درخواست 400 دفتر بسیج دانشجویی برای برخورد با عاملان حادثه کلانشهر


زمان: 00:06
تاریخ انتشار: 1401/03/16
کد خبر: 1843823

بسیج دانشجویی 400 دانشگاه کشور در نامه‌ای به رئیس قوه قضائیه از تمامی مسئولان دولتی و غیردولتی که به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم با عدم نظارت، منجر به حادثه تلخ این کلانشهر می‌شوند، خواستند هر چه سریع‌تر رسیدگی شود. تا حد ممکن.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ بسیج دانشجویی 400 دانشگاه کشور در نامه‌ای به حجت‌الاسلام محسنی اجایی، رئیس قوه قضائیه، خواستار این شد که هر چه سریع‌تر همه مسئولان دولتی و غیردولتی به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم و بدون نظارت آنها را به همراه داشته باشد. برای حادثه تلخ این کلانشهر پرونده هایی تشکیل شده است.

متن این نامه به شرح زیر است:

خجت الاسلام والمسلمین محسنی اجایی

رئیس محترم قوه قضائیه

سلام

همانطور که می دانید حادثه دلخراش ریزش چند صبحی ساختمان کلانشهر مایه داغدار مردم شریف میهن عزیزمان و بویژه استان خوزستان است. فروریختن ساختمانی که مالک آن از چهره های شاخص صنعت ساختمان و کارآفرین نمونه کشور و مدعی ۷۰ سال سابقه در ساخت و ساز است، عدم نظارت کافی بر روند ساخت و ساز و نوعی رها شدن از سوی مسئولان مربوطه را نشان می دهد.

در رابطه با مواد 4 و 8 قانون حمایت از امر به معروف و نهی از منکر و سازمان های دولتی و غیردولتی که به طور مستقیم یا غیرمستقیم با عدم نظارت منجر به این فاجعه انسانی شدند (طبق ماده ماده 291 قانون مجازات اسلامی مربوط به عدم اقدام در جرایم غیرعمد) قابل پیگرد قانونی است.

بر اساس احکام و اهداف و تعهدات مسئولین، سازمان های دولتی زیر در این حادثه دخیل بودند:

1- شهرداری آبادان و بویژه شهردار وقت که به موجب ماده 100 موظف است از طریق کارکنان خود از بهره برداری از ساختمان های بدون پروانه یا بدون پروانه در محوطه های سربسته یا بدون حصار جلوگیری کند. همچنین با توجه به ماده 26 آیین نامه اجرایی ماده 33 قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان ها در صورت مشاهده تخلف ناظران باید موارد را به سازمان نظام مهندسی استان جهت بررسی و اقدام گزارش دهند و ماده 27 مصوبات شهرداری و سایر پروانه های ساختمانی برای جلوگیری از ادامه کار تا رفع تخلف.

2- اعضاي اصلي كميسيون ماده 100 طبق ماده مذكور موظفند در صورت عدم رعايت اصول فني، بهداشتي و شهرسازي و عدم استحكام لازم دستور تخريب را صادر كنند. ساختمان.

3- اداره کل راه و شهرسازی استان خوزستان که از وظایف اصلی آن در حوزه ساخت و ساز شهری نظارت عالی بر اجرای ضوابط و مقررات شهرسازی و مقررات ملی ساخت و ساز در طراحی و اجرای کلیه ساختمان ها و طرح های شهری می باشد. .

همچنین بر اساس ماده 30 آیین نامه مدیریت ماده 33 قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان وزارت مسکن و شهرسازی به عنوان ناظر عالی در حوزه ساخت و ساز بر کار سازمان های مسئول کنترل و نظارت نظارت دارد. رعایت دقیق مقررات ملی ساختمان و ضوابط شهرسازی در صورت احراز تخلف، موارد به مراجع صدور پروانه ساختمان و سازمان نظام مهندسی منطقه اعلام و تا رفع تخلف پیگیری می شود. توسط مراجع قانونی و در صورت لزوم توسط مراجع قضایی.

4. مدیران دولتی وقت اعم از استاندار و فرماندار آبادان که نظارت کافی بر اجرای پروژه نداشتند به ویژه استاندار وقت که مسئولیت نظارت بر اجرای برنامه های توسعه (ملی، استانی) و در صورت لزوم مأموران اجرایی یا ابلاغ به سازمان و وزارتخانه ذیربط جهت رفع نواقص احتمالی و همچنین معاون وقت هماهنگی امور عمرانی استانداری خوزستان که مسئولیت کنترل برنامه های پروژه های استانی را از طریق سامانه کنترل و نظارت بر عهده دارد. طرح ها و پروژه های توسعه و ارائه گزارش های تحلیلی به پروژه ها ممکن است منطقه باشد.

5- نظارت بر کلیه سازمان های زیرمجموعه شهرداری و شهرسازی بر عهده شورای شهرداری آبادان می باشد.

6- کلیه مدیران، مهندسان، ناظران و کارشناسانی که در ساخت این ساختمان مشارکت داشته و با نتیجه گیری اشتباه کارشناسی خود باعث بروز این حادثه شده اند.

7- دادستان وقت شهرستان آبادان باید در حین ساخت کلانشهر پاسخگوی فعالیت قضایی خود باشد.

8- عباس احمد آهوندی وزیر وقت راه و شهرسازی که با اصلاح مفاد اجرایی قانون سازمان نظام مهندسی عمران فرآیند گزینش و نظارت را تغییر داد تا ناظر توسط کارفرما انتخاب شود در حالی که بسیاری از کارشناسان می گویند مسئولان بخشنامه. فاسد است زیرا در این حالت ناظر ناظر را انتخاب می کند و این به ناظر اجازه می دهد انتخاب کند که چه کسی به دنبال منافع ناظر یا مالک است.

با توجه به اینکه برخورد قضایی با عاملان این حادثه به مطالبه عمومی مردم به ویژه مردم داغدار آبادان تبدیل شده است، به موجب ماده 352 قانون آیین دادرسی کیفری، از جنابعالی تقاضای محاکمه علنی برای رسیدگی به این حادثه را داریم. . .

در نهایت با توجه به لزوم پیشگیری از وقوع چنین حوادثی، دستور مستقیم جنابعالی به سازمان بازرسی کل کشور جهت رسیدگی به پرونده سایر ساختمان های مشابه در کشور به ویژه مجتمع های مسکونی و تجاری در آبادان را می طلبیم تا در آینده آبادان ببینید وقوع چنین فاجعه ای نیست.

امیدواریم با ورود قوه قضائیه به بحث احیای حقوق عامه که به تعبیر رهبر معظم انقلاب یکی از وظایف اجتناب ناپذیر قوه قضائیه است، شاهد احیای امید و افزایش اعتماد ملی به مردم باشیم. این سیستم

اسامی کابینه های بسیج دانشجویی اسامی کابینه های بسیج دانشجویی

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید