دستورالعمل تحویل 14 عدد. کالا به دلیل الزام به درج قیمت تولید بر روی کالا

ساعت: 15:00
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۰/۰۳
کد خبر: 1794583

اتاق اصناف ایران برای شفاف سازی قیمت با درج قیمت تولید 14 قلم، دستورالعمل تحویل این اقلام به اتحادیه ها و اتاق اصناف سراسر کشور را ابلاغ کرد.

به گزارش راه دانا به نقل از اتاق اصناف ایران، در راستای شفاف سازی قیمت با درج قیمت تولید 14 قلم کالا، دستورالعمل تحویل این اقلام به اتحادیه ها و اتاق اصناف سراسر کشور را ابلاغ کرد.

عناصر این دستورالعمل بر اساس نامه های شماره 40485400370 از 1400.9.2 و 370.444.41892 از 1400.9.28 سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان به این اتاق به شرح زیر است.

– قیمت تولید کننده / واردکننده درج شده روی کالا باید دقیقاً با قیمت فروش بر اساس فاکتورهای صادر شده (فاکتور فروش) و با احتساب مالیات بر ارزش افزوده یا معاف از مالیات بر ارزش افزوده تا سقف قیمت باشد تا از اعمال مالیات مضاعف جلوگیری شود. .

– هرگونه تخفیف بیش از 3 درصد باید با کاهش قیمت فروش تولیدکننده درج شده روی کالا انجام شود و تخفیف بیش از 3 درصد خارج از قیمت درج شده روی کالا از مصادیق عدم رعایت ضوابط قیمت اعلام شده توسط سازمان پشتیبانی است و باید از چنین اقداماتی اجتناب شود.

– در مواردی از قبیل ( مناسبت های خاص، ایام پایانی سال، اعیاد و …) و نیاز به ارائه تخفیف برای مقاطع بالاتر از مقدار معین، واحدهای مربوطه باید مجوز لازم را از صنعت، معدن و تجارت اخذ کنند. برای نظارت بر ارائه تخفیف های واقعی به مصرف کنندگان اقدام کنید.

– حداکثر مقداری که می توان از مجموع زنجیره های توزیع از تامین کننده تا مصرف کننده به قیمت تولیدکننده/صادرکننده اضافه کرد، شامل حاشیه سود توزیع جهانی کل (10%) و حاشیه سود خرده فروشی (10-7% برای کالا). اعلام شده مطابق با نسبت های خرده فروشی تایید شده).

– در مواردی که توزیع کالا ملی نباشد، مبلغ فوق با ضرایب سود مصوب مربوطه کاهش می یابد.

– خرده فروشان باید برچسب قیمت مصرف کننده را بر روی سود و هزینه های قابل قبول در مصوبات نصب کنند و همچنین درصد سود عملیاتی را به صورت شفاف وارد کنند.

لذا با عنایت به بند 23 سیاست های مشترک اقتصاد مقاومتی مبنی بر لزوم «شفافیت و منطقی سازی نظام توزیع و قیمت گذاری و به روز رسانی روش های نظارت بر بازار» و همچنین ایجاد رقابت، تعدیل و تحقق قیمت ها، اصلاح نظام توزیع و جلوگیری از سوء استفاده های احتمالی ضروری است.

کلیه واحدهای توزیع از 27 خطر 1400 از خرید آب معدنی، آب میوه، آبجو، نوشابه های گازدار، غذاساز، دستگاه نوشیدنی، چرخ گوشت و مایکروفر و از 4 دسامبر 1400 پودر لباسشویی، دستمال کاغذی، پوشک یخچال، فریزر، تلویزیون و ماشین لباسشویی ها باید از درج قیمت تولید کننده روی بسته بندی خودداری کنند و برای شفافیت، برچسب قیمت فروش را از نظر سود و هزینه مصوب نصب کنند.

لازم به ذکر است این طرح طبق دستورالعمل مدیریت بازار کالاهای واسطه ای و نهایی در نامه شماره 60.211738 ششم هزاره 1400 به وزیر صنعت، معدن و تجارت به مدت شش ماه به صورت آزمایشی اجرا می شود. تجارت و سایر کالاهای موج سواری افزایش خواهد یافت.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید