در مورد سرخک چه می دانید؟ + علائم و راه های پیشگیری

در مورد سرخک چه می دانید؟  + علائم و راه های پیشگیری

روز جدید : پس از افزایش موارد سرخک پس از حوادثی مانند بیماری عروق کرونر قلب و ترس برخی از خانواده ها برای واکسیناسیون فرزندان خود به مراکز بهداشتی درمانی، ورود اتباع کشورهای دیگر به ایران و … این روزها بیماری آگاهی رو به رشدی است. و نیاز به تزریق واکسیناسیون بیش از هر زمان دیگری ضروری است.

سرخک یک بیماری ویروسی است که بسیار مسری است و بیش از 90 درصد افراد مستعد از طریق تماس نزدیک با بیمار به این بیماری مبتلا می شوند. قبل از استفاده از واکسن سرخک در جامعه بسیار رایج و آندمیک بود و هر 3 تا 5 سال یکبار به دلیل تجمع افراد مستعد، اپیدمی های عمده این بیماری در جهان باعث مرگ و میر بسیاری به خصوص در کودکان زیر پنج سال می شود.

این بیماری از طریق ذرات تنفسی یا از طریق تماس مستقیم با ترشحات بینی و گلو از فردی به فرد دیگر منتقل می شود. افراد آلوده می توانند ویروس را به طور متوسط ​​از 3 روز قبل از شروع علائم تا 4 روز پس از شروع بثورات منتشر کنند. جداسازی بیماران در این دوره برای کاهش انتقال بیماری به دیگران مهم است.

پس از دوره نهفتگی (دوره کمون) که بین 8 تا 15 روز متغیر است، علائم اولیه به صورت تب، خستگی، آبریزش بینی، سرفه یا ورم ملتحمه ظاهر می شود. همزمان با ظاهر شدن بثورات پوستی، لکه های ناشیانه ای در پوشش داخلی دهان ظاهر می شود که معمولاً یک تا دو روز بعد از بین می روند. پس از 2 تا 4 روز از علائم اولیه، یک بثورات پوستی ماکولوپاپولار در اطراف گوشه ها و صورت همراه با تب ایجاد می شود. بثورات به بدن و اندام ها گسترش می یابد و معمولا در کمتر از یک هفته ناپدید می شوند.

با توجه به اثربخشی بالای واکسن، بهترین راه برای پیشگیری از سرخک، واکسیناسیون علیه این بیماری است که سالی دو بار و هجده ماهگی به کودکان تزریق می شود.

دیدگاهتان را بنویسید