درِ سیاست روی پاشنه درِ قبل می چرخد

درِ سیاست روی پاشنه درِ قبل می چرخد

بی ثباتی بازار ارز و افزایش قیمت دلار منجر به استعفای رئیس سابق بانک مرکزی و انتصاب محمدرضا فرزین شد. تغییری که عده ای انتظار معجزه از آن داشتند اما با اندک تغییر قیمت دلار در روزهای اول پس از روی کار آمدن رئیس جدید بانک مرکزی و عرضه نیم دلاری، قیمت ارز دوباره روند صعودی خود را آغاز کرد. آنها معتقدند تغییر یک نفر در اقتصاد کشور بدون توجه به سیاست خارجی و رویکردهای موثر در شرایط اقتصادی، بدون نتیجه خواهد بود، هرچند برخی کارشناسان بر این باورند که تغییرات ایجاد شده توسط رئیس جدید مرکز بانک در واقع چرخه ارزی نیمی از دولت قبل و پیامدهای آینده آن را تکرار خواهد کرد، این بود که بانک مرکزی بدون توجه به سیاست های مستقل در تصمیم گیری همچنان درگیر مشکلات آینده خواهد بود، هرچند شاید بتوان عملکرد فرزین را بهتر بررسی کرد. تا پایان سال.

ریشه مشکلات بازار ارز فراتر از مرزهاست

مرتضی افگه، کارشناس اقتصادی در این خصوص به «آرمان ملی» گفت: ریشه نوسانات قیمت، ارز و طلا فراتر از مشکلات داخلی کشور است و باید عوامل نوسانات عجیب بازار ارز و رکود اقتصادی. در سیاست خارجی کشور و فقدان دیپلماسی اقتصادی جست‌وجو شود، کردها در واقع سیاست‌های بانک مرکزی در مشکلات داخلی این حوزه چندان مؤثر نیست و نمی‌توان انتظار داشت که شرایط اقتصادی وجود داشته باشد. کشور با تغییر یک مهره بهبود خواهد یافت. این کارشناس افزود: گستردگی تغییرات رئیس کل بانک مرکزی با روی کار آمدن محمدرضا فرزین بیشتر یک عامل روانی بود که باعث تغییرات محدود و کوتاه مدت شد تا اثربخش واقعی و در نتیجه شاید باید ارزیابی کرد که سیاست های جدید رئیس جدید بانک مرکزی و نرخ نیم دلاری وی تنها منجر به تغییر کوتاه مدت و بازگشت بازار ارز به حالت قبل شده است. افغانستان معتقد است که ثبات اقتصادی کشور در گرو ثبات کشور است و اگر در تعامل با سایر کشورها و FATF و تحریم ها به نتیجه نرسیم، همچنان شاهد مشکلات در مدیریت اقتصادی و شاخص های منفی از جمله خواهیم بود. نرخ تورم و فرار سرمایه افزایش می‌یابد، در صورت مثبت نبودن این شاخص‌ها، بهار زیر قیمت ارز و طلا با کوچک‌ترین خبری آماده جهش است و بازار به‌خصوص در دو بخش ارزی و ارزی آرام نمی‌گیرد. طلا و بنابراین در سایر زمینه ها نیز.

عدم استقلال بانک مرکزی

وی تصریح کرد: هیچ یک از مدیران بانک مرکزی نتوانسته اند مستقل عمل کنند که البته این امر به دلیل سیستم اقتصادی ایران و تمرکز بر درآمدهای نفتی و کسری بودجه مستمر و نیاز دولت به استقراض از بانک مرکزی برای پوشش است. مخارج جاری، به عبارت دیگر، اگر بانک بخواهد مستقل عمل کند و با بسیاری از سیاست‌ها و برنامه‌های دولت مخالفت کند، قطعاً کشور با مشکل مواجه می‌شود، اقتصاد کشور کاملاً آشفته می‌شود. بنابراین باید گفت استقلال بانک مرکزی تا زمانی که زیرساخت های اقتصادی کشور بهبود نیابد غیرممکن است. این کارشناس با اشاره به افزایش مجدد نرخ ارز گفت: با کاهش اثر روانی تغییر مدیرعامل بانک مرکزی، قیمت ارز به تدریج رو به افزایش گذاشت و نتوانست نقدینگی را در جریان فعلی کنترل کند. وضعیت و بودجه سرگردان در هزینه ها و … این وضعیت دیگر با شرایط فعلی در این زمینه اختراع نشده است. عضو هیئت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز ادامه داد: اقدامات انفعالی بانک مرکزی در حال حاضر با مدیریت بازار ارز فاصله زیادی دارد و قیمت دلار و وضعیت نقدینگی جامعه به همان روند قبلی منجر می شود. یعنی نصف شدن قیمت دلار و رانت نیم دلاری و فسادی که قبلا اتفاق افتاده بود، قرار بود این اتفاق تکرار شود.

تکرار روند نیم ارزی در اقتصاد بیمار

کامران ندری، کارشناس اقتصادی نیز معتقد است تنها برنامه ای که از آنها شنیده ایم تثبیت نرخ ارز در سطح 28 هزار و 500 تومان در بازار نیما است. همچنین برنامه دیگری را اعلام نکرده اند که بتوان درباره آن اظهار نظر کرد و البته هنوز روزهای اولیه است، اما اولینی که اعلام کردند چندان موثر به نظر نمی رسد. وی ادامه داد: این برنامه شباهت زیادی به ارز 4200 تومانی که در دولت قبل اعلام شد یا ارز 1224 تومانی دولت احمدی نژاد است که هر دو شکست خورده است، بنابراین طرح اولیه آقای فرزین چندان مناسب به نظر نمی رسد. موثر.. اما همانطور که گفتم هنوز برای نظر قطعی در مورد برنامه های او زود است. ندری افزود: مشکلات ارزی ما به گونه ای نیست که بانک مرکزی بتواند به تنهایی بازار ارز را مدیریت کند. زیرا در هر صورت این بازار متاثر از اخبار مثبت و منفی در حوزه سیاست خارجی است و بستگی زیادی به میزان ذخایر بانک مرکزی و همچنین میزان خروج سرمایه از کشور دارد که بسیاری از آنها را نمی توان کنترل کرد. بانک مرکزی اما شاید بتوان برخی از سیاست ها را اجرا کرد و سعی کرد تا حدودی جلوی آن را بگیرد اما نمی توان به طور کامل از برخی حوادث جلوگیری کرد. از سوی دیگر کنترل انتظارات تورمی در اقتصاد ایران کار بسیار دشواری است. این کارشناس اقتصادی افزود: اگر رئیس جدید بانک مرکزی گام های اولیه را با دقت انجام ندهد و نتواند اعتماد عمومی را نسبت به برنامه های خود جلب کند، طبیعتاً در آینده با مشکل مواجه خواهد شد. اما اگر آقای فرزین و تیمش خیلی با دقت قدم های اولیه را بردارند، قطعا می توانند از وخامت اوضاع بازار ارز بکاهند، یعنی جلوی سرعت رشد نرخ ارز را بگیرند.

نباید انتظار معجزه داشته باشید

وی با تاکید بر اینکه مشکلات اقتصاد ایران راه حل اقتصادی ندارد، تصریح کرد: ما در اقتصاد خود مشکلات و معضلات زیادی داریم که بسیاری از آنها ربطی به بانک مرکزی ندارد بنابراین نباید از آقای فرزین انتظار زیادی داشت. و تیمش اما رئیس بانک مرکزی حتی اگر عنوان اقتصاددان نتواند اوضاع را بهبود بخشد، قدرت هایی دارد که از وخامت بازار ارز جلوگیری کند. این کارشناس اقتصادی معتقد است: برخی تصمیم گیری ها در مورد ساختار نظام ارزی، نرخ ارز شناور، نرخ چند بهره، نرخ سود و اضافه برداشت بانکی از مواردی است که رئیس کل بانک مرکزی می تواند نقش مهمی در کنترل ارز داشته باشد. بازار را با تصمیم گیری درست انجام دهید و نباید از رئیس کل جدید بانک مرکزی انتظار معجزه داشته باشید، همانطور که اشاره کردم اگر در ابتدا تصمیمات درست گرفته شود این احتمال وجود دارد که از افزایش شدید نرخ ارز جلوگیری شود، اما باید برای مشخص کردن سیاست های رئیس کل جدید وقت گذاشت. وی معتقد است که شخصیت رئیس کل بانک مرکزی می تواند در مدیریت اقتصاد موثر باشد اما این موضوع در ایران چندان کارساز نیست چرا که اقتصاد ایران با مشکلات ساختاری و ساختاری فراوانی مواجه است. عوامل متعددی مانند تحریم ها، رشد بالای نقدینگی، مداخلات اجباری در قیمت گذاری، رشد اقتصادی پایین، نرخ تورم و بالا خوب انتظارات تورمی بر نرخ ارز تاثیر می گذارد. وجود عوامل موثر بر افزایش نرخ ارز به این معنا نیست که رئیس کل بانک مرکزی تا حدودی قدرت مدیریت بازار را ندارد و تغییر رئیس کل بانک مرکزی در این شرایط می تواند تا حدودی از شدت یک وضعیت بکاهد، اما ما نمی توانیم انتظار معجزه داشته باشیم این کارشناس اقتصادی ادامه داد: یک رئیس کل قوی می تواند از اعمال مطالبات غیراصولی و زیان آور به بانک ها جلوگیری کند و رئیس کل جدید بانک مرکزی شاید نتواند وضعیت را بهبود بخشد اما این توانایی و قدرت را دارد که از بدتر شدن وضعیت ارز جلوگیری کند. بازار و کاهش نرخ افزایش قیمت دلار. ندری با انتقاد از ساختار شورای پول و اعتبار گفت: ترکیب و ساختار تعیین شده برای شورای پول و اعتبار همواره با تصمیمات اتخاذ شده در این شورا فشار زیادی بر بانک مرکزی وارد می کند و رئیس بانک مرکزی مقتدر است. می تواند این فشار را کاهش دهد.

دیدگاهتان را بنویسید