در زمان قرارداد با ویلموتس در فدراسیون نبودم/ ستاره پرسپولیس را به دلیل نداشتن مقررات حذف کردیم.

ساعت: 14:46
تاریخ انتشار: 1400/10/24
کد خبر: 1800411

مدیرعامل باشگاه سپاهان گفت: وزارت ورزش نباید به استقلال و پرسپولیس تنفس مصنوعی بدهد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ محمدرضا ساکت در خصوص کسب مجوز حرفه ای باشگاه سپاهان گفت: لیگ حرفه ای قوی ترین و سازمان یافته ترین، کارآمدترین و قانونی ترین لیگی است که برگزار می شود. کنفدراسیون فوتبال آسیا و فیفا سال هاست که با هدف بهبود ساختار باشگاه و افزایش و توسعه زیرساخت های برگزاری مسابقات، مشروعیت بخشیدن به ارتباط بین بازیکنان و مربیان و باشگاه ها به سمت ایجاد لیگ حرفه ای حرکت کرده اند.

وی افزود: ابتدا با بازدید از سایت شروع کردند. سپس معیارها و استانداردهایی را تدوین کردند. به فدراسیون های محلی اعلام شد. وی سپس از همه فدراسیون ها خواست کمیته صدور مجوز حرفه ای تشکیل دهند. برای ارائه راهی برای ارتقای همه باشگاه ها. وقتی این اتفاق افتاد، معیارها اعلام شد. سپس برای باشگاه‌ها تمرین کردند. افراد خاصی تربیت شدند.

ساکت گفت: ما هم بصیریان را ترک کردیم و او قیم شد. این حرکت با دیگر ارکان سپاهان آغاز شد. مهمترین چیز برای مجوز حرفه ای 5 معیار است. اولی معیار قانونی است. در این معیار ساختار قانونی، هیات مدیره، نهاد نظارتی، ساختار و… را می خواهند. پاراگراف ها سؤالات را توضیح می دهند که چه کسی حق امضا دارد؟ اصول مالکیت باشگاه چیست؟ وضعیت قراردادها، لیست بازیکنان، قراردادهای دو زبانه و منشور رفتار انضباطی شما تقسیم شده است. معیارهای زیر تعریف شده است.

مدیرعامل سپاهان گفت: معیار دوم کادرفنی و مدیریتی است که به ساختار داخلی باشگاه می پردازد. رزومه و اطلاعات از همه الزامی است. آنها دقیقاً این چیزها را از شما دریافت می کنند. معیار بعدی ورزش است. آنها نسبت به مسیر پیشرفت شما در فوتبال بسیار حساس هستند. آکادمی شما چطوره؟ نحوه پرورش بازیکنان و خدمات تیم های دسته جمعی و نحوه انتقال به تیم های بالاتر. آنها برنامه های فوتبالی و غیر فوتبالی می خواهند. مراقبت های پزشکی، برنامه فوتبال پایه، مسئولیت های اجتماعی چطور؟ چند تیم اصلی دارید؟ ساختار آنها چیست؟ به برابری نژادی نیز توجه دارند.

وی افزود: معیار بعدی مالی است. صورت های مالی برای کنترل اسناد شما حسابرسی می شود. نیاز به حسابرسی داخلی و خارجی و صورتهای مالی دقیق دارد. حتی درآمد بلیت برای حق پخش مطالبه می شود. هزینه ها می پرسند چقدر در کدام بخش هزینه کرده اید. لطفا حقوق بازیکنان، مربیان و تیم های پایه، هزینه های اداری و … را مشخص کنید. آنها حتی خواهان مشکلات مالیاتی هستند.

مدیرعامل سپاهان گفت: معیار پنجم زیرساخت است. معلمت کجاست؟ شرایطش چیه؟ صاحب آن کیست؟ اگر اجاره ای است، اجاره دوزبانه می خواهند. آنها امکانات آموزشی شما را می خواهند. شما باید یک باشگاه ورزشی و غیره داشته باشید. اینها جزو نیازهای اساسی است.

ساکت در خصوص اینکه سپاهان در چند درصد این موارد جواز حضور داشت، گفت: کنفدراسیون فوتبال آسیا به سمت ارتقای کیفی حرکت می کند، هیچ بخششی وجود ندارد. از آبان ماه سال گذشته کمیسیون صدور مجوز حرفه ای باشگاه را تشکیل دادیم و 17 کارشناس داریم. مدیر تیم فوتبال بزرگسالان ما حضور دارد. در این کمیسیون بخش های مختلفی وجود دارد. بر اساس این معیارها بازدیدهای میدانی توسط کارشناسان انجام می شود.

وی افزود: حضور در زمین و مستندات دقیق باید باشد. از AFC و FIFA برای بازدید از زیرساخت های سپاهان آمدند و طبق لیست بررسی کردند. 1443 مدارک فرزندان ما در زمینه پروانه های حرفه ای. فقط خود باشگاه می تواند اسناد را در پلتفرم AFC بارگذاری کند. ما نباید بگوییم که مقصر این و آن هستند. آنها ابتدا تاییدیه داخلی می دهند و سپس مجددا AFC را بررسی می کنند. به نظر نمی رسد همه حرف های کمیته بدوی و حرفه ای را تایید کند. سال گذشته کنفدراسیون فوتبال آسیا کمیسیون خود را به دلیل تایید برخی اسناد ایرانی جریمه کرد. غربالگری دقیق دارند.

مدیرعامل سپاهان گفت: کمیسیون مجوزهای حرفه ای در سال های اخیر برای بازآموزی رفته و با ارسال مدارک جلسه تشکیل می شود. در سال های قبل بود. اعضای کمیسیون بدوی نشستند و مدارک ما را دیدند. کمیته اولیه و AFC‌ می‌توانند ببینند، اما هیچ باشگاه دیگری نمی‌داند. همه موارد را بررسی کردند. اخطار دادند و ما تعدیل کردیم. این فرآیند چیزی نیست که در کوتاه مدت با آن سروکار داشته باشیم.

ساکت گفت: تهیه 1400 صفحه مستند کار آسانی نیست. همه مدیران باشگاه های کشور ارزشمند و پرتلاش بودند. اما بی ثباتی در سازمان مدیریت تغییرات مکرر را تهدید می کند. قطعا مدیران دیگر هم توانمند هستند. از وزارت ورزش می خواهم به استقلال و پرسپولیس تنفس مصنوعی ندهد. بگذار سرپا بایستند. مدیران این توانایی را دارند. بگذارید ثبات سازمانی خود را پیدا کنند. البته برخی از آنها به استفاده از ظرفیت این وزارتخانه متوسل شدند. وزارتخانه باید به آنها اجازه دهد تا در حد توانشان کار کنند.

ساکت در خصوص اینکه استقلال و پرسپولیس مانند سپاهان به پول زیادی نیاز دارند، گفت: فقط پول نیست. انتخاب بازیکن در باشگاه ثبات، برنامه، زیرساخت، احترام به بازیکن و مربی است و اینها ملاک هستند. بازیکنانی که به آنها افتخار می کنیم بر این اساس آمدند. بگذارید ثبات در این سازمان ها برقرار شود. نبرد سخت برای مجوز حرفه ای روز به روز سخت تر می شود.

مدیرعامل سپاهان با اشاره به آغاز به کار ستاد صدور مجوزهای حرفه ای در سال آینده گفت: هفته گذشته جلسه صدور مجوزهای حرفه ای را برای سال 2023 برگزار کردیم که هر سال عناصری اضافه می شود. ما باید به هر چیزی که لازم است توجه کنیم. همکاران باشگاه نیز به ما کمک کردند تا در این مسیر در سال 2023 موفق شویم. مجوز حرفه ای یک گواهی سالانه است که هر سال دشوارتر می شود.

وی در خصوص تامین زیرساخت های استقلال و پرسپولیس گفت: خوشبختانه چند سال پیش و در زمان مدیریت کلیباف زیرساخت های استقلال و پرسپولیس توسط شهرداری تهران تامین شد. ظرفیت خوبی بود یکی از الزامات مجوز حرفه ای داشتن زیرساخت آموزشی و سالن بدنسازی است. ظرفیت تماشاگران استقلال، پرسپولیس، سپاهان و تراکتورسازی به حدی است که باید ورزشگاه هایی با ظرفیت بالا داشته باشند. سوال در عمل این بود که نیاز برطرف شده و زیرساخت ها وجود دارد. باید باور کنیم که تمام فعالیت ها بر عهده خود باشگاه است. AFC می گوید که باشگاه مسئول یکپارچگی، دقت و قابل اعتماد بودن اسناد است.

ساکت با اشاره به پرونده بازیکن گابنی گل گهر گفت: در این مورد آقایان مدارک را دادند اما مستندات باید از سوی باشگاه پاسخگو باشد. نمونه اش را در سپاهان هم داشتیم. سپاهان در سال 90 تا 91 از بازیکنی استفاده کرد که کنفدراسیون فوتبال آسیا کارتش را تایید کرده بود، اما به دلیل غیرقانونی بودن، بازی به 3 بر صفر کاهش یافت و سه امتیاز را به تیم قطری دادند. اخیرا کمیسیون انضباطی هم رای آورد.

مدیرعامل سپاهان در گفت و گو با برنامه ورزش و مردم با بیان اینکه کار نباید برای کمیته استیناف باشد، گفت: این امری طبیعی است و در AFC قابل اجراست. پاسخ دهندگان اول و آخر تمام مدارک را برای باشگاه در نظر می گیرند. همه باشگاه ها باید این مسیر را طی کنند. در ضمن مجوز حرفه ای از ایران و آسیا داریم. سازمان لیگ و فدراسیون قوانینی دارد. کسانی که می خواهند به بازی های آسیایی بروند باید به ظرفیت آسیایی برسند.

ساکت در خصوص اینکه اگر فعلاً بگویند یکی از دو تیم استقلال یا پرسپولیس با همین شرایط به او داده می شود، سال آینده مجوز حرفه ای او لغو می شود و آیا چنین چیزی امکان پذیر است، گفت: من خودم را سرباز سپاهان می دانم اما مطمئنم می توانیم برای استقلال و پرسپولیس مجوز بگیریم به شرط اینکه از فردا صبح سازمان شروع شود.

مدیرعامل سپاهان در گفت و گو با برنامه ورزش و مردم با بیان اینکه در صفحه مجازی اش عکس چند بازیکن پرسپولیس مانند مقانلو و رفیعی منتشر شده است، گفت: اینها بازیکنان سپاهان هستند و طلا حمل می کنند. اسدی بازیکن سپاهان بود که این روزها در پرسپولیس حضور دارد. من حق ندارم در مورد اسد صحبت کنم. او هم مثل سرلک و خیلی از بازیکنان دیگر در سپاهان بزرگ شد.

وی در خصوص حذف این ستاره از روی لوگوی باشگاه پرسپولیس که هواداران پرسپولیس به آن اعتراض کردند، گفت: ما هنوز آیین نامه ای برای ستاره نداریم، در دنیا چه کسی می تواند به چه دلیل ستاره داشته باشد؟ پرسیدم مگر ما قانون شکنی کردیم، گفتند مقرراتی وجود ندارد.

ساکت درباره اینکه آیا در صورت کنار گذاشتن لوگوی استقلال ستاره ها را حذف می کند، گفت: این ستاره ها آسیایی هستند. آسیایی بودنش بالاخره نامش استقلال ایران است. در آسیا پرسپولیس ایران فولاد ایران است و سپاهان ایران. در عرصه بین المللی همه ما یکی هستیم. پارسال که بازی پرسپولیس را برای رسیدن به فینال آسیا به سمت راست بردند، استقبال کردیم. چون پرسپولیس ایران بود. این اعتقاد ماست. بازیکنان امروز ما ستاره ها و عزیزان باشگاه سپاهان هستند. آنها هم مثل تعدادی از سپاهانی ها در باشگاه های دیگر هستند.

ما به آنها اهمیت نمی دهیم و برای آنها آرزوی سلامتی داریم

دبیرکل سابق فدراسیون فوتبال درباره پرونده ویلموتس گفت: در زمان عقد قرارداد در حوزه اداری فدراسیون نبودم. من در تیم ملی بودم چون بازنشسته بودم. ویلموث در ابتدا مربی بسیار خوبی بود. کارش را خیلی خوب شروع کرد. مسئولان فدراسیون، تاج و سایر بستگان توانستند با او ارتباط نزدیک برقرار کنند. اما خارجی ها علاقه زیادی به پرداخت دارند. ایران به دلیل تحریم های سرکوبگرانه 5 ماه نتوانسته است پرداخت کند.

ساکت افزود: فیفا که معتقد است نباید سیاستی در پیش گرفت چرا ایران را تحریم کرد؟ این تحریم ها ظالمانه و ضد توسعه فوتبال است. فیفا مسئول توسعه فوتبال در جهان است. این پول پرداخت خواهد شد. فیفا قانون گذاشته است که اگر پول بازیکنی 2 ماه و مربی 3 ماه عقب بیفتد، می تواند با دو اخطار 15 روزه تمام پول خود را دریافت کند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا می توان قرارداد بهتری امضا کرد، گفت: قبل از امضای قرارداد، متن آن توسط بخش بین المللی فدراسیون تهیه شده بود. من نمی دانم آیا یک مورد تغییر کرده است یا خیر. پرونده ویلموث به این برمی گردد که پول پرداخت نشد و او 5 ماه رای ممتنع کرد. فقط به خاطر نصیحت و تشویق تاج بود. آنها در پشت صحنه تلاش می کردند. همون پرداختی که تمام شد و کلی غوغا کرد به خاطر پول در فیفا بود.

مدیر سابق تیم ملی فوتبال کشورمان گفت: در حال حاضر دوستان در فدراسیون گفته اند که ایران 13 تا 16 میلیون دلار در فیفا دارد. اما امکان پرداخت وجود ندارد. در آن زمان نامه ای از ایران نوشته می شد. بخشی از دستمزد با نامه فدراسیون به فیفا پرداخت شد. در خرداد همان سال فیفا شرایط جدیدی وضع کرد و اجازه پرداخت پول را نداد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید