در زمان تاج، چشم مدیران فرهنگی بسته و غیرقابل تصور بود. در گذشته ساختمانی برای کار وجود نداشت

ساعت: 14:27
تاریخ انتشار: 1400/08/30
کد خبر: 1786109

نویسنده کتاب امواج اراده در گفت و گو با دانا:

راضیه عزیزی نویسنده کتاب امواج اراده گفت: در دورانی هستیم که با افزایش مشکلات داخلی و اقتصادی آمار خرید و کتابخوانی به شدت کاهش یافته و به نظر می رسد نیازی نیست. برای کتاب در جامعه به طور کلی.”

به گزارش خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ در مقدمه کتاب “امواج اراده” آمده است: این کتاب مجموعه ای از خاطرات است که به تحلیل زاویه دستاوردها و پیشرفت های درخشان انقلاب اسلامی می پردازد و می خواهد به ما بگوید از کجا آمده ایم و کجا ایستاده ایم و به کجا باید برویم. تمام خاطرات مستند پیشرفت و دستاوردها در کلیشه ها و تحلیل های روزمره گم شده بود و یافتن و بازیابی آنها کاری دشوار و البته مهم به نظر می رسید.. خاطرات موضوع محور در پنج فصل شامل «صنعت نظامی»، «صنعت هسته ای»، «علوم پزشکی»، «دیپلماسی و مدیریت» و «فناوری و صنعت» دسته بندی شده است. در این میان، مسائلی وجود دارد که پیشرفت های حاصل شده در این زمینه به طور خاص با شخصیت دانشمند و اراده فعال در این زمینه مرتبط است. به همین دلیل است که برخی از خاطرات به بررسی ابعاد شخصی آنها اختصاص یافته است. سی راضیه عزیزی، نویسنده این کتاب با هم گفت و گو کرده ایم.

راضیه عزیزی درباره جذابیت این موضوع برای بازنویسی خاطراتش و نوشتن آن گفت: با توجه به تجربه ای که در نویسندگی دارم عادت دارم موضوعاتم را خودم انتخاب کنم و زیاد بازنویسی نکرده ام.

عزیزی ادامه داد: وقتی این موضوع از سوی انتشارات رهیار به من پیشنهاد شد و متن اصلی برایم ارسال شد، با خواندن برخی از این خاطرات، هم موضوع خاطرات و هم نوع محتوا به ذهنم خطور کرد، بنابراین احساس کردم که موضوع کل کتاب دغدغه من بود و به سرعت جذب این موضوع شدم. البته کار اصلی پروژه کار محققین بود و بازنویسی بر عهده من بود.

نویسنده کتاب امواج اراده گفت: در این مقاله نویسنده موظف است به متن اصلی وفادار بماند. تاریخ شفاهی، چون خاطرات اغلب معاصر و مستند هستند، برای باورپذیرتر شدن باید به اصل خاطرات پایبند بود و دستت بسته است تا آن خاطره کم یا زیاد شود.

عزیزی افزود: در همان ابتدای نگارش این کتاب، به دلیل حجم زیاد خاطرات و دسته بندی های موضوعی کتاب، این خلاء به شدت احساس شد تا این کتاب به مجلدات بعدی برسد. اما این تصمیمی است که بر عهده ناشر است و حداقل برای ادامه این موضوع با من صحبتی نکرده ام.

نویسنده کتاب «مثل یک رویا» با انتقاد از مدیریت ضعیف صنعت نشر در زمان ولی عهد گفت: آسیب به این صورت شده که مدیریت و کنترل این فضا برای مدیران این حوزه سخت و بحرانی شده است. مخصوصا در نشر

عزیزی با انتقاد از هرج و مرج در حوزه نشر گفت: یکی از کتاب های من حدود 6 سال دیگر در آستانه چاپ است و هنوز اقدام مثبتی صورت نگرفته است. در دورانی هستیم که معیشت و مشکلات اقتصادی در حال افزایش است، آمار خرید و کتابخوانی به شدت کاهش یافته و به نظر می رسد اصلاً احساس نیاز به کتاب در جامعه وجود ندارد. آنها هیچ ایده ای نداشتند و این احساس را داشتند که ساختمانی برای کار کردن وجود ندارد.

نویسنده کتاب «بیست گرم طلا» همچنین گفت که بر اساس همین جایگاه تاریخ شفاهی، در کتاب جدیدم که در قالب زندگینامه است، به سراغ یکی از مدیران و بزرگان جهاد سازندگی خراسان رضوی رفتم. استان و در قالب مستند و هنری است. باید سن این مرد بزرگ را بنویسید که 50 درصد آن تا کنون نوشته شده است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید