دریافت کپی مدارک علیرغم دستورالعمل ابلاغ/حذف دریافت کپی مدارک هویتی 1400 برآورد شده است.


ساعت: 15:40
تاریخ انتشار: 1400/12/24
کد خبر: 1815738

گزارش عدم اجرای گواهینامه آنلاین توسط دستگاه های اجرایی و بانک های زنجان؛

دریافت کپی مدارک هویتی توسط دستگاه های اجرایی و بانک های زنجان با گذشت بیش از یک سال از ابلاغ دستورالعمل سازمان اداری-کارگری کشور مبنی بر لغو دریافت کپی مدارک ادامه دارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از موج بیانی; دریافت کپی مدارک هویتی در دستگاه های اجرایی به ویژه در بانک ها برای شهروندان معضلی شده است چرا که علاوه بر صرف هزینه های هنگفت برای کپی اسناد، مشکلات امنیتی مانند مفقود شدن اسناد یا سرقت را نیز به دنبال دارد. از دست دادن منابع دولت الکترونیک سال هاست که در کشور ما راه اندازی شده و بسیاری از مکاتبات اداری و فعالیت های مختلف بانکی به صورت غیرحضوری انجام می شود، اما درخواست اسناد به ویژه در بانک ها تا زمانی ادامه دارد که تمامی دستگاه های اجرایی و بانک ها در جامعه به ثبت رسیده باشند. سیستم. ، دسترسی داشته باشد و طبق دستورالعمل سازمان اداری و کار از کپی مدارک افراد خودداری شود.

یکی از شهروندان در این باره به خبرنگار موج رسا گفت؛ وی گفت: برای گرفتن تسهیلات به یکی از بانک ها مراجعه کردم و مدارک زیادی به همراه کپی از من خواستند.

او گفت تعداد نسخه های دریافتی بسیار زیاد است و نمی دانم چرا این همه پرونده را می خواهند؟! گفت: از تمام صفحات شناسنامه، کپی سند منزل یا اجاره نامه و حتی کپی مدارک شوهر می خواهند که دلیل آن واقعاً مشخص نیست!

این شهروند خاطرنشان کرد: دریافت کپی مدارک در حالی است که کارمند بانک پس از جمع آوری مدارک و تشکیل پرونده قطور که هزینه زیادی دارد و متاسفانه حتی ارزش فرم های بانکی را نیز از متقاضیان دریافت می کند، مجددا کد ملی را وارد می کند. تایید شده و جالب است که تصویر نقشه ملی من را که در سیستم مذکور وجود دارد مجددا چاپ می کند و به فایل برمی گرداند یعنی علاوه بر کپی نقشه ملی که از من گرفتم همان نقشه را نیز چاپ می کند. سیستم و آن را در فایل قرار می دهد!

این شهروند با بیان اینکه ابتدا؛ دلیل دریافت این حجم از کپی مدارک چندان مشخص نیست، در حالی که نمی دانم به این حجم از اسناد نگاه می کنند یا بایگانی شده، افزود: یک کپی بیاورند و حتی مجبور به ابطال تسهیلات می شوند که البته امکان پذیر نخواهد بود زیرا هیچ کاری بدون وام انجام نمی شود.

مشکلاتی از این دست زیاد است که برای شهروندان و نه تنها بانک ها مشکل ایجاد می کند، زیرا این مشکل در سایر ادارات نیز وجود دارد، اما سوال اینجاست که با راه اندازی دولت الکترونیک، چرا نیازی به دریافت کپی مدارک هویتی نیست؟


1acc90ec 5f2b 4f87 a4d8 58e7b97739b4 خبر خاکستری


* پنجره هوشمند خدمات دولتی

پنجره واحد خدمات هوشمند دولت طی تفاهم نامه ای بین استان زنجان و سازمان فناوری اطلاعات ایران به صورت آزمایشی در استان راه اندازی می شود تا خدمات دستگاه های مختلف به صورت الکترونیکی به مردم ارائه شود.

همه دستگاه ها باید حداقل 30 درصد خدمات خود را در سال آینده از طریق پنجره واحد خدمات الکترونیک ارائه کنند. پنجره واحد دولت فهیم به عنوان پایلوت در استان زنجان معرفی شد و تفاهم نامه ای بین استاندار زنجان و سازمان فناوری اطلاعات ایران منعقد شد که باید خدمات ملی و محلی را در قالب پنجره واحد ارائه کند. خدمات دولتی هوشمند

بر اساس آیین نامه اجرایی دولت الکترونیک، خدمات ملی باید با خدمات محلی استان ها ادغام و به صورت یکپارچه در اختیار مردم قرار گیرد و برای اجرای این طرح همه دستگاه ها و سلاح های بومی استان ها به میدان بیایند.

مرتضی شهامی معاون عمرانی و توسعه منابع استانداری زنجان حدود ۲ هفته پیش در گفت و گو با موج رسا؛ وی با بیان اینکه اجرای این طرح نوعی ادغام خدمات است، گفت: استقرار پایلوت خدمات بخشی از کار سازمان فناوری اطلاعات ایران و از بندهای تفاهم نامه است.

وی گفت: در پنجره دولت الکترونیک که خدمات به صورت الکترونیکی ارائه می شود بسیار عقب هستیم در حالی که ظرفیت و زیرساخت ارائه خدمات الکترونیکی را داریم اما هنوز این کار انجام نشده است.

شهامی اجرای این طرح را نیازمند عزم و اراده جدی در تمامی ادارات دانست و خاطرنشان کرد: در بخش هایی که افراد درگیر آن هستند مشکلات زیادی وجود دارد از جمله صدور مجوز و استعلام که به صورت دستی انجام می شود در حالی که راحتی می تواند در الکترونیک تبدیل شود.


995b456b 29e9 434b 9375 01544c84546b خبر خاکستری


* بی توجهی بانک های زنج زنجان به سامانه احراز هویت آنلاین

مظاهر یوسفی امیری نایب رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان استان زنجان اواخر دی ماه امسال در گفت و گو با خبرنگار موج رسا; وی با اشاره به بی توجهی بانک های زنجانی به سامانه صدور گواهینامه آنلاین گفت: این امر در بانک های زنجان رعایت نمی شود و لازم است دادستان زنجان به عنوان دادستان به این موضوع ورود کند.

یوسف امیری با اشاره به بخشنامه عدم دریافت کپی مدارک هویتی از دریافت کنندگان خدمات در دستگاه های اجرایی، گفت: احراز هویت آنلاین طبق بخشنامه سال 1396 سازمان اداری و استخدامی کشور به صورت پایلوت در 3 استان معرفی شد.

وی با توجه به موضوع بخشنامه مذکور مبنی بر ممنوعیت دریافت کپی مدارک هویتی از دستگاه های اجرایی توسط مشمولان خدمت، خاطرنشان کرد: در شهریور ماه 1395 بخشنامه دیگری به کلیه دستگاه های اجرایی سازمان اداری و کار ابلاغ شد. در کنار. به صورت آنلاین اقدام کنید و کپی اسناد را در سراسر کشور دریافت کنید تا حذف شوند.

یوسف امیری افزود: در بخشنامه دیگری که در اسفند ماه سال 1396 از سوی سازمان اداری و استخدامی کشور به تمامی دستگاه های اجرایی سراسر کشور ابلاغ شد، آمده است که اگر به دلایلی از جمله مشکلات سیستمی امکان دریافت اطلاعات به صورت آنلاین وجود نداشته باشد، دستگاه اجرایی موظف است. برای درخواست کپی رایگان از مدارک هویتی.

نایب رئیس انجمن حمایت از مصرف کنندگان استان زنجان گفت: در بخشنامه ها تاکید شده است که هیچ یک از دستگاه های اجرایی از جمله بانک ها به هیچ وجه افراد را ملزم به کپی مدارک هویتی نکنند.


* بانک ها با دریافت کپی مدارک هویتی حقوق مردم را تضییع می کنند

نایب رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان استان زنجان گفت: این امر در بانک های زنجان رعایت نمی شود و لازم است دادستان زنجان به عنوان دادستان در این موضوع ورود کند چرا که مردم واقعاً مورد آزار و اذیت قرار می گیرند.

وی با بیان اینکه دستورالعمل ها جهانی است و بانک ها تا زمانی که مجبور نشوند از آن تبعیت نمی کنند، گفت: در این صورت حقوق بشر نقض می شود و انتظار می رود دادستان زنجان وارد عمل شود.


830753d3 e97f 4c50 8384 4d65d7c638ac خبر خاکستری


* لازم بستر لازم برای عدم دریافت کپی مدارک به صورت کامل فراهم شده است

معاون مدیریت و توسعه منابع استاندار زنجان در گفت و گو با خبرنگار موج رسا; وی در خصوص دریافت کپی مدارک هویتی در دستگاه های اجرایی و بانک ها گفت: این مشکل نیز یکی از مشکلات شهروندان است و به شدت در حال رصد آن هستیم تا رضایت به موقع بانک ها را جلب کنیم.

وی گفت: این بستر کاملاً عملیاتی است و بانک ها به بهترین و کامل ترین اطلاعات دسترسی دارند. دریافت اطلاعات هویتی از سامانه و عدم نیاز به دریافت کپی مدارک.

شهامی با اشاره به تفاهم نامه بین استانداری زنجان و سازمان فناوری اطلاعات ایران در خصوص اجرای پنجره واحد خدمات هوشمند دولت گفت:

معاون مدیریت و توسعه منابع استانداری زنجان گفت: متأسفانه این یک اقدام پیشگیرانه و یک اقدام پیشگیرانه است که مردم را نگران می کند در حالی که اصلاً نیازی به دریافت کپی مدارک نیست.


* اخذ کپی از مدارک یک کار فنی نیست و باید به صورت اداری تصمیم گیری شود

وی با تاکید بر اینکه گرفتن کپی مدارک یک کار اضافی است، تاکید کرد: دسترسی به سامانه ثبت نام کاملا برقرار است و به سادگی باید این کار را انجام دهند و متأسفانه افرادی که اقدام به گرفتن کپی می کنند از مسئولیت و عواقبی که مقامات بالاتر می گویند می ترسند. پرونده ناتمام است که البته باید به صورت اداری حل شود و اصلاً بحث فنی نیست.

شهامی گفت: پیگیر موضوع هستیم و اخیرا از هر یک از بانک ها بازدید و بر اجرای این مصوبه نظارت داشته ایم و بازدیدها برای عملیاتی شدن این اجرا ادامه دارد.


e88c6af2 673b 49e9 b2d1 ed5883e0d5a7 خبر خاکستری


*انتظار اجرای مصوبات و دستورالعمل ها از سوی مؤسسات و بانک ها

نایب رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان زنجان در خصوص مکاتبه با دادستان زنجان مبنی بر بی توجهی بانک ها به سامانه گواهینامه گفت: متاسفانه تاکنون این نامه تاثیر خاصی نداشته است.

وی با اشاره به جایگزینی دادستان زنجان گفت: باید به دادستان جدید زنجان نامه بنویسیم و ببینیم نتیجه چه می شود چرا که دادستان سابق هنوز نامه را به بانک ها ابلاغ نکرده است.

یوسف امیری خاطرنشان کرد: مدارک لازم و کافی طی مکاتباتی با دادستان زنجان ارسال شد و موضوع را پیگیری کردیم، اما تاکنون جلسه ای تشکیل نشده، اطلاع رسانی نشده و به بانک ها اطلاع رسانی نشده است.

نایب رئیس انجمن حقوق مصرف کنندگان زنجان گفت: سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان زنجان اخیرا در نامه ای به دستگاه ها اعلام کرده است که دستگاه ها و بانک ها تاکید کرده اند که از دریافت کپی مدارک هویتی خودداری کنند.

وی افزود: سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان زنجان خطاب به دستگاه ها و بانک ها تاکید کرد که موضوع حذف کپی مدارک هویتی در شاخص های کلی عملکرد 1400 مورد ارزیابی قرار می گیرد و کارکنان وارد عمل می شوند.

یوسف امیری گفت: با توجه به توضیحات فوق و مدارک ارائه شده، انتظار می رود موسسات و بانک ها مصوبات را انجام داده و از دریافت کپی مدارک خودداری کنند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید