در سال 1980، دستیاران ریگان پیشنهاد کردند که ایران گروگان ها را تا پس از انتخابات آزاد نکند تا کارتر از دست ندهد/ گفتند که ریگان پس از پیروزی، معامله بهتری برای تهران خواهد داشت.

در سال 1980، دستیاران ریگان پیشنهاد کردند که ایران گروگان ها را تا پس از انتخابات آزاد نکند تا کارتر از دست ندهد/ گفتند که ریگان پس از پیروزی، معامله بهتری برای تهران خواهد داشت.

نیویورک تایمز به نقل از یک سیاستمدار بانفوذ سابق نوشت که جان کانولی، فرماندار وقت تگزاس، پیامی به تهران فرستاد که قبل از انتخابات 52 گروگان آمریکایی را آزاد نکند تا به کارتر در شکست رونالد ریگان کمک کند.

در سال 1980، جیمی کارتر برای انتخاب مجدد در دوران ریاست جمهوری ایالات متحده با چالش های زیادی مواجه شد. یکی از بزرگترین مشکلات او گروگانگیری کارکنان سفارت آمریکا در تهران است.

اکنون نیویورک تایمز به نقل از یک سیاستمدار بانفوذ سابق گزارش می دهد که جان کانولی، فرماندار وقت تگزاس، به تهران پیام فرستاد که 52 گروگان آمریکایی را تا پس از انتخابات آزاد نکند تا به آقای کارتر کمک کند تا رونالد ریگان را شکست دهد. .

در سال 1980 جان کانولی به همراه دوست و پیرو سیاسی خود بن بارنز به یک مأموریت به خاورمیانه رفت. هدف از آن سفر در آن زمان «خصوصی» توصیف شد، اما نیویورک تایمز به نقل از آقای بارنز، رئیس سابق مجلس نمایندگان تگزاس نوشت که هدف اصلی این ماموریت حمله به کمپین جیمی کارتر بود. .

جان کانلی در انتخابات مقدماتی آن سال به رونالد ریگان باخته بود و به گفته آقای بارنز، او اکنون در تلاش بود تا وزیر امور خارجه یا وزیر دفاع شود و پیروزی ریگان را تضمین کند. البته هرگز این اتفاق نیفتاد.

ماموریت وی دیدار با تعدادی از رهبران کشورهای خاورمیانه از جمله اردن، سوریه، لبنان، عربستان سعودی و مصر در تابستان 1980 بود.

وی از رهبران این کشورها خواست که این پیام را به ایران برسانند: گروگان های آمریکایی را قبل از انتخابات آزاد نکنید تا رونالد ریگان پس از پیروزی، معامله بهتری برای تهران داشته باشد.

آقای بارنز می‌گوید که در ابتدا از هدف واقعی این ماموریت اطلاعی نداشت، اما پس از شروع سفر متوجه شد که هدف واقعی چیست.

او به یاد می آورد که در اوایل سپتامبر همان سال با ویلیام کیسی، رئیس کمپین رونالد ریگان، با جان کانولی ملاقات کرده بود تا از نتایج آن سفر گزارش دهد. ویلیام کیسی بعدها رئیس سازمان اطلاعات مرکزی سیا شد.

این روزنامه می‌گوید معلوم نیست آقای ریگان از سفر کانولی و بارنز به خاورمیانه اطلاع داشته یا خیر.

آقای بارنز همچنین گفت که نمی تواند با اطمینان بگوید که آیا ویلیام کیسی دستور این سفر را داده است یا خیر، اما گفت که رئیس ستاد انتخاباتی ریگان نگران است بداند آیا ایران گروگان ها را تا پس از انتخابات نگه خواهد داشت یا خیر.

آقای بارنز همچنین گفت که نمی‌داند آیا پیام آنها به گوش ایرانی‌ها رسیده است یا خیر و آیا تأثیری بر تصمیم جمهوری اسلامی ایران داشته است یا خیر. اگر آقای کارتر می توانست قبل از انتخابات آن سال آزادی گروگان ها را تضمین کند، شانس بیشتری برای برنده شدن داشت.

کمپین جیمی کارتر مدت‌ها در مظان این بود که یک کمپین رقیب تلاش می‌کرد تا تلاش‌ها برای آزادی گروگان‌ها را قبل از انتخابات خنثی کند. کنگره آمریکا بعداً تحقیقاتی در این باره انجام داد که به نتیجه نرسید.

نیویورک تایمز گزارش می دهد که اسناد موجود در کتابخانه و موزه لیندون جانسون بخشی از گزارش آقای بارنز را تایید می کند. او که 84 سال سن دارد، زمانی جوانترین سخنران مجلس ایالت تگزاس شد و بعداً معاون فرماندار آن ایالت شد.

او به روزنامه گفت که اکنون که جیمی کارتر 98 ساله است و تحت مراقبت است، باید حقایق را همانطور که بوده بیان کند.

دیدگاهتان را بنویسید