در سایپا چه خبر است؟ | «آقای رئیسی! ارسال یک تور با راهنما”

در سایپا چه خبر است؟  |  «آقای رئیسی!  ارسال یک تور با راهنما”

گروه اقتصادی انصاف نیوز: جمعی از کارگران و مهندسان سایپا در نامه ای طولانی خطاب به رئیس جمهور و دیگر مسئولان کشور، نسبت به وضعیت گروه خودروسازی سایپا ابراز نگرانی کرده و اعلام کردند در صورت ادامه این روند، دومین کشور سازنده خودرو سقوط خواهد کرد. اعتراض به انتصاب افراد نالایق در مهمترین مناصب دایپا را می توان محوری ترین موضوع این نامه دانست. انتشار متن کامل این نامه که نسخه ای از آن برای انصاف نیوز ارسال شده بود، به دلیل ادبیات خاص و تند آن و همچنین ذکر نام تعداد زیادی از افراد امکان پذیر نبود، اما بخش هایی از دردهای ساکنان سایپا بررسی می شود.

نویسندگان در قسمت اول این نامه، وزیر صمت را «فرزندخوانده» رئیس جمهور خوانده اند و با توجه به نفوذ برخی نمایندگان مجلس و معاونان وزیر صمت، نیروهای جدیدی که به مقام های رهبری رسیده اند. سایپا با توصیه این افراد به «اصحاب شمال» و «اصحاب شاهرود» می گویند. نویسندگان همچنین به وعده رئیس جمهور برای راه اندازی گشت مدیریتی اشاره کرده و می نویسند: این روزها هم نگران کشور هستیم و هم از مبتذل ترین انتصاب قرن در صنعت خودرو ایران در شرکت بازرگانی پارس خودرو شوکه و سرگردان! تمام امیدهای ما از بین رفته و مثل این است که شورشیان صنعت خودروسازی ما را نابود کرده اند.»

نویسندگان این نامه به سفارش خودروی ابراهیم رئیسی و وعده های دولت مبنی بر افزایش تولید، ارتقای کیفیت، کاهش قیمت، لغو قرعه کشی و تولید خودروهای جدید اشاره می کنند و دلیل عدم تحقق این وعده ها استفاده از «کم درآمد» است. و بی‌کفایتی و مردم «منزوی و افسرده» می‌دانستند که شایسته‌اند: «طالبان حتی اگر نماینده‌ای به صنعت خودرو می‌فرستند، نمی‌توانند این همه ساختار و نخبگان سایپایی را نابود کنند».

در بخشی دیگر از نامه با عنوان مقدمه دوم، از وزیر صمت به دلیل انتخاب «هیئت مدیره بی قدرت و توانمند» انتقاد شده است. عدم تعویض مدیر دفتر سایپا در آلمان که گفته می شود «بدون سابقه و بدون دانش زبان خارجی» به این سمت منصوب شده است، از دیگر قسمت های این نامه است.

نویسندگان در ادامه انتصاب سید محمد حسین ادیانی به عنوان مدیرعامل پارس خودرو را به دلیل نداشتن تجربه کافی به عنوان یک اتفاق ناگوار تفسیر می کنند. گفته می شود که آقای ادیانی به اصطلاح آقازاده بوده و همین امر در انتصاب وی تأثیر گذاشته است.

بخشی دیگر مدعی است: تولید البسه کارگری نیز در رأس برنامه های سایپا قرار گرفته و تاکنون 2 مدیر پروژه در این زمینه منصوب شده اند و مدیرعامل تلاش زیادی برای ایجاد کارخانه پوشاک در زادگاه وزیر دارد. از کار

نویسندگان نامه با برشمردن برخی از تغییرات و تحولات سایپا از رئیس جمهور می پرسند واقعاً دلیل این حجم از تغییرات در یک شرکت غیرسیاسی چیست؟!

یعنی امضاکنندگان این نامه به برخی تحرکات در مگاموتور و ساپکو و همچنین انتصاب افراد دارای سوابق امنیتی اعتراض کردند و با زبانی عجیب پرسیدند: «آیا شما رئیس جمهور شدید که پایه گذار وضع موجود هستید. آیا شما سوابق مشکوکی در محل کار دارید؟ مردم چقدر دوست دارند […] هم در دولت وحشتناک امید و هم در دولت انقلابی شما اعضای هیئت مدیره بودند؟! آیا استانداردهای انقلاب آنقدر تغییر کرده است که فردی کراواتی مدیرعامل بزرگترین هلدینگ خودرویی شده است؟!

در بخشی دیگر از این نامه، در میان برخی اظهارات، سؤالاتی از رئیس جمهور آمده است:

«آیا می دانید آقای فاطمی امین قصد دارد همان خودروهای قبل از برجام را وارد کند و به مردم تحمیل کند؟! ملت رقت انگیز! مگر وزیر نگفت که واردات برای همه آزاد است؟ چرا بالاخره هفت شرکت مجوز واردات گرفتند؟ «به خصوص به این دلیل که برخی از شرکت ها کاغذی هستند.

– «وزیر در مجلس گفت در سال 1401 یک میلیون صادرات خودرو خواهیم داشت. آیا می دانید در سال جاری دو خودروساز حداکثر یک میلیون تولید می کنند که کمتر از نیاز داخلی است! صادرات پیشنهاد شما و آقای وزیر.

– «چرا بر خلاف ماده 4 قانون مدیریت شرکت های بورسی، پنج عضو اجباری هیئت مدیره در سایپا مستقر هستند؟! در شرکت‌های گروه سایپا، حضور 3 تا 5 عضو بی‌سابقه است.»

– «آیا می دانید هزینه های یکی از اعضای هیئت مدیره به غیر از پاداش 200 میلیون تومانی شب بیرم، حداقل ماهیانه 200 میلیون تومان برای کارگران شرکت هزینه دارد؟!

– «مدیرکل در حال حاضر دارای پنج معاون منشی با عناوینی است که کاملاً «تو را گرفتم». آیا ایجاد این همه شغل، تضییع حقوق کارگران و عصبانی کردن این قشر شریف نیست؟!»

در بخشی دیگر از نامه، نویسندگان مدعی شده اند که انتصابات درون گروه خودروسازی سایپا هدفمند بوده و هرکس به دلیل خاصی به سمت رهبری منصوب می شود. در این بخش بار دیگر مدیرعامل جدید پارس خودرو برجسته شده و دلایل انتصاب وی به این سمت مورد تحلیل قرار می گیرد.

معاون اداری سایپا در ادامه مورد انتقاد نویسندگان قرار گرفت و مدعی شد که حقوق این فرد بالاست، «برخی از مدیران اداری تغییر کرده و غیرسایپا جایگزین شده اند».

برکناری برخی از مدیران قدیمی سایپا، انحلال کمیته انتصابات، بکارگیری مجدد برخی از بازنشستگان، به کارگیری مشاوران متعدد در حوزه های مختلف و هزینه آگهی از دیگر مواردی است که توسط نویسندگان عنوان شده و مورد اعتراض قرار گرفته است. نامه مذکور

در پاراگراف دیگری نویسندگان به بحث درباره شرکت «گروه سرمایه‌گذاری کارکنان سایپا» معروف به «سمیکو» پرداخته و با فهرست‌بندی برخی از رویه‌ها در آن شرکت چنین بیان می‌کنند: «آقای تیموری [مدیرعامل سایپا] وی در یک سال اخیر 3 بار مدیرعامل سمیکو را تغییر داد و در آخرین گام باهیر از معاونت بهداشت و ایمنی شرکت پارس خودرو را به سمت مدیرعاملی سمیکو منصوب کرد!»

در بخشی دیگر از این نامه آمده است: «تاکید می‌کنیم تمام آماری که وزیر صمت در جلسه استیضاح ارائه کرد، آمار خالص است. لغو شدن قرعه کشی سایپا ربطی به برنامه ریزی وزارت صمت ندارد، اما به دلیل عدم استقبال مردم از کیفیت خودروهای سایپا و عدم وجود حاشیه سود در بازار، مجبور به لغو قرعه کشی در غیر این صورت شد. ، چرا قرعه کشی ایران خودرو برگزار می شود؟ علاوه بر این، تمام عرضه‌های خودروهای جدید نمایشی بیش نیستند.»

سازندگان این نامه همچنین مدعی هستند که توسعه محصول در گروه سایپا عملا متوقف شده است. در این قسمت ادعای تکان دهنده ای مبنی بر تغییر ورق های بدنه خودروی شاهین مطرح شده و در ادامه آمده است: «طبق نمودار بالای طراحی شده توسط آقای تیموری، برای اولین بار در تاریخ 50 ساله سایپا، مدیرعامل سایپا پنج معاونت دارد!» اما گروه سایپا بعد از 8 سال هیچ معاونت در توسعه محصول ندارد و این واضح‌ترین دلیل خارج شدن پروژه‌های محصول از دستور کار است و صنعت خودرویی که محصول جدیدی ندارد محکوم به فناست. تعطیلی شش ماهه پروژه های توسعه محصول عملاً ادامه دارد و نیمی از پروژه های رها شده را از کار انداخته است.

در ادامه این نامه توقف پروژه تولید خودروهای برقی با همکاری شرکت مپنا و همچنین مشاور خارجی و بر خلاف امضای قرارداد تولید خودروی برقی با دانشگاه بابل بر اساس نظر یکی از نمایندگان مردم

اعتراض به اتفاقاتی مانند برکناری معاون صادرکننده، لغو قرارداد تامین گیربکس اتوماتیک خودرو شاهین، افت 30 درصدی فروش و 20 درصدی کیفیت محصول و افزایش پرسنل دفتر چین از دیگر مطالب این مجموعه نامه سرگشاده از سوی مسئولان سایپا خطاب به رئیس جمهور است.

نویسندگان همچنین مدعی هستند در دوره 9 ماهه تصدی مدیرعاملی گروه سایپا، 35 مدیر در 11 پست مدیریتی انتخاب شدند. یعنی هر کدام از این مدیریت ها در 9 ماه گذشته حداقل سه بار دستخوش تغییر مدیر شده اند! در زیر فهرستی از شصت و چهار نفر از انتصابات آن دوره آمده است که به گفته نویسندگان نامه “مشکل” بوده است.

امضاکنندگان نامه درد، جمعی از کارکنان سایپا در بند آخر نامه خود خواستار دستور صریح رئیس جمهور برای رسیدگی به وضعیت دومین خودروساز بزرگ کشور شدند.

آنچه آمد گزیده ای از نامه جمعی کارگران و مهندسین سایپا در خصوص شرایط حاکم بر این مجموعه صنعتی بود. نویسندگان این نامه ادعاهای مختلفی کرده اند که اگر تنها بخشی از آن درست باشد، به نظر می رسد قابل توجه است. آیا وزارت حراست، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و شرکت سایپا برای شفاف سازی کلیات صنعت خودرو و فضای حاکم بر شرکت سایپا اقدام خاصی انجام خواهند داد؟

دیدگاهتان را بنویسید