دستاوردهای فولاد مبارکه اصفهان در حوزه صنایع تولیدی/ اشتباه یک نفر نباید باعث بد نامی یک برند معروف شود.


ساعت: 14:17
تاریخ انتشار: 06/01/1401
کد خبر: 1891934

فولاد مبارکه اصفهان مجموعه ای شناخته شده است که در حوزه امنیت اقتصادی به دستاوردهای بسیاری دست یافته است و باید در نظر داشت که در شرایط اقتصادی کنونی کشور، تخلف عده ای محدود نباید به این موضوع دامن بزند. این دستاوردها و تلاش های سالیان متمادی یک مجموعه شناخته شده را زیر سوال می برد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه خبر راه دانا; شرکت فولاد مبارکه اصفهان یکی از بزرگترین واحدهای صنعتی کشور است که در سالهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی توسط متخصصان داخلی برنامه ریزی، طراحی، ساخت و راه اندازی شد.

این شرکت در 13 مهرماه 1370 استفاده از اولین کوره قوس الکتریکی واحد فولادسازی خود را آغاز کرد و در 3 دی ماه 1371 آخرین خط نورد سرد آن توسط حجت الاسلام هاشمی رئیس جمهور وقت افتتاح شد.




صنعت فولاد نقش اساسی در حوزه امنیت اقتصادی و ارز خارجی دارد



این شرکت دارای ظرفیت بالایی از فولاد تخت به صورت کلاف و ورق نورد گرم و نورد سرد می باشد که حجم زیادی از مصارف صنایع پایین دستی داخلی و صادرات و ارز کشور را پوشش می دهد.

شایان ذکر است که پودر سنگ آهن و گندله فولاد مبارک از معدن گلغر و چادرملو تامین و از طریق راه آهن به واحد انبارداری و برداشت این شرکت حمل می شود که این روش تامین مواد اولیه باعث ادامه فعالیت سایر صنایع در سایر استان ها و تداوم سودآوری سایر شرکت ها و به نوعی می شود. ایجاد اشتغال غیر مستقیم در کشور

نکته قابل توجه در خصوص این مجتمع صنعتی این است که این مجتمع فولادی توانایی ساخت انواع ورق های بسیار ارزشمند و استراتژیک در صنایع پایین دستی را دارا می باشد که شامل ورق های مشکی است که با استانداردهای متفاوتی تولید می شوند. هر استاندارد کاربرد خاصی دارد. .

از دیگر ورق های تولید شده در این کشور می توان به ورق های اسید واش، ورق های روغنی، ورق های قلع اندود، ورق های گالوانیزه، ورق های رنگی و … اشاره کرد که هر کدام کاربرد خاصی در صنایع کشور دارند.

بیشتر بخوانید:
روند صعودی رضایت خودروسازان و قطعه سازان از محصولات فولاد مبارکه


ایجاد اشتغال مستقیم و غیرمستقیم از طریق فناوری بومی و بومی سازی صنعتی

یکی از وجه تمایز این مجموعه صنعتی بومی سازی و مدیریت کامل این صنعت از طریق نیروهای متخصص داخلی است تا جایی که ایمیدرو این مجموعه را مطابق با تکنولوژی صنعت فولاد، بهترین شرکت در این صنعت، دیجیتال معرفی کرده است. تحول این طرح یکی از اقدامات مثبت شرکت فولاد است که می تواند ضامن رشد و توسعه صنعت فولاد در کشور باشد.

از دیگر نکات قابل توجه این مجتمع صنعتی می توان به راه اندازی سوپر پروژه شماره 2 هات رولینگ اشاره کرد که ظرفیت تولید کویل گرم در فولاد مبارک به 7.2 میلیون تن می رسد و بنابراین نه تنها نیازی به واردات نخواهیم داشت، بلکه قادر به صادرات و کسب ارز نیز خواهیم بود.

نکته مهمی که باید در نظر داشت این است که در راستای استقلال صنعتی، اکثر ورق های مورد نیاز صنایع خودروسازی، نفت و گاز، لوله و لوازم خانگی در این مجموعه تولید می شود و این ظرفیت ها هر روز به روز و افزایش می یابد.


گزارش کدال از عملکرد مجتمع فولاد مبارکه

بهتر است میزان تولید محصولات گرم بر اساس آمار منتشر شده توسط سامانه کدال سازمان بورس را در نظر داشته باشید. فولاد مبارک یک میلیون و 162 هزار تن، چهارصد و نود و هفت هزار تن فرآورده های نفتی، نود و پنج هزار تن فراورده های روکش دار و در نهایت سایر فرآورده ها تقریباً نیم میلیون تن بوده است.

تولید فولاد خام (تختل) در خردادماه 2277 هزار تن نسبت به مدت مشابه سال قبل 14.6 درصد و همچنین آهن اسفنجی با 2441 هزار تن افزایش 4.8 درصد و گندله یک میلیون و 100 هزار تن افزایش یافت. 921 هزار تن، حدود 0.8 درصد رشد تولید نسبت به ژوئن 2018 دارد.

بر اساس این گزارش، خام فروشی محصولات فولادی (تختال) با رشد 19 هزار و 981 میلیارد ریالی معادل 496 درصد و فروش محصولات سردسیری و محصولات روکش دار با حدود 36 هزار میلیارد ریال رشد 50 درصدی نسبت به مدت مشابه داشته است. سال گذشته

شرکت فولاد مبارکه اصفهان در این گزارش حجم فروش منتهی به 31 خردادماه 79894 میلیارد ریال اعلام شد که نسبت به خردادماه 97 معادل 25.8 درصد افزایش داشت.

من گزارش میدم راه عاقلانه; این روزها خبری که توجه هر مردمی را به خود جلب می کند، تخلف هنگفت 91 هزار میلیارد تومانی از سال 97 تا 1388 و در دولت دوازدهم است و علیرغم اینکه رقم این تخلف آنقدر زیاد است که نظر همگان را به خود جلب می کند. متخصص و غیر روحانی و ما می بینیم که این نظرات بسیاری در مورد این موضوع در اینترنت ارسال می شود.


پشت صحنه رخنه 91 هزار میلیاردی ذوب آهن اصفهان



این روزها در رسانه ها این روند را اختلاس بزرگتر از مجموع کل اختلاس ها می نامند و یک پرونده 300 صفحه ای و فساد و یا تبانی سیاسی است اما عموم مردم باید نکاتی را در این مورد در نظر داشته باشند تا تلاش و منابع کشور بر سالها ردیابی بالقوه با پخش کننده های هدفمند نباید مورد تردید قرار گیرد.

مخاطبان ما در این خلاصه، عموم مردم هستند و وظیفه خود می دانیم که توجه داشته باشیم که بیشتر این فایل 300 صفحه ای مستند انتشار اخبار منفی درباره مجتمع فولاد مبارکه اصفهان فساد مطلق نیست و در مورد مسائلی مثل چرا سود ایمیدرو واریز نمی شود؟ فعالان بازار سرمایه می دانند که این یک پدیده رایج در شرکت های بورسی است و نمی توان آن را فساد نامید. اما مشکل اصلی رقم اعلام شده است که ممکن است با بررسی های بعدی مراجع ذی صلاح و پس از کسر ارقامی که به دلیل تخلف از این رقم کاسته می شود، ابعاد این پرونده را تغییر دهد.

شاید بهتر باشد افکار عمومی نسبت به این پرونده کمی منصفانه تر شود و مردم بدانند که بخشی از این مبلغ هنگفت به فروش این مجموعه برمی گردد. فروش به افراد و گروه های خاص که عمده فساد در این حوزه متاثر از قیمت گذاری محصولات است. قیمت گذاری که اغلب توسط مدیران، روسا و کارکنان ارشد آلوده می شود و منجر به رانت های هنگفتی برای این مدیران شده است.

بخش بزرگی از این تخلفات که شامل 57 هزار میلیارد تومان می شود مربوط به فروش با قیمت های پایین تر است. این بدان معناست که قیمت اصلی دیجیتال بوده و فروش با قیمت کمتری انجام شده است. چه کسی مسئول قیمت گذاری است؟ وزارت صمت شاید همین حرف کافی باشد تا مردم به این فکر کنند که چرا می گوییم این فساد در برخی از شرکت های سهامی عام به همین شکل اتفاق می افتد.

نکته این قضیه این است که وقتی کالایی قیمت جهانی دارد، وقتی با دستور تعیین می شود، برای خیلی ها رانت هنگفتی ایجاد می کند و جز با توقف این سیاست غلط نمی توان جلوی آن را گرفت. این به معنای قیمت گذاری سفارشات از صنایع تولیدی مانند صنایع است فولاد مبارکه اصفهان و سایر صنایع مشابه …


1 میلیارد باشد یا 91 هزار میلیارد باید با فساد مبارزه کرد

در نهایت و در جمع بندی نباید فراموش کرد که فساد صرف نظر از یک میلیارد تومان یا 91 هزار میلیارد تومان فساد است و نباید سرپوش گذاشت و توجیه کرد و برخورد با تخلفات ثابت شده قطعا باید در دستور کار قرار گیرد. بدون سازش، دولت و قوه قضائیه، اما مشکل اصلی این است که نباید اشتباهات و اشتباهات یک مشت مردم را به گونه ای نشان داد که نام نیک یک مجموعه صنعتی و زحماتی که کارگران و مدیران جهادی انجام داده اند. امنیت اقتصادی و صنعتی کشور طی سالیان گذشته زیر سوال رفته است.

در نهایت وظیفه مردم و مسئولین است که بر اساس تاکیدات مقام معظم رهبری نکات مثبت جهاد را روشن کنند. مجتمع صنعتی فولاد مبارکه اصفهان توجه داشته باشید و به مسئولان اجرایی کشور در رسیدگی به این پرونده اعتماد کنید تا روحیه امید در بین مردم ضعیف نشود و مردم و مسئولان در کنار هم گام های مثبتی برای اعتلای کشور بر اساس توکل به خدا بردارند.

دیدگاهتان را بنویسید