در آستانه ششمین پیک تاج آماده حضور در مراکز درمانی سراسر کشور باشید

در آستانه ششمین پیک تاج آماده حضور در مراکز درمانی سراسر کشور باشید

روز جدید دبیر کمیته علمی ملی مبارزه با تاج، با بیان اینکه تحقیقات نشان می دهد کشور در آستانه آغاز ششمین قله تاج به سمت آمیکرون قرار دارد، گفت: در حال حاضر این کشور در حال حرکت است. وی در عین حال بر لزوم اصلاح معیارهای رنگ آمیزی عروق کرونر شهرها، اهمیت تزریق نوبت سوم واکسن عروق کرونر و لزوم رعایت پروتکل های بهداشتی به ویژه استفاده صحیح از ماسک تاکید کرد.

وی با بیان اینکه آزمایش تاج انجام شده است، گفت: براساس تحقیقات و آزمایشات انجام شده، بیماری در بسیاری از استان ها به سمتی می رود که آمیکرون به سویه غالب تبدیل می شود و این تا زمانی است که این اتفاق بیفتد. از افراد دارای علائم که در برخی استان ها نیز به روند غالب تبدیل شده است. به نظر می رسد این بیماری به سمتی در حال حرکت است که در اکثر استان ها سویه غالب طی چند هفته آینده به ایمیکرون تبدیل می شود و بنابراین اکثر بیماران مبتلا به این سویه دچار بیماری عروق کرونر می شوند. طبق تحقیقات در آستانه شروع ششمین قله تاج با جهت آمیکرون هستیم.

وی با اشاره به اینکه ضوابط اعلام پیگمانتاسیون عروق کرونر در شهرها هنوز تغییر نکرده است، تصریح کرد: ضوابط پیگمانتاسیون بر اساس ضوابط بستری تعیین می شود. با توجه به بررسی های اپیدمیولوژیک ارائه طرح جدیدی برای رنگ آمیزی شهرها ضروری است که هنوز جمع بندی نشده است. طرح جدید در ستاد ملی کرونا پیشنهاد و مورد استفاده قرار گرفت. در برخی استان ها رنگ از آبی به زرد و در برخی دیگر رنگ زرد به نارنجی تغییر کرده است که نشان دهنده افزایش تعداد بستری ها در این استان ها است.

در همین حال دبیر کمیته علمی کشوری کنترل تاج و تخت افزود: اکثر موارد عفونت آمیکرون به مراکز سرپایی ارجاع می شود. با این حال، با شدت بیماری، تعداد بستری شدن در برخی از بیمارستان های ارجاعی در حال افزایش است. بنابراین به نظر می رسد لازم است یک طرح رنگی در نظر گرفته شود که هم موارد بستری و هم موارد سرپایی را مورد توجه قرار دهد. از آنجایی که اکثر بیماران سرپایی به مراکز مراجعه می کنند و اگر تنها شاخص رنگ شهرها تعداد بستری ها باشد، ممکن است تاثیر شیوع omcron در کشور مشخص نباشد.

جماعتی ادامه داد: به نظر می رسد در استان هایی که از آبی به زرد و از زرد به نارنجی تغییر رنگ داده اند، سویه غالب به آمیکرون تبدیل شده که نه تنها تعداد بیماران سرپایی را افزایش می دهد، بلکه تعداد بستری ها را نیز افزایش می دهد.

اهمیت استفاده صحیح از ماسک

وی در ادامه بر لزوم رعایت پروتکل های بهداشتی توسط مردم تاکید کرد و گفت: مهمترین عاملی که مردم می توانند رعایت کنند استفاده از ماسک است. البته ما می خواهیم از ماسک مناسب و استاندارد استفاده کنیم. با پوشش مناسب، بسیاری از شرایط نامطلوب را تحمل می کند. همچنین در افرادی که بیمار هستند یا در معرض افراد آلوده هستند، برای جلوگیری از شیوع بیماری باید از ماسک N95 استفاده شود.

نیاز به تزریق دوز سوم واکسن تاج

وی با تاکید بر اهمیت واکسیناسیون تاج به ایسنا گفت: تزریق نوبت سوم واکسن باعث افزایش سطح آنتی بادی های ضد ویروسی می شود و حتی می تواند تاثیر بسیار خوبی بر روی ایمیکرون داشته باشد. برخی از مطالعات نشان می دهد که 80٪ از کسانی که سه دوز واکسن دریافت کرده اند، اگرچه بیمار بودند، در بیمارستان بستری نشدند، به این معنی که سه دوز واکسن تا 80٪ از بستری شدن در بیمارستان جلوگیری کرد. بنابراین توصیه می کنیم افراد به خصوص با نوبت سوم واکسینه شوند.

دبیر کمیته علمی کشوری مبارزه با تاج در ادامه سخنان خود با تاکید بر پرهیز از مکان های شلوغ و رفت و آمدهای خانوادگی گفت: بازدید از مغازه های شلوغ، مترو، اتوبوس و …. باید در ماسک باشد.” این امر باید اجباری باشد و حتی توصیه می کنیم در مکان های پر رفت و آمد، ماسک را به صورت رایگان در اختیار افرادی قرار دهند که ماسک ندارند. این به کاهش شیوع بیماری کمک می کند. بدون این اقدامات، گسترش امیکرون خطرناک است. اگرچه اوج بیماری با رعایت نکات بهداشتی، استفاده از ماسک و تزریق واکسن پیش‌بینی می‌شود، اما می‌توان با تعداد کم بستری و مرگ و میر از این قله نیز عبور کرد.

وی درباره درصد تزریق واکسن طوقه در کشور نیز تصریح کرد: درصد تزریق دو نوبت اول را داریم اما برای تزریق نوبت سوم به نظر می رسد تمایل مردم به تزریق واکسن کاهش یافته است و به همین دلیل قوی هستیم. توصیه می شود مدت کوتاهی از هفته های باقی مانده تا شروع پیک تاج، تزریق نوبت سوم کامل شود و میزان واکسیناسیون در شرایط خوبی باشد تا کوچکترین عارضه ای را به خطر بیندازد.

روند رو به رشد مراجعه به بیمارستان ها برای بیماری عروق کرونر قلب

جماعتی در خصوص آمادگی بیمارستان ها برای آغاز ششمین پیک بیماری گفت: از دو هفته پیش وزارت بهداشت تمام مراکز درمانی خود را آماده آماده سازی کرد تا در صورت افزایش تعداد بستری ها، آماده پذیرش باشند. کمیته علمی پروتکل درمانی را نیز پیشنهاد کرد تا با افزایش تعداد بستری‌ها بتوانیم از کلینیک‌های سرپایی با سه روز درمان برای افراد دارای نقص ایمنی، سالمندی و بیماری زمینه‌ای استفاده کنیم. کشور اکنون RemedSivir است که همچنین در حال توسعه توسط شرکت های محلی و پروتکل های سراسر جهان نشان می دهد که سه روز درمان با این دارو می تواند از پیشرفت بیماری و بستری شدن در بیمارستان و مرگ و میر بیش از 80 درصد در هفته اول عفونت جلوگیری کند.

درگیری دستگاه تنفسی فوقانی در حضور امیکرون

وی خاطرنشان کرد که مجاری تنفسی فوقانی احتمال درگیر شدن در سویه Amicron Corona بیشتر است. وی گفت: مطالعات جهانی نشان می دهد که شدت این سویه نسبت به نوع دلتا کمتر است. در واقع دلایل متعددی برای این امر وجود دارد که یکی از آنها این است که دستگاه تنفسی تحتانی را تحت تأثیر قرار می دهد، یعنی. ریه، در نوع آمیکرون کمتر است. دلیل دیگری که باعث می‌شود مردم کمتر به آمیکرون بپردازند این است که بسیاری از افراد در جوامع مختلف قبلاً به بیماری عروق کرونر قلب مبتلا بوده‌اند. بنابراین امنیت ذاتی در آنها ایجاد می شود. از طرفی بسیاری از افراد جامعه واکسینه شده اند که این امر منجر به مصونیت نسبی نسبت به آمیکرون شده است که به نوبه خود باعث کاهش زمان بستری شدن در بیمارستان و یا کاهش مرگ و میر می شود.

وی با اشاره به اینکه سویه آمیکرون بیشتر در سنین پایین‌تر باعث ایجاد درگیری می‌شود، گفت: البته ما نمی‌گوییم که افراد مسن درگیر نیستند. بلکه بروز بیماری در سنین پایین تر بیشتر است و چون سیستم ایمنی در سنین پایین تر عمل می کند، شدت بیماری کمتر می شود. البته هیچ یک از موارد فوق باعث نمی شود از رعایت پروتکل ها و تزریق واکسن غافل شویم.

واکسیناسیون کودکان؛ مورد تایید کمیته علمی

دبیر کمیته علمی تاج ملی همچنین درباره واکسیناسیون تاج برای کودکان زیر 12 سال توضیح داد: در مطالعاتی که در آمریکا و چین انجام شد، واکسیناسیون برای کودکان 5 تا 11 سال انجام شد و اثربخشی واکسن نشان داده شد. در دسترس نیست. عوارض جانبی.. سازمان غذا و داروی ایالات متحده نیز این موضوع را تایید کرده است. چین نیز واکسیناسیون را برای سه سال و بیشتر مجاز دانسته است و بسیاری از کشورها واکسیناسیون را در این سن آغاز کرده اند. به عنوان مثال، در ایالات متحده، بیش از 10 میلیون کودک بدون عوارض جدی واکسینه شده اند، تنها با یک درد موضعی در محل تزریق یا یکی دو مورد. روز تب و لرز بود که اغلب بدون درمان یا با درمان منظم بهبود می یافت. واکسیناسیون کودکان ایرانی نیز در کمیته علمی تایید شده است اما زمان بندی بر عهده وزارت بهداشت است.

تایید اثربخشی دو واکسن برای کودکان در ایران

وی افزود: کودکان در سراسر جهان با رضایت والدین خود واکسینه می شوند و سازمان بهداشت جهانی نیز تایید کرده است که واکسیناسیون کودکان نیز موثر است. با بازگشایی مدارس، کودکان نیز در معرض ویروس قرار می گیرند، در حالی که ممکن است بزرگسالان نتوانند از پروتکل های بهداشتی مناسب پیروی کنند. بنابراین، واکسیناسیون ممکن است برای کاهش بروز عفونت های دوران کودکی مورد نیاز باشد. بر اساس مطالعات انجام شده در کشور، واکسن سینوفارم و پاستوکوکس در کودکان موثر خواهد بود. خود چین مطالعاتی در مورد تزریق واکسن سینوفارم در کودکان منتشر کرده است. این واکسن از یک پلت فرم غیرفعال ساخته شده است و ما تجربه زیادی در تزریق این پلت فرم به کودکان داریم و شاید جای نگرانی نباشد.

الزامات برگزاری ایام الله دهه فجر

دبیر کمیته علمی ملی مقابله با تاج و تخت در پایان در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر برگزاری جشنواره های موسیقی، فیلم و تئاتر فجر در روزهای آینده گفت: پیشنهاد ما برای فعالیت های جمعی اعم از فروشگاهی، کنسرت و… وقتی افراد زیاد هستند سعی می کنیم فاصله فیزیکی را رعایت کنیم همچنین رعایت پروتکل های بهداشتی و وجود محلول های الکلی در سالن ها ضروری است تا مردم بتوانند دست های خود را با محلول بشویند. حفظ تهویه مناسب در این مناطق بسیار مهم است، زیرا در صورت عدم تهویه، حتی در هنگام صحبت، تعداد زیادی ویروس وارد هوا می شود و اگر فردی ماسک مناسب نداشته باشد، ظهور آلودگی غیرمنتظره نیست. شرایط پذیرش در این مراکز باید واکسیناسیون باشد و تنها افرادی که علائم بیماری را ندارند باید بستری شوند.

دیدگاهتان را بنویسید