درآمد کارگران؛ 37٪ از هزینه های روز جدید

درآمد کارگران؛  37٪ از هزینه های روز جدید

در عین حال، گزارش‌ها حاکی از خالی بودن سفره فقرا از مواد پروتئینی است، مذاکرات دستمزد سال آینده آغاز شده است و فعالان کارگری همچنان از ثابت ماندن دستمزدها در برابر تداوم تورم خبر می‌دهند. مشاهدات حاکی از آن است که هر پیتا 30 عددی همچنان با قیمت بالای 100 هزار تومان در فروشگاه ها عرضه می شود، در حالی که به گفته تولیدکنندگان، قیمت تخم مرغ در مرغداری ها افزایشی نداشته و باید با قیمت 85 تا 90 هزار تومان به دست مصرف کنندگان برسد. . همان محصولی که زمانی با کمترین قیمت به دست فقرا می رسید، اکنون به کالایی لوکس تبدیل شده است و بسیاری حتی توانایی خرید این محصول پروتئینی را ندارند. بر اساس گزارش ها قیمت هر عدد تخم مرغ 30 عددی با وزن حدود دو کیلویی 105 هزار تومان و هر عدد تخم مرغ حدود 3500 تومان برای مصرف کننده قیمت دارد. بیش از یک ماه است که قیمت 30 عدد تخم مرغ به بالای 100 هزار تومان رسیده در حالی که قیمت آن از مرداد تا مهر حدود 80 تا 90 هزار تومان بوده است. این افزایش قیمت در حالی است که قیمت تخم مرغ هنوز به طور رسمی تغییر نکرده است. در میادین میوه و تره بار بر اساس فهرست قیمت این سازمان قیمت تخم مرغ یک کیلویی 39 هزار و 800 تومان و هر عدد 30 عدد 89 هزار تومان است. طبق محاسبات، یک خانواده کارگری 3.3 نفره برای داشتن یک زندگی آبرومندانه باید ماهانه 10 میلیون و 952 هزار تومان هزینه کند، در حالی که حقوق پایه این خانواده با احتساب حقوق کار 4.2 میلیون تومان است که این مبلغ تنها 37 درصد هزینه ها را پوشش می دهد. امرار معاش پس از تداوم تورم بالا در اقتصاد ایران و افزایش قیمت کالاها و خدمات به ویژه محصولات غذایی، هزینه های زندگی نیز افزایش یافته و فضا برای کارگران به ویژه کارگران تنگ شده است. آخرین محاسبات گروه های کارگری بر اساس تغییرات قیمت محصولات غذایی در گزارش های مرکز آمار ایران و میادین میوه و تره بار نشان می دهد که با گذشت 6 ماه از تعیین دستمزد و مزایای کارگران برای سال 1400، هزینه زندگی حداقل 43 درصد افزایش یافته است در حالی که درآمد کارگران تغییر نکرده است.

معیشت کارگران جدول

وضعیت معیشتی شهروندان به ویژه تامین اولیه ترین نیازهای آنان از جمله خوراک، پوشاک و مسکن شاید مهمترین نیاز شهروندان برای ادامه زندگی باشد. این در حالی است که غذا در کنار هزینه های مسکن حدود 40 درصد از بودجه خانوار را تشکیل می دهد و سهم قابل توجهی از درآمد خانوار را به خود اختصاص می دهد.مسکن فشار زیادی را بر اقشار کم درآمد جامعه وارد می کند. فشاری که تقریباً سبک و شیوه زندگی این شهروندان را تغییر داد. تغییراتی که از تغییر محل زندگی به نوع رژیم غذایی و تغذیه آنها سرایت کرد. با توجه به جمعیت بالای حداقل حقوق بگیران در جامعه که بخش قابل توجهی از آنها را کارگران و مستمری بگیران تشکیل می دهند، بدون شک وضعیت معیشتی این قشر باید یکی از دغدغه های مهم دولتمردان باشد. با در نظر گرفتن بعد خانوار، کارگران و مستمری بگیران حدود دو سوم جمعیت کشور را تشکیل می دهند. اگر بخواهیم وضعیت معیشتی این قشر را با نرخ تورم بسنجیم باید به آخرین نرخ تورم مراجعه کنیم، بیش از 43 میلیون نفر از جمعیت کشور کارگر و خانواده آنها هستند که معیشت این قشر به 18 میلیون نفر رسیده است. و 290 هزار تومان; یعنی سبد معیشتی در نظر گرفته شده در مذاکرات دستمزد 1401 که در اسفند ماه سال گذشته محاسبه شده بود، دو برابر شده و هیچ اقدامی برای معکوس شدن این روند انجام نشده است.

عدم برگزاری منظم جلسات شورای عالی کار

آیت اسدی نماینده کارگران در شورای عالی کار در این خصوص گفت: در زمانی که وزیر کار این وزارتخانه را برعهده داشت، جلسات شورای عالی کار هر ماه و به صورت مستمر تشکیل می شد و اعضا بر هزینه ها نظارت داشتند. نسبت به درآمد کارگران در هر ماه و نتایج . این تحلیل ها مورد توجه سه حزب حاضر در شورای کار قرار گرفت که متأسفانه در چند ماه گذشته در غیاب وزیر، جلسات شورای عالی کار به طور منظم برگزار نشد. وی ادامه داد: پس از این مکث جدول هزینه معیشت خانوار که هر ساله بررسی می شود توسط آقای توفیقی از اعضای شورای عالی کار تهیه شد و هزینه ها را از منابع جاری استخراج و اقدام به محاسبه معیشت کردند. منظور از سبد این است که در ماه‌های پایانی سال این موضوع انگیزه‌ای باشد تا دولت و کارکنان هر چه زودتر به فکر این تفاوت درآمد و معیشت باشند.» این فعال حقوقی در پرونده‌های کارگری افزود: جدول بودجه خانوار شهری و روستایی شامل هزینه های خوراک، مسکن و پوشاک، آب، برق و گاز و … است که بیشتر هزینه ها هزینه مسکن و انرژی است و در مرحله بعد غذا و نوشیدنی و غیره را پوشش می دهد. هزینه ها از جمله آموزش، ارتباطات، حمل و نقل و غیره که همه افراد شاغل و شاغل از افزایش مداوم آن آگاه هستند.

بازپرداخت حداقل دستمزد با توجه به هزینه های خانوار

وی تاکید کرد: سال گذشته نمایندگان کارگران در شورای عالی کار و کمیته دستمزد نسبت به حذف ارز ترجیحی و اثرات آن بر افزایش قیمت ها و معیشت خانوارهای کارگری به دولت و شرکای اجتماعی هشدار دادند و پیش بینی شد. که مخارج خانوار تغییر خواهد کرد. و البته این پیش بینی محقق شد که متاسفانه شکاف بین درآمد و هزینه را افزایش داد و امیدواریم این ارقام در جلسات رسمی با حضور نمایندگان دولت و کارفرما و نمایندگان مرکز آمار ایران چکش خورده و در نهایت منجر به به تعدیل دستمزد کارگران

نماینده کارگران در شورای عالی کار با اشاره به اینکه دولت باید در این امور واسطه باشد، گفت: ما به عنوان مدعی و صدای کارگران بر وظیفه خود که مطالبه حقوق اولیه است اصرار داریم. کارگران و با رصد مشکلات، هشدارهای لازم را می‌دهیم و انتظار داریم تا شاهد روند اجرایی این تغییر از سوی دولت باشیم و هر چه زودتر شاهد تشکیل مجدد جلسات و احیای حقوق کارگران باشیم.»

اختلاف 12 میلیون تومانی دخل و خرج

وی با تاکید بر شکاف 12 میلیون تومانی دخل و خرج خانوار کارگری گفت: تاکید ما بر عادلانه شدن حقوق کارگران است و بحث های شورای عالی کار هر ساله بسیار پیچیده است و مسائل اقتصادی، اجتماعی و جنبه های سیاسی و سایر جهات این تصمیم نیز در نظر گرفته شده است.» و تمام تلاش ما این بوده است که هر ساله حداکثر 50 درصد دستمزد کارگران براساس جدول معیشت خانوار تصویب شود. در همین زمینه در گفت و گو با ایسنا. علی اکبر سیارمه با اشاره به جلسه شورای عالی کار با حضور وزیر کار و درخواست نمایندگان کارگری برای فعال سازی کمیسیون حقوق و دستمزد، اظهار داشت: یکی از وظایف شورای عالی کار این است که تشکیل جلسات مستمر و بر اساس قانون، شورای عالی کار باید هر ماه با توجه به تصمیمات اتخاذ شده در شورای عالی کار تشکیل جلسه دهد، وی افزود: در صورت تصمیمات اصلی زودتر اتخاذ شود، کارشناسان و صاحب نظران و منتقدان نظرات خود را ارائه می کنند و فرصت اصلاح و بررسی وجود دارد، بنابراین تصمیمات در مورد تعیین حداقل دستمزد چه به صورت خصوصی یا خصوصی و یا در قالب تشکیل جلسه رسمی می باشد. و به نفع کارگران است، اقدام ارزشمندی است و جامعه کارگری از آن استقبال می کند.» این فعال کارگری افزایش 57 درصدی حداقل دستمزد و تعیین دستمزد کارگران تا قبل از پایان سال گذشته را از مهم ترین و موثرترین اقدامات دولت عنوان کرد. تصمیمات و وزارت کار گفت: اگرچه برخی افزایش 57 درصدی را کاهش نیرو می دانستند و برخی کارفرمایان ماه ها از اجرای مصوبه شورای عالی کار خودداری می کردند، اما در نهایت این مصوبه اجرایی شد و کارگران را به ماندن در این شورا تشویق کرد. کارخانجات سیارمه وی بر پیگیری مطالبات کارگری در چارچوب منافع ملی تاکید کرد و گفت: حقوق و مطالبات طبقه کارگر باید در چارچوب منافع ملی و در هر شرایطی از مجاری قانونی پیگیری شود تا امکان سوء استفاده از آن وجود نداشته باشد. این مسئله.” این فعال کارگری تصریح کرد: در ابتدای سال امیدوار بودیم افزایش 57 درصدی حداقل دستمزد در وضعیت معیشتی کارگران تاثیرگذار باشد، اما تورم به گونه ای است که حتی اگر 80 درصد دستمزد را افزایش دهیم، افزایش می یابد. خود را نشان نمی دهد، بنابراین فکر می کنم در مواجهه با افزایش هزینه ها و تورم، برای تامین معیشت خانواده های کارگری مشکلی برای تعیین دستمزد طبق شرایط روز دو بار در سال وجود ندارد. سیارمه خاطرنشان کرد: در طول سال قیمت مواد غذایی و اقلام مصرفی چندین بار دستخوش تغییر قیمت می شود، اما انتظار داریم که دستمزدها تنها یک بار در سال افزایش یابد، بنابراین امیدواریم با درایت مسئولان و تاکید مسئولان وزیر کار در مورد دستیابی به کارگروه حقوق و دستمزد شورا اجازه دهید کار عالی آغاز شود و سبد معیشت کارگران واقعی تر شود. وی در خاتمه ابراز امیدواری کرد: جلسات شورای عالی کار مانند سال گذشته به صورت منظم و ماهانه برگزار و هزینه های سبد معیشت کارگران واقعی شده و حقوق سال 1402 قبل از پایان به تصویب برسد. ماه مارس.”

دیدگاهتان را بنویسید