در فضایی جدید عاملان قتل شهید سلیمانی را دنبال می کنیم / تماس با جبهه مقاومت

ساعت: 12:58
تاریخ انتشار: 14/01/1400
کد خبر: 1786350

معاون بین الملل بسیج مستضعفین گفت: با همکاری کانون بسیج وکلای دادگستری فضای جدیدی را در موضوع محاکمه عاملان ترور شهید حاج قاسم سلیمانی و شهید ابومهدی آل علیه السلام ایجاد خواهیم کرد. مهندس.”

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ بسیج یک نهاد فراجناحی بدون هیچ گونه محدودیت جغرافیایی است. با تقویت محور جهانی مقاومت، فرهنگ مقاومت و فرهنگ اسلامی در کشورهای مختلف رو به گسترش است. ایدئولوژی جمهوری اسلامی ایران نقطه شروع همه لایه‌های محور مقاومت است. بسیج با سرمایه مردمی و پرورشی در فرهنگ ایرانی و اسلامی مصداق بارز این تفکر به جهانیان است.

یکی از برنامه های بسیج این است که نخبگان جهان اسلام را با تفکر بسیجی و بسیجی همراه کند. محمدعلی مومنی در گفتگوی تفصیلی با بابا این را به خوبی گفته است. آنچه پیش رو دارید حاصل این گفتگو با معاون بین الملل سازمان بسیج مستضعفین است.

لطفا ما را برای فلسفه و هدف تشکیل یک نماینده بین المللی بسیج کنید.

یکی از آرمان های بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی، تشکیل بسیج جهانی مستضعفین است. امام خمینی (ره) در مناسبت های مختلف اشاره می کنند که در نهایت این بسیج سربازان جهان اسلام باید برای رسیدن به آرمان ها تشکیل شود. مقام معظم رهبری نیز در سخنان خود به این موضوع اشاره کردند، مثلاً در دیدار با دانشجویان بسیجی فرمودند که باید هسته های بزرگ جهان اسلام را تشکیل دهید و نخبگان جهان را با هم بسیج کنید. بنابراین متوجه می شویم که از همان ابتدا بسیج باید همگانی می شد.

در کشورهایی مانند عراق، سوریه و لبنان شاهد تشکیل گروه هایی مانند بسیج مردمی هستیم. البته ممکن است کلمه بسیج خود عنوان نباشد، اما جوهره، کارکرد و الگوی آنها بسیج مستضعفین در انقلاب اسلامی است. با توجه به این بیم ها و آرمان های انقلاب در تشکیلات بسیج مستضعف، در سال 1370 معاونی به عنوان معاونت روابط بین الملل وزیر امور خارجه با مأموریت نسبت بین المللی به فعالیت بسیج منصوب شد. مهمترین ماموریت معاونت بین الملل پایگاه مستضعفان را می توان ایجاد فضای بین المللی در اقشار تخصصی سازمان بسیج دانست که به معنای ایجاد اتحاد و مجامع بین المللی برای اقشار مختلف است.

در دو سال اخیر بسیج سازمان بین المللی دانشجویی هسته ای تشکیل شده و فضای فعالیت بین المللی اساتید در بسیج سازمان معلمان ایجاد شده است. خدای نکرده با گام های بعدی در گروه هایی مانند زنان و خواهران به زودی شاهد تشکیل اتحادیه زنان جهان اسلام خواهیم بود. بنابراین با توجه به نیاز اقشار مختلف در بسیج، تعامل با فضای بین المللی وجود دارد، در این اقشار دفاتر و مجموعه های بین المللی ایجاد می شود.

این را هم بگویم که سازمان بسیج مستضعفین با محوریت جایگزین بین المللی، ارتباط تنگاتنگی با گروه های مردمی و بسیج مردمی در کشورهای مختلف و در جبهه مقاومت دارد. یکی از وظایف ما انتقال تجربیات بسیج گروه های مردمی در کشورهای مختلف جهان اسلام است تا امروز هم ارتباط نزدیکی بین طبقات ما و گروه های مختلف جهان اسلام وجود داشته باشد. بسیاری به دنبال این هستند که از این تجربه به عنوان الگویی برای الگوی بسیج استفاده کنند.

بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی تأکید زیادی بر نظریه «تمدن نوین اسلامی» دارد. معاونت بین الملل بسیج مستضعفین در این زمینه چه اقداماتی انجام داده است؟

ما با کشورهای جبهه مقاومت از جمله لبنان، سوریه، عراق، افغانستان، یمن و گروه هایی از مردمی که در حوزه فرهنگ و رسانه فعالیت می کنند در تماس هستیم. با اتصال سازمان های مردمی در کشور، فضای تعاملی و ارتباطی داریم. فضای این ارتباط کاملاً یک فضای آموزشی به منظور انتقال تجربه است. ما این خدمت را به بستگان دلسوز و دلسوز انقلاب اسلامی در خارج از کشور نیز تقدیم کرده‌ایم و اگر واقعاً در هر جای دنیا برای انتقال الگو و الگوی بسیج به ما نیاز داشت، قطعاً با آغوش باز از ایشان استقبال می‌کنیم. .

یکی از مأموریت هایی که به کمیته بین المللی صلیب سرخ محول کرده ایم، «تبیین نظریه تمدن نوین اسلامی» برای غیرایرانی ها و غیرایرانی هاست. ما بنا داریم که انشاءالله پرچمدار تبیین و ترسیم نظریه تمدن نوین اسلامی باشیم.

در دو سال گذشته همایش هایی با عنوان سفیران تمدن نوین اسلامی برای اقوام غیر ایرانی شاغل به تحصیل در دانشگاه ها و حوزه های علمیه کشور برگزار کرده ایم و با حضور اندیشمندان داخلی و خارجی این نظریه را ارائه و تبیین کرده ایم.

در واقع دوره‌های آموزشی را برای مبلغان نظریه تمدن نوین اسلامی آغاز کرده‌ایم تا انشاالله بتوانیم برای مدت پنج سال مربی و مبلغ ایده تمدن نوین اسلامی داشته باشیم. در داخل کشور مجموعه های زیادی روی نظریه تمدن نوین اسلامی کار می کنند، اما نه اینکه مجموعه ای برای تبیین این نظریه در خارج از کشور در نظر گرفته شود که این موفقیت را در معاونت بین الملل بسیج پیدا کرده باشیم. تاکنون چهار عنوان کتاب در این زمینه توسط یک معاون بین المللی نوشته شده و در اختیار عموم قرار گرفته است.

اولویت بسیج، جهان اسلام و جبهه مقاومت است / ایجاد اتحادهای بین المللی در بخش های تخصصی بسیج

در ماه‌های اخیر مسائل بین‌المللی از اهمیت بالایی برخوردار بوده و با انتفاضه سوم شاهد حوادث افغانستان و اوج گیری محور مقاومت بوده‌ایم. معاونت بین الملل بسیج با توجه به اتفاقات فوق چه اقداماتی انجام داده است؟

یکی از وظایف معاونت بین الملل به عنوان ستاد، فعال سازی مجموعه ها و فعالیت های بین المللی در بسیج است. در ماه های اخیر شاهد برنامه های خوبی در موضوع مهم فلسطین و مسئله افغانستان بوده ایم. از نشست های علمی و معنادار با حضور اندیشمندان و نخبگان داخلی و خارجی گرفته تا موضوعات موضوعی تر مانند گردهمایی ها و برنامه های با حضور دانشجویان این کشورها در داخل کشور که در تهران برگزار شد.

در بحث تحریم بسیج و سپاه و ارائه نهاد مقدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با همکاری سایر مجموعه ها مانند دانشگاه امام حسین(ع) سلسله نشست های تخصصی را در فضایی کاملا علمی با اساتید و کارشناسان این سوال. ما جستجو کردیم. این نماینده مجلس گزارش های راهبردی خوبی تهیه کرده است و یکی از فعالیت هایی که در چند سال اخیر انجام شده، گزارش های نقض حقوق بشر برای کشورهای مختلف غربی است.

یکی از پرونده های بین المللی ایران «قصاص عاملان قتل شهید سلیمانی» است. معاونت بین الملل بسیج در روند این پرونده چه پیگیری هایی انجام داد؟

انشاالله با همکاری کانون بسیج وکلای دادگستری بتوانیم فضای جدیدی را در موضوع پیگرد قضایی عاملان ترور شهید حاج قاسم سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس ایجاد کنیم.

بحمدالله کار مقدماتی انجام شده است و آمادگی داریم در هر موضوع بین المللی که لازم است اقدامات جدی تری از سوی بسیج برای پیگیری و مطالبه قصاص عاملان جنایت و تروریسم شهید حاج قاسم سلیمانی انجام دهیم. .

جایگاه معاونت بین الملل را در سند ارتقای بسیج چگونه می بینید؟

یکی از موضوعاتی که در سند تبلیغاتی به آن توجه ویژه ای شده است، مسائل بین المللی بسیج است. فعالیت‌های بسیج بین‌المللی ممکن است تا به امروز به طور کامل پوشش داده نشده باشد، اما سند تبلیغاتی حاوی ارجاعات مفصلی به فعالیت‌های بسیج بین‌المللی در بسیاری از بندها است. ما باید بتوانیم نخبگان جهان را بسیج کنیم و نخبگان جهان اسلام را به هم پیوند دهیم که این خواسته حضرت آقا نیز در دیدار با دانشجویان بسیجی بود.

بحث اصلی ما در این مقاله، تشکیل اتحادیه‌های بین‌المللی برای متخصصان بسیجی است که شاید مهم‌ترین بحث برای دانشجویان و زنان باشد. ما هنوز در نظام خود اتحادیه بزرگ و تخصصی برای زنان فعال در جهان اسلام یا زنان فعال در عرصه بین المللی نداریم. بر اساس این سند پیش بینی می کنیم در آینده نزدیک بتوانیم فضای بین المللی جسورانه ای را در این اقشار ایجاد کنیم.

در منطقه راهیان نور اردویی به نام “کمپ بین المللی راهیان نور” داریم. دلسوزان و علاقه مندان به انقلاب اسلامی بسیارند که علاقمند به بازدید از مناطق عملیاتی ایران هستند. هر ساله شاهد سفر افرادی از کشورهای همسایه و جبهه مقاومت برای بازدید از یادمان های دفاع مقدس به کشورمان هستیم. پس از گسترش این کمپ طبق این سند.

با توجه به جنگ اقتصادی و تحریم های سخت دشمن، یکی از چالش های ما در عرصه بین المللی، مبادلات اقتصادی با کشورهای دیگر است. در معاونت بین الملل بسیج چه اقداماتی در این زمینه انجام داده اید؟

در دو سال گذشته مجموعه ای به نام مجموعه جهانی بازرگانان مسلمان را در دفتر بسیج بین الملل فعال کرده ایم. این گروه یک گروه مردمی است و در حال حاضر مردم کاملاً خودجوش، مردمی و بدون هیچ چشمداشتی از سازمان بسیج کار می کنند. به لطف روابط خوبی که در وزارتخانه های مختلف و در گروه های مختلف با گروه بسیج وجود دارد، کار تجار ما تسهیل می شود.

از سوی دیگر بسیاری از خارجی ها علاقه مند به مبادله کالا با جمهوری اسلامی ایران هستند، اما به دلیل تحریم ها و سایر مشکلات سیاسی، برخی کشورها با شکست مواجه می شوند. یکی از وظایف مهم این مجموعه شناسایی این تجار و بازرگانان خارجی است تا بتوانند با یکدیگر ارتباط برقرار کرده و کالا را مبادله کنند.

معاونت بین الملل بسیج با سایر کشورها بر چه اساسی است؟

در فضای مردمی هیچ مشکلی در ارتباط، تعامل و همکاری نداریم. بله، اولویت ما کشورهای جهان اسلام و جبهه مقاومت است. اما کشورهای اروپایی گروه ها و افرادی بودند که به دنبال توسعه اخلاق در جامعه خود بودند. هر جا که با مسائل بسیج همسو باشند و با آن همپوشانی داشته باشند در حوزه های مختلف از جمله مسائل علمی، فرهنگی و ورزشی همکاری می کنیم. در گذشته و اکنون با گروه ها و کشورهای غیراسلامی که گروه های مردمی در حوزه های فوق بودند ارتباط داریم.

انتهای پیام/

منبع بسیج

دیدگاهتان را بنویسید