در تصادف موتورسیکلت مقصر کیست؟/ آیا موتورسواران مجروح همیشه جبران می شوند؟


ساعت: 15:01
تاریخ انتشار: 31.05.1401
کد خبر: 1891745

متأسفانه این تصور غلط در جامعه وجود دارد که اگر خودرویی با موتورسیکلت تصادف کند همیشه مقصر است و باید خسارات وارده اعم از جراحت و فوت را به موتورسواران بپردازند و این باور غلط باعث شده است که بسیاری از موتورسواران قوانین راهنمایی و رانندگی را رعایت نکنند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از قم فردا بیش از 360 هزار موتورسیکلت پلاک در قم تردد می کنند. به جرات می توان گفت تصادفات موتورسیکلت از اخبار روتین استان قم است. متاسفانه 50 درصد تصادفات موتورسیکلت منجر به فوت موتورسواران می شود. شایع ترین عامل خطای انسانی و عدم رعایت قوانین توسط موتورسواران است.

سامانه رسانه ای اعم از صدا و سیما و سایر رسانه های مجازی مجازی و شبکه های اجتماعی بارها نسبت به رعایت قوانین و استفاده از کلاه ایمنی موتورسواران هشدار می دهند اما متاسفانه شاهدیم که در شهر قم کمتر از 10 درصد رانندگان قوانین مربوط به استفاده از کلاه ایمنی را رعایت کنید آنها به موتور سیکلت احترام می گذارند.

رانندگی با سرعت زیاد، رانندگی در لاین اشتباه و در پیاده رو، عبور از چراغ قرمز، وارد نشدن و استفاده نکردن از کلاه ایمنی توسط موتورسواران عادی شده است و این تخلفات تا زمانی که قوانین رعایت شود تعجب آور نیست.

گاهی اوقات قوانین سختگیرانه در مورد موتورسیکلت ایراداتی را مطرح می کند که این وسیله متعلق به قشر ضعیف جامعه است و نباید در آن قسمت سخت گیری کرد، اما قشر ضعیف جامعه بهانه خوبی برای عدم رعایت مقرراتی است که جان افراد را به خطر می اندازد. یک فرد و غیره کافی نیست

پلیس راهنمایی و رانندگی استان قم با اشاره به اینکه 80 درصد تصادفات در قم ناشی از راکبان موتورسیکلت است، گفت: ضربه به سر 70 درصد از مرگ موتورسواران قم را شامل می شود.

متأسفانه رعایت نکردن قوانین موتورسواران به این دلیل است که معتقدند در تصادفات رانندگی همیشه تقصیر طرف مقابل یعنی خودرو است و باید تاوان خسارات وارده به موتورسواران را بپردازند.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی قم در خصوص این موضوع که در سطح عمومی مطرح شد به خبرنگار ما گفت: در تصادفات رانندگی اگر یکی از طرفین موتورسوار باشد همیشه مقصر طرف مقابل یعنی خودرو است و در هر شرایطی موتورسوار باید هزینه کند. غرامت و خسارت نیز وسیله نقلیه محسوب می شود و راننده باید گواهینامه معتبر موتورسیکلت و بیمه نامه داشته باشد و در صورت تصادف به عنوان وسیله نقلیه اگر در تصادف مقصر باشد سهمی به او تعلق می گیرد. از سرزنش طبق قانون

وی گفت: در بیش از 80 درصد تصادفات در شهر قم، موتورسواران مقصر هستند که نشان از عدم رعایت دقیق قوانین راهنمایی و رانندگی در این گروه از وسایل نقلیه دارد.

همچنین رئیس اداره عملیات پلیس راه استان قم با بیان اینکه حدود 65 درصد از تصادفات شهر قم مربوط به موتورسواران است، گفت: یکی از برنامه های آموزشی پلیس راه استان اجرای پروژه موتویار

هاشمی افزود: در این طرح از موتورسواران دعوت می شود در یک کلاس آموزشی سیار که در داخل اتوبوس است و توسط همکاران آموزش داده می شود، به مدت 2 ساعت آموزش ببینند، صحنه های دلخراش رانندگی به ویژه تصادفات موتورسیکلت نمایش داده می شود و پس از پایان کلاس، مردم همراه خود هستند. همکاران به مدت حدود 2 ساعت و همین برنامه توسط آنها دنبال می شود.

رئیس اداره عملیات پلیس راه استان گفت: از خانواده ها می خواهم مراقب رفتار عزیزان خود در ترافیک باشند، چرا که موتورسواران در تصادفات مجروح یا فوت می کنند، این افراد معمولا در گروه سنی 15 تا 25 سال هستند. .

به نظر می رسد در کنار آموزش هایی که به موتورسواران داده می شود باید این موضوع را نیز پرورش داد که این تصور اشتباه است که در تصادفات جاده ای که یک طرف موتورسوار و طرف دیگر خودرو یا وسیله نقلیه سنگین وجود دارد، طرف دیگر موتورسوار است. طرف همیشه مقصر است و باید خسارت بدهد.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری قم در گفتگو با خبرنگار فردا قم اظهار داشت: قم از نظر آمار تصادفات منجر به فوت جایگاه خوبی نداشت به همین دلیل یکی از اهداف اصلی هوشمندسازی شهر قم است. تقاطع های قم برای آرام سازی ترافیک برای کاهش تصادفات است.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری قم تصریح کرد: شهر قم از نظر ایمنی ترافیک جایگاه خوبی در بین شهرهای بزرگ کشور ندارد. خوشبختانه روند نزولی داشت.

وی خاطرنشان کرد: آمار فوتی های تصادفات شهری همچنان بالاست و هر سه روز یک نفر در قم بر اثر تصادفات جاده ای جان خود را از دست می دهد و باید برای کاهش تصادفات برنامه ریزی شود. یکی از راهکارهای کاهش تصادفات رانندگی، آرام سازی ترافیک در شبکه معابر شهری است که بر اساس مفاد مصوبه شهرسازی ابلاغی وزارت کشور در سال 1398 به کلیه شهرداری های کشور، روشنایی تقاطع های متوالی است. که یکی از موثرترین روش های کاهش سرعت ترافیک است.

شاید این برنامه ریزی برای کاهش تصادفات خودرو و عابر پیاده مناسب باشد، اما متاسفانه در اکثر مواقع موتورسواران قوانین راهنمایی و رانندگی از جمله توقف پشت چراغ قرمز را رعایت نمی کنند.

بیشترین تصادفات موتورسواران در قم مربوط به عدم رعایت جلو، سرعت غیرمجاز، عبور از چراغ قرمز و خلاف جهت جاده است، نکات ایمنی را رعایت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید