلال از آسیا، عدم موافقت با اساسنامه فدراسیون فوتبال و فشار فیفا و همچنین خطر محرومیت و احتمال حذف از جام جهانی. این موارد را چگونه باید تحلیل کرد؟

خدای ناکرده چنین اتفاقی نمی افتد. در جام جهانی است که آنها بیشترین فرصت را برای دیده شدن دارند. جام جهانی مانند پلی است که راه رسیدن به تیم های اروپایی را کوتاه می کند. اما در مورد حذف پرسپولیس و استقلال باید گفت خیلی زودتر به چنین موضوعی فکر می کردیم. در این سال ها با تکیه بر ارتباطاتی که داشتیم این مسائل را به طرق مختلف حل و فصل کردیم. اما حالا همه چیز در فوتبال دنیا قانونی است و آسیا هم از این قاعده مستثنی نیست. ما جدا بافته نشده ایم. برای حضور در جام جهانی باید قوانین فیفا را رعایت کنیم. برای راهیابی به لیگ قهرمانان آسیا باید قوانین AFC را رعایت کنیم. این یک سیستم قانونی است که به تیم های ملی و تیم های باشگاهی ما کمک می کند تا در عرصه های جهانی و آسیایی پیشرفت کنند.

بعد از کسب 5 قهرمانی متوالی شرایط برای ششمین قهرمانی پرسپولیس مهیا است؟

البته همه ما باید بدانیم که یک تیم نمی تواند همیشه قهرمان باشد. به استثنای بایرن مونیخ که سال ها قهرمان آلمان شده و کمتر دیده می شود، نه رئال، نه بارسلونا در اسپانیا، نه یوونتوس و میلان در ایتالیا، و نه لیورپول و منچسترسیتی در انگلیس، لیگ های خود را در فصل های متوالی فتح نکرده اند. . .

قهرمان پنج دوره متوالی لیگ با مشکلات مختلفی دست و پنجه نرم می کند.

باید بپذیریم که در سال های اخیر اتفاقاتی در باشگاه پرسپولیس افتاده که مشکلات زیادی را برای این تیم به وجود آورده است. معتقدم وزارت ورزش به این مسائل پایبند است. وزارت ورزش مدیران و اعضای هیات مدیره باشگاه را انتخاب کرد. باشگاه پرسپولیس در این سال ها از ثبات مدیریتی رنج می برد. در همان سال 1400 نفر چند مدیر در پرسپولیس عوض شدند. مدیری که انتخاب می کنید باید حداقل چهار سال به او فرصت دهد تا برنامه هایش را تکمیل کند.

برانکو و پس از او گل محمدی با همین مشکلات توانستند تیم پرسپولیس را به 5 قهرمانی لیگ برتر ایران برسانند.

خوب، اگر به روند حرکت پرسپولیس نگاه کنید، در سال های اخیر ساختاری داشت که خیلی ها برای آن زحمت کشیدند. همان ساختار درست پیش می رود و این نتایج را درک کرد. اکنون مسائل دیگری وجود دارد که قابل بحث نیست. با این حال نتیجه بازی پنجشنبه به نظر من برای هموار کردن راه قهرمانی پرسپولیس بسیار مهم است. پرسپولیس در صورت کسب 3 امتیاز در دربی، شانس زیادی برای ششمین فصل متوالی قهرمانی در لیگ خواهد داشت. اما اگر خدای ناکرده اتفاق دیگری بیفتد، حریف با خیالی آسوده بازی های دیگر را دنبال می کند.

دیدگاهتان را بنویسید