در مذاکرات وین توافقی برای لغو تحریم ها حاصل نشد

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ رابرت مالی، نماینده دولت آمریکا در امور ایران که مذاکره کننده ارشد این کشور در مذاکرات وین است، در مصاحبه ای اعلام کرد که توافقی برای لغو تحریم ها علیه ایران حاصل نشده است.

رابرت مالی در گفتگو با شبکه پی بی اس در پاسخ به این سوال مجری برنامه که آیا توافقی برای لغو تحریم ها علیه ایران حاصل شده است، گفت: توافقی وجود ندارد، زیرا تا زمانی که همه چیز توافق شود. بر سر هیچ چیز توافق نشده است.” است.

مذاکره‌کننده ارشد آمریکا افزود: متنی وجود دارد. درک روشنی از آنچه هماهنگ کننده اتحادیه اروپا فکر می کند وجود دارد.

رابرت مالی سپس به سوالی درباره ادعاهای مطرح شده در وال استریت ژورنال مبنی بر اینکه در صورت همکاری ایران با آژانس انرژی اتمی، آمریکا و اروپا به تعطیلی تحقیقات آن سازمان بین المللی در مورد چندین سایت در ایران کمک خواهند کرد، پاسخ داد. مالی ادعای این روزنامه آمریکایی را تکذیب کرد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا آمریکا در این زمینه امتیازاتی به ایران خواهد داد، گفت: خیر، ما این را به صراحت اعلام کرده ایم. البته من گزارش هایی بر خلاف این را می دانم [آنچه گفتم] منتشر شده است، اما موضع ما روشن است و آن این است که هیچ فشاری بر آژانس برای بستن پرونده در مورد مسائل باقی مانده نداریم. [با ایران] ما اجازه نخواهیم داد.»

رابرت مالی گفت: «این پرونده زمانی بسته می‌شود که ایران همان پاسخ‌های فنی معتبری را که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درخواست کرده است، ارائه دهد». وقتی آنها این کار را کردند و آژانس راضی شد، ما هم خوشحال خواهیم شد. اما ما قبل از آن [راضی نمی‌شویم]”

سوال مجری شبکه PBS بر اساس ادعای دیگری از سایت خبری پولیتیکو بود. این رسانه مدعی است در متن پیشنهادی اتحادیه اروپا ماده ای وجود دارد که فشار بر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را کاهش می دهد. این بند به برخی از کشورهای غیر آمریکایی اجازه می دهد تا با برخی از کشورهای وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی معامله کنند.

رابرت مالی در پاسخ به این ادعا گفت: برای کاهش معیارهای تحریمی خود در موضوع تعاملات تجاری اروپا با ایران مذاکره نکرده و نخواهیم کرد و اگر می خواهند با ایران برخورد کنند باید تحریم های ما را رعایت کنند.

وی افزود: هر گزارشی که خلاف آن را بگوید و مدعی شود ما آن استانداردها را پایین می آوریم یا وارد مذاکره روی آن استانداردها می شویم، کاملا اشتباه است.

دور جدید مذاکرات برای رفع تحریم ها علیه ایران پس از پنج ماه وقفه، پنجشنبه گذشته 22 مردادماه در وین آغاز شد. این مذاکرات چهار روز به طول انجامید و روز دوشنبه 26 مردادماه با پرواز هیئت های شرکت کننده به پایتخت ها پایان یافت.

برگزاری این دور از مذاکرات پس از آن صورت گرفت که «جوزف بورل»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مقاله‌ای در روزنامه فایننشال تایمز گفت که بسته جدیدی از پیشنهادات را روی میز گذاشته است که حاوی راه‌حل‌های به‌روز شده برای برکناری است. تحریم ها و اقدامات هسته ای ایران

پس از پایان دور جدید مذاکرات، مقامات ایالات متحده و اتحادیه اروپا مدعی شدند که به همه طرف ها «متن نهایی» ارائه شده است که قابل تغییر نیست و یا باید پذیرفته شود یا مذاکرات شکست خورده اعلام شود. این ادعا از سوی یک مقام وزارت خارجه ایران رد شد و اعلام کرد: با توجه به ادامه بحث در مورد چند موضوع مهم، هنوز در مرحله ای نیستیم که بتوانیم درباره نهایی کردن متن توافق وین صحبت کنیم.

این مقام ایرانی افزود: در چهار روز گذشته مذاکرات فشرده ای در مورد برخی از موضوعات باقی مانده انجام شده است تا ملاحظات و نگرانی های کشورمان برآورده شود. در این گفتگوها مواضع خود را با طرف های مقابل در میان گذاشتیم و پیشرفت نسبی در برخی مسائل حاصل شد. بدون شک اصل اصلی برای ما حفظ حقوق و منافع مردم ایران است. احقاق این حقوق و ارائه مزایا و تضمین اجرای پایدار تعهدات طرف مقابل و جلوگیری از تکرار رفتار غیرقانونی آمریکا از دغدغه های جدی تیم مذاکره کننده است. »

تحلیلگران می گویند عواملی مانند فشار رژیم صهیونیستی، اختلاف نظر با کنگره و مشکلات داخلی در ایالات متحده، پشت بی میلی دولت بایدن برای بازگشت به برجام در ماه های اخیر بوده است.

بایدن در سال 2021 زمانی به قدرت رسید که سیاست فشار حداکثری علیه ایران نتوانست به اهداف خود دست یابد. این سیاست علاوه بر ناکامی در دستیابی به توافق هسته ای جدید، باعث ایجاد دودستگی در روابط کشورهای دو سوی اقیانوس اطلس شده و اثربخشی نظام تحریمی را به عنوان یکی از ابزارهای اصلی سیاست خارجی آمریکا و از همه مهمتر تهدید می کند. تقویت روند مبارزه با استکبار در ایران.

جمهوری اسلامی ایران دو مقوله «تأیید بر لغو تحریم‌ها» و «کسب تضمین در مورد دوام برجام» را از خواسته‌های اصلی خود در مذاکرات لغو تحریم‌ها دانسته و تاکید کرده است که تنها بازگشت به برجام. توافق دوجانبه ای که در ازای برخی محدودیت ها منافع اقتصادی ملموسی برای ملت ایران به همراه خواهد داشت، همراهی را منطقی می داند و می پذیرد.

دیدگاهتان را بنویسید