دریافت دو رای اعتماد؛ تنها موفقیت وزیر در 16 ماه گذشته

دریافت دو رای اعتماد؛  تنها موفقیت وزیر در 16 ماه گذشته

باران طلایی قلم

16 ماه از حضور فاطمی امین در وزارت صنعت، معدن و تجارت می گذرد و در این مدت بزرگترین موفقیت وی کسب دو رای اعتماد از شورای اسلامی بود. فاطمی امین فردی از حلقه دوستان رئیسی است که با وی از آستان قدس رضوی به پاستور آمده است. وعده های بزرگ او و وعده های خارق العاده او برای کاهش قیمت خودرو و مدیریت سختگیرانه صنعت و معدن و غیره. آنها اکنون به پاشنه آشیل دولت تبدیل شده اند. توییت های جنجالی یک سال پیش او را می خوانید تا مشخص شود سکاندار مهم ترین وزارتخانه ایران چقدر با تجربه اجرایی بیگانه است و بدون در نظر گرفتن شرایط اقتصادی و تصمیم گیری وعده هایی داده است.

وی پیش از این در اولین روزهای حضور فاطمی امین در پستی در شبکه فیلتر شده توییتر نوشت: سال آینده تولید خودرو به قدری افزایش می یابد که نیازی به قرعه کشی نیست. در صنعت خودرو برنامه ریزی دقیقی بر اساس 9 طرح تدوین شده و به تدریج به سمت کاهش قیمت ها حرکت خواهیم کرد و تا پایان سال این امر محقق خواهد شد.

وزیر در حالی این وعده را داد که قیمت هر دستگاه پراید 111 نزدیک به 90 میلیون تومان افزایش یافت. قیمت پراید در روزهای پایانی شهریور سال گذشته 155 میلیون تومان بود اما اکنون به 245 میلیون تومان رسیده است. در عین حال قیمت هر دستگاه پژو 206 تیپ 2 حدود 175 میلیون تومان افزایش قیمت داشته و از 250 میلیون تومان به 425 میلیون تومان رسیده است. این افزایش قیمت برای خودرویی مانند دانا نیز قابل توجه است. قیمت دنا معمولی از 328 میلیون تومان به 541 میلیون تومان افزایش یافت. افزایش 193 میلیون تومانی در حالی اتفاق می افتد که درآمد سالانه یک ایرانی پشت این افزایش قیمت است. پژو 207 اتوماتیک پارسال 429 میلیون تومان قیمت داشت و اکنون 713 میلیون تومان است. افزایش قیمت ۲۸۴ میلیون تومانی در یک سال و تنها در یک سال اتفاق افتاد.

افزایش قیمت برای چهار خودرو میان رده ذکر شده و افزایش قیمت در بازار به گونه ای است که نشان می دهد مدیریت بازار از دست دولت خارج شده است.

مردم مقصر هستند

او اکنون در شرایطی که استیضاح فاطمی امین در مجلس رای نیافته و او می تواند دوباره روی این صندلی حساب باز کند، در پاسخ به سوالات فراوان مردم را مقصر افزایش قیمت خودرو دانست.

وی گفت: مقصر افزایش قیمت خودرو در بازار، افرادی هستند که تحت تاثیر افزایش نرخ ارز، به خودرو به عنوان سرمایه نگاه می کنند و برای حفظ ارزش. از دارایی های خود در این بازار معاملات انجام می دهند.

بسیاری از کارشناسان این سخنان را نوعی فرافکنی می دانند چرا که خودرو سال هاست کالای سرمایه ای بوده و مقصد سرمایه های افرادی بوده است که از تورم دوری می کنند.

فاطمی امین درباره دلایل افزایش قیمت خودرو گفت: نرخ ارز از پنج جهت بر بازارهای کشور تاثیر می گذارد. یکی برای مواد اولیه است. مثلاً در مورد کالایی مانند خودرو، بسته به نوع خودرو حدود 10 تا 20 درصد قطعات آن را وارد می کنیم. زمانی که قیمت دلار افزایش می یابد، قیمت خودرو نیز افزایش می یابد. اما این قیمت نهایی با قیمت فعلی بازار متفاوت است.

کارشناسان پیش از این به غیرعلمی بودن وعده های دولتمردان اذعان کرده بودند، اما افراد حاضر در دفتر ریاست جمهوری تاکید داشتند که می توانند و وعده ها قابل انجام است. اما اکنون زمان دیگری فرا رسیده است. در شرایطی که کابینه سیزدهم به جای توضیح دلایل عدم تحقق وعده ها به دنبال مقصر است.

وی افزود: نکته مهم این است که قیمت خودرو در بازار افزایش پیدا نمی کند. امروز قیمت تولید کننده و قیمت بازار را داریم. قیمت بازار گاهی 200 تا 300 میلیون بیشتر از قیمت تولید کننده است. آنچه در این دو ماه سردرگمی زیادی در این بازار ایجاد کرده است، قیمت های بازار است.

قیمت های بازار به دلیل افزایش قیمت تمام شده قطعات افزایش نیافته است و چون تقاضا و عرضه خودرو در بازار متعادل نیست، خودرو به اشتباه تبدیل به سرمایه و افرادی شده است که می خواهند ارزش پول خود را حفظ کنند. برو برای خرید ماشین

گفت: پس وقتی قیمت دلار بالا می رود، قیمت ماشین هم بالا می رود. اگر دلار کاهش پیدا کند، قیمت خودرو کاهش می یابد. در سال های اخیر قیمت های بازار با افزایش قیمت ارز افزایش و با قیمت ارز کاهش یافته است. راه حل این است که ابتدا بین عرضه و تقاضا در بازار خودرو تعادل برقرار شود.

وی اگرچه معتقد است نوسانات قیمت ارز بر قیمت خودرو تاثیرگذار است، اما در برنامه های خود متعهد به دلارزدایی شد و گفت: یکی از ایده ها این است که اقتصاد را از دلاری شدن خارج کنیم. به عنوان مثال ما 30 درصد قطعات خودرو را وارد می کنیم اما 40 درصد قیمت تمام شده خودروهای تولید داخل به نرخ دلار بستگی دارد، بنابراین شاهد افزایش قیمت هستیم. ما به دنبال کاهش ارزش دلار هستیم که در مورد فولاد هم همین اتفاق افتاد. اکنون با بی توجهی به وعده های بلند مردم را مقصر می داند که برای فرار از تورم بالای 40 درصد خودرو می خرند و پولی را که هر روز از دیروز کمتر است، نگه نمی دارند.

وعده های شکسته

دولت سیزدهم در 16 ماه گذشته تمام تعهدات خود را رها کرده است. از ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال تا افزایش چشمگیر قیمت خودرو و کاهش قیمت و کنترل تورم. به نظر می رسد دولت سیزدهم در ایستگاه وعده ها متوقف شده و برنامه ای برای تحقق این اهداف ندارد. او ترجیح می دهد مردم را با فرافکنی سرزنش کند و بدون احساس مسئولیت در انجام وظایفش در جایگاه خود باقی می ماند. نکته مهم در اینجا این است که کارشناسان قبلا اذعان داشتند که این وعده ها غیرعلمی است، اما اعضای کابینه آنها تاکید داشتند که می توانند و این وعده ها قابل انجام است. اکنون زمان دیگری فرا رسیده است و کابینه سیزدهم به جای تبیین دلایل عدم تحقق وعده ها به دنبال مقصر است.

دیدگاهتان را بنویسید