در سیاست دچار «تصمیم بد» شدیم/ اگر روابط ما با غرب حل نشود، تحریم ها برداشته نمی شود

در سیاست دچار «تصمیم بد» شدیم/ اگر روابط ما با غرب حل نشود، تحریم ها برداشته نمی شود

اسحاق جهانگیری معاون اول حسن روحانی در دولت های یازدهم و دوازدهم در یادداشتی نوشت: کشور به سرمایه گذاری چند صد میلیاردی در حوزه نفت، گاز و برق نیاز دارد و زمان اتخاذ تصمیمات سخت و فشار حداکثری فرا رسیده است. جمهوری اسلامی که از سال 1376 آغاز شد، منجر به عدم سرمایه گذاری در زیرساخت های اساسی کشور شد و این امر منجر به کاهش ارزش برق، گاز و برخی دیگر از شاخص های تولید انرژی شد. و استاد دانشگاه کاری را انجام داد که در ادامه خواهید خواند:

با توجه به اینکه روند تحریم افراد و نهادها علیه ایران رو به افزایش است، دلیل تحریم ها را در چه می دانید؟

برای پاسخ به این سوال باید به نامه مرحوم هاشمی رفسنجانی به امام اشاره کرد. آقای هاشمی در این نامه می نویسد تا زمانی که زنده هستید باید چند مسئله و مشکل حل شود. مسئله اول جنگ است. بعد از شما هیچکس قدرت پایان دادن به جنگ را ندارد موضوع دوم رابطه با آمریکاست، بعد از شما هیچکس نمی تواند در این رابطه تصمیم بگیرد.

محتوای این نامه مشکلات امروز جامعه ماست تکلیف ایران در مقابل غرب باید روشن شود. ایران با وجود ظرفیت داخلی، امکان تعامل سازنده با غرب را ندارد و این مشکل به دلیل تیرگی روابطش با آمریکاست.
مثلاً در دولت مهندس بازرگان امید بود که روابط ایران و آمریکا احیا شود و روابط تهران و واشنگتن ابتدا در سطح کاردار و سپس به عنوان سفیر عادی شود، اما غوغای اشغال سفارت آمریکا، دولت او را مجبور به استعفا کرد.

متأسفانه نه تنها مسئله رابطه با آمریکا حل نشد، بلکه نزدیکی بیش از حد با شرق به جایی رسید که ما را متهم به مسائل مختلفی از جمله جنگ اوکراین کردند، طبیعی است که کشورها در جایی گام برمی دارند که منافع آنها تأمین شود. .

سیاست همجواری با روسیه و چین دستاورد چندانی برای ایران نداشت. زمانی که قالیباف به مسکو رفت و پوتین با او دیدار نکرد، این اتفاق بسیار ناخوشایند بود. ایران باید در تعامل خود با روسیه تجدید نظر کند. به خصوص در مورد اوکراین، ایران باید از تعهدات و همکاری خود با مسکو عقب نشینی کند.

تا زمانی که ایران روابط خود را با غرب حل نکند، موضوع تحریم ها اساساً حل نمی شود. مشکلات ایران و آمریکا باید مرحله به مرحله حل شود. اصولا نمی توان انتظار داشت 10 موضوع بحث برانگیز یک شبه حل شود.

در برخی مقاطع نقاط مشترکی بین ایران و آمریکا وجود داشت که می‌توان از آن بهره‌برداری کرد، مثلاً مبارزه با داعش هدف مشترک هر دو کشور بود، هرچند کلینتون معتقد بود داعش توسط آمریکا یا در مورد داعش ساخته شده است. برجام، ظریف در حال مذاکره با مقامات آمریکایی بود و اهداف مشترکی ترسیم شد.

بنابراین، به جای تابو کردن مذاکرات، باید از این نقاط قوت استفاده کرد. ما هنوز می توانیم امیدوار باشیم که برجام به استدلال دموکرات ها منجر شود. ایران نیز باید آمادگی خود را برای انجام اقدامات لازم اعلام کند.

به نظر شما گام اصلی برای پر کردن شکاف اجتماعی بین مردم و دولت چیست؟
انتخابات مجلس یازدهم و ریاست جمهوری سیزدهم از جهاتی پیام خوب و از جهاتی پیام تلخ و منفی داشت.

خبر خوب در انتخابات 1400 این بود که مردم نشان دادند که حکومت واحد را دوست ندارند و به همین دلیل مشارکت کم بود.

سوالی که از هیئت حاکمه دارم این است که آیا برای انتخابات 98 و 1400 با همین مصوبه ادامه می دهند؟ و با این مشارکت کم مردم می خواهند با کشورهای دیگر در عرصه خارجی چانه بزنند یا فکر می کنند مشارکت مردم باید افزایش یابد و به گفته رهبری حماسه سیاسی این اتفاق می افتد.

اگر دولت بخواهد مشارکت را افزایش دهد باید سلیقه های مختلف در انتخابات بیرون بیاید که در این صورت مردمی که سکوت کرده اند و برای اعتراض بیرون نیامده اند به کسانی رای می دهند که بهتر سفره و معیشت خود را اداره کنند.

متأسفانه اعتماد به کشور و مردم هرگز به اندازه امروز وابسته به ارزش پول ملی نبوده است. امروز چیزی که گریبان همه افراد جامعه را گرفته قیمت دلار و کاهش ارزش ریال است.
اگر کشور استقلال سیاسی دارد باید استقلال اقتصادی هم داشته باشد. چرا پول ملی باید اینقدر به دلار وابسته باشد و فراز و نشیب داشته باشد؟ آن را مدیریت و تثبیت کنید. چگونه افغانستان، عراق و سوریه با وجود مشکلات توانستند پول خود را ثابت نگه دارند. به نظر من این موضوع باید در دو سال باقی مانده از دولت سیزدهم حل شود. من نمی دانم آقای رئیسی برای یک دوره دیگر نامزد می شود یا خیر، اما توصیه می کنم در انتخابات ریاست جمهوری آینده شرکت نکند. رئیس باید تمام تلاشش را بکند و فقط این مشکل دلار را حل کند. برای موفقیت دیپلماسی دولتی، باید جلوی افراط گرایان گرفته شود. تندروهایی مثل جواد لاریجانی، کریمی قدوسی و… وضعیت. به همین دلیل حل مشکل معیشتی و رویکرد جدید در انتخابات مجلس دو موضوع مهم پیش روی مدیریت کشور است. مردم باید بتوانند به هر کسی که می خواهند رای بدهند. اشتباهاتی مانند رد صلاحیت جهانگیری و لاریجانی نباید تکرار شود و مردم بدانند که در انتخابات چنین مانعی وجود نخواهد داشت. راه حل آشتی با صندوق حذف تئوری اختیاری است حتی پیشنهاد می کنم یک دوره نظارت اختیاری را حذف کنند، اگر جواب نداد از دوره بعد دوباره فعالش کنند. دیپلماسی داخلی مهمتر از دیپلماسی خارجی است. ما در دیپلماسی داخلی «تصمیم بد» گرفتیم. به عنوان مثال، دولت می تواند از افراد توانمندتر استفاده کند. چرا در شرایط سخت کنونی از افرادی مانند ظریف و زنگنه استفاده نمی شود؟ امیر عبداللهیان باید توضیح دهد که در این 18 ماه از وزارت خارجه چه دستاوردهایی داشته است؟ ما باید به عقب برگردیم و در برخی تصمیمات تجدید نظر کنیم.

انسداد و فیلترینگ اینترنت مصداق بد تصمیم در ایالت است دولت می‌خواهد فیلتر برخی برنامه‌ها را حذف کند، اما سوال اینجاست که چه کسی هزینه چنین تصمیم‌هایی را پرداخت می‌کند؟

تشکیل پرونده میلیاردها تومان خسارت به بخش خصوصی و بیکاری بسیاری از فعالان این حوزه را به همراه داشته است. متاسفانه بدون هماهنگی مردم برخی از خدمات مانند تلفن و گاز گران شد. توصیه می کنم با توجه به اینکه وزیر نفت نسبت به فروش نفت نظر مثبت دارد، دولت باید قیمت اقلام را کنترل کند. و خدمات نباید حرکت کنند. همانطور که روی قیمت بنزین ترمز شد، باید روی قیمت سایر کالاها و خدمات هم ترمز کرد.

دیدگاهتان را بنویسید