در صورت تصویب طرح حفاظتی 2 میلیون کسب و کار مجازی نابود می شود

در صورت تصویب طرح حفاظتی 2 میلیون کسب و کار مجازی نابود می شود

روز جدید : رضا الفت نسب، سخنگوی انجمن فضای مجازی گفت: در همان ابتدای بررسی طرح حفاظت از فضای مجازی از ما دعوت شد که به مجلس برویم و نظر خود را اعلام کنیم و هفتاد صفحه نقد نوشتیم، اما توجه نکردند و متاسفانه گوش نکردند بعداً با مشورت فعالان این حوزه حذف شد و خودشان تصمیم می گیرند.

اعضای این کمیته هفته گذشته طرح حمایت از حقوق مصرف کنندگان در فضای مجازی را با 18 رای موافق به کلیت این طرح تصویب کردند و این مصوبه با انتقادات جدی مواجه شد. کمیسیون تلفیق با استناد به آیین نامه داخلی مجلس و با توجه به تغییر محتوای این طرح، رأی کلیات این طرح در کمیسیون تلفیق را فاقد اعتبار می داند. تعدادی از نمایندگان نیز پس از تماشای اعتراضات در جامعه، برای لغو این قطعنامه امضایی جمع آوری کردند. اما این طرح و اجرای آن نگرانی های جدی در جامعه ایجاد کرده است. یکی از گروه‌هایی که در صورت اجرای این طرح بیشتر متضرر می‌شود، کسب‌وکارهای مجازی هستند که در دو سال اخیر در دوران اپیدمی تاج و تخت رشد کرده و اقتصاد بسیاری از مردم را تحت تأثیر قرار داده‌اند. رضا الفت نسب یکی از اعضای هیئت مدیره انجمن کسب و کارهای مجازی در گفت و گو با 24 بازیگر پشت صحنه، تصویب این طرح را حلقه ای از افرادی می داند که به اعتقاد او با منافع عمومی دشمنی دارند.

ما را به مجلس دعوت کردند، کسی به حرف ما گوش نکرد و بعد دوباره مشورت نکردند!

الفت نسب توضیح می دهد: «مشکل بسیار نگران کننده است. در همان ابتدای این طرح از ما دعوت کردند که به مجلس برویم و نظر خود را اعلام کنیم، اما متأسفانه اصلاً به آن گوش نکردیم. بعدها رایزنی و همفکری کلی با فعالان این حوزه لغو شد و خود آقایان تصمیم گرفتند. در مرحله آخر که اصلا دعوت نشدیم و در رسانه ها متوجه تصویب این طرح از سوی 18 نماینده شدیم. نکته مثبت تا اینجای کار این است که در خود مجلس نیز پس از انتشار خبر تصویب این طرح، ایراداتی صورت گرفت و 130 امضا علیه آن امضا شد. باز هم به همین تعداد امضا خوشحالیم چون چند ماه پیش با رایزنی هایی که انجام دادیم موفق شدیم فقط 20 امضای مخالف داشته باشیم.

هفتاد صفحه نقد به طرح دفاع نوشتیم اما بی توجهی کردند

وی با اشاره به اینکه آنچه در رسانه ها می بینیم تنها لایه بالای تاریخ است و پشت صحنه این طرح بسیار جدی و تعیین کننده است، گفت: اگرچه بسیاری این طرح را مرهون تصمیم همه دستگاه های حاکمه و مجلس می دانند، اما فکر می‌کنم افرادی پشت این طرح هستند که احتمالاً آنها را نمی‌شناسیم یا ندیده‌ایم. هفتاد صفحه نقد بر این طرح نوشتیم، مقاله به مقاله آن را بررسی کردیم و تقدیم مجلس کردیم، اما توجه نکردند و فقط با کلمات بازی کردند و دوباره این طرح به جدول تصویب رسید. این طیف، این گروه را باید اینگونه تعریف کرد که وقتی موجی از انتقاد به راه می‌افتد، آن را به مخالفان نسبت می‌دهند، در حالی که منتقدان طرح دفاع، کارشناسان جامعه و فعالان صنفی یا خیابانی هستند، اما باز هم صدای مخالفان را نمی‌شنوند.

تفکر پشت طرح دفاعی، دشمنی با مردم ایران است

الفت نسب گفت: «به نظر من اصلا طبیعی نیست. رهبری درباره بهبود وضعیت فضای مجازی صحبت کردند، اما بحث این بود که این تغییرات باید در چارچوب قانون و با نظر ذی‌نفعان این اکوسیستم انجام شود، در حالی که مردم و تفکر پشت این طرح آشکارا با مردم ایران دشمنی و خواست دارند. مردم را ناامید کنند وگرنه دلیلش چیست؟ امیدوارم نگاهی که در پس این موضوع وجود دارد عمدی نباشد، بلکه تهدیدی بزرگ برای جامعه به ویژه جوانان است.

به گفته یکی از اعضای هیات مدیره کسب و کارهای مجازی، مهمترین مشکل امروز این مشاغل مهاجرت و از دست دادن نیروهای متخصص به ویژه در حوزه برنامه نویسی است. او توضیح می دهد: نخبگان این قشر و همچنین برنامه نویسان از ادامه کار ناامید هستند. آنها می خواهند اینترنت بین المللی را محدود کنند در حالی که کارکنان فنی هفتاد برنامه گوگل را برای کار خود نصب می کنند. چگونه می تواند به اجرای این طرح ادامه دهد؟ بسیاری از طرح آسیب مستقیم و دسترسی به کسب و کار مجازی انتقاد کرده اند، اما من می گویم سخت ترین ضربه این طرح به نیروی کار ماهر ما وارد می شود و نتیجه آن محرومیت ایران از فقر نیروی کار ماهر خواهد بود.

ما به رهبری گفتیم که ایران محل تربیت نیروی کار شیوخ امارات شده است.

وی گفت: «در نامه‌ای که اخیراً به رهبری نوشتیم، توضیح دادیم که ایران به محل تمرین شیوخ امارات تبدیل شده و نیروهای ماهر را به کشور اعزام می‌کند. واقعیت این است که ما برای شیخ امارات کار می کنیم. اگر قبل از کانادا این مکان برای ایرانیان وجود داشت، اکنون امارات مقصد نیروی متخصص ما شده است. ما یک هفته گزارشی مبنی بر استعفا به دلیل مهاجرت نداشتیم. حالا آقایان به جای اینکه به این بحران فکر کنند، هیزم به این آتش می زنند و سیل مهاجرت راه می اندازند.

ما پلتفرم های مجازی مانند جاروبرقی را از چین وارد نمی کنیم

الفت نسب ادامه می دهد: خود آقای نگی پور که اکنون رئیس کمیسیون تصویب طرح حفاظت است، شاهد افزایش و گسترش فعالیت های اقتصادی مبتنی بر شبکه های اجتماعی بود، پس چرا به فکر ساماندهی این بافت نبودند؟ حالا که 40 تا 50 میلیون کاربر ایرانی در این بسترهای مجازی حضور دارند، این فیلم آنها را به یاد هند می اندازد؟ عده ای فکر می کنند که آقایان عزم خود را جزم کرده اند که این طرح را بپذیرند زیرا برایشان سود اقتصادی دارد، اما به نظر من این تصور اشتباه است. انتظار می رود حتی طیف پشت صحنه این پروژه نیز سود اقتصادی چندانی نداشته باشد، زیرا زیرساختی ندارند و باید مانند همه چیز به چین بروند. اما نمی دانند که بسترهای مجازی مانند جاروبرقی نیست که از چین وارد شده و به دلیل محدودیت های انحصاری در اختیار مشتری قرار می گیرد. مصرف کننده ایرانی آنقدر که به پلتفرم های بومی ایرانی اعتماد ندارد به چینی ها اعتماد ندارد. اولین عامل در درک یک پلتفرم، جلب اعتماد کاربر است.

به گفته وی، اکنون که کسب و کار رسمی و بزرگ پلتفرم مجازی به درجه ای از ثبات رسیده است، صحبت از این طرح تکه تکه شده بر بدنه تازه احیا شده آنهاست. هفته گذشته نامه ای به وزیر ارتباطات ارسال کردیم و از کمیسیون ویژه اقتصاد دیجیتال خواستیم این موضوع را جدی بگیرد.

به گفته الفت نسب، در بخش خرده فروشی 4 درصد خرده فروشی در فضای مجازی صورت می گیرد و در بخش عمده فروشی، مشاغل مجازی می توانند سهمی را به خود اختصاص دهند. تا پیش از این بحث تحریم مانع از توسعه این کسب و کارهای مجازی در حوزه فناوری مالی می شد، مثلاً از ترکیه که سهم 10 درصدی دارد، اما اکنون با این طرح در کنار تحریم ها، خودتحریمی نیز خواهد بود. به نظر می رسد.

در صورت تصویب طرح حفاظتی 2 میلیون کسب و کار مجازی ضرر خواهند کرد

وی گفت: به جای اینکه تصمیم گیرندگان ما دنبال بحران اصلی یعنی تحریم باشند، همه دنبال بازی های سیاسی هستند و ما روز به روز از دنیای توسعه و اقتصاد منزوی می شویم. انصافاً در صورت اجرای این طرح طبق آخرین سرشماری ۲ میلیون بنگاه مجازی متحمل ضرر و زیان هنگفت یا از بین رفتن کامل خواهند شد. اینها فقط آمار سال گذشته است و امسال تعداد کسب و کارهای مجازی بسیار افزایش یافته است و محدود شدن اینترنت و روی آوردن به نسخه های اختصاصی پلتفرم ها به دلیل عملکرد ضعیف شبکه های پیام رسان مانند سروش این ضرر را افزایش می دهد. به همین دلیل است که می گویم به نظر می رسد که شرکت کنندگان پشت این طرح با اقتصاد، توسعه و امنیت ایران دشمنی دارند.

دیدگاهتان را بنویسید