دستورالعمل جدید ثبت سفارش واردات موبایل

دستورالعمل جدید ثبت سفارش واردات موبایل

بر اساس جزئیات دستورالعمل جدید تهیه شده در معاونت تخصصی وزارت حراست، بانک مرکزی هر دو ماه یکبار برای هر فرد به میزان یک ششم سقف واردات، ارز صادر می کند. در صورت انجام صحیح واردات امکان ثبت مجدد سفارش وجود دارد.

تاکنون واردکنندگان گوشی تلفن همراه از اول فروردین ماه در حجمی که به عنوان سهمیه واردات به آنها اعلام شده است، بلافاصله سفارش ثبت کرده اند. این سهمیه نیز بر اساس رویه تعیین می شود که میانگین دو سال واردات است. به عنوان مثال، اگر شرکتی تصور شود که می تواند 100 میلیون دلار واریز کند، در روز اول سال، تمام 100 میلیون دلار را سفارش می دهد.

پس از این اقدام شرکت ها وارد صف تخصیص ارز می شوند. بنابراین، ما شاهد یک ویژگی تخصیص بسیار طولانی هستیم که توسط اداره حراست بانک مرکزی اعلام می شود. بانک مرکزی نیز بر همین اساس و بدون اولویت بندی ارز را بین 38 تا 40 روز تخصیص داد. در حال حاضر این زمان برای سالن دوم 38 روز است.

می توان گفت همه واردکنندگان در همان روز اول که امکان ثبت سفارش وجود داشت، حتی به صورت غیر واقعی، سعی کردند سفارش خود را ثبت کنند.

ابلاغ سفارش جدید ثبت سفارش واردکنندگان تلفن همراه/تخصیص ارز هر دو ماه یکبار و به میزان یک ششم سقف واردات برای هر نفر انجام می شود.

مهدی آبکاری، دبیر انجمن واردکنندگان تلفن همراه در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، اظهار داشت: پیشنهادی ارائه کرده ایم تا دولت شرایط توزیع ارز را مدیریت کند و تجار تکلیف خود را بدانند. دولت موظف است هر دو ماه یک بار و به میزان یک ششم سقف واردات هر نفر ارز تخصیص دهد. این اقدام علاوه بر امکان مدیریت منبع ارزی مزیت دیگری نیز دارد و آن بررسی فعالیت شرکت ها در بازه های زمانی دو ماهه است که امکان طبقه بندی بهتر سرویس تخصصی وزارت حراست را فراهم می کند. (دفتر لوازم خانگی و صنایع اداری).

وی افزود: در صورتی که شرکت مراحل را به درستی طی کرده باشد، می تواند ثبت سفارش و واردات آن را ادامه دهد، در غیر این صورت در صورت تخلف احتمال توقف واردات وجود دارد. روند قبلی به این صورت بود که وقتی ثبت سفارش و سقف و مبلغ ورودی اعلام می شد، فرقی نمی کرد که چقدر باشد، هرکسی می توانست کل ثبت سفارش سالانه خود را در سامانه ثبت کند.

آبگری ادامه داد: یکی از اتفاقات بدی که در این زمینه افتاد این بود که عده ای با ارزی که در 6 ماه به دست آورده بودند بازی می کردند به طوری که برای تسویه بدهی ارزی 7 تا 8 ماه در نظر گرفته شد. به این ترتیب برخی واردکنندگان منتظر ماندند و با ارز دریافتی کارهای دیگری انجام دادند.

وی با اشاره به اینکه با طرح جدیدی که به زودی اجرایی می شود، گفت: دیگر شاهد چنین اتفاقاتی نخواهیم بود، همان مبلغ 4 میلیارد دلاری که تاکنون وارد کرده ایم وارد کشور می شود، به این ترتیب شاهد یک کمبود کالا در بازار نخواهد بود

کاهش مدت تهاتر بدهی ارزی واردکنندگان تلفن همراه به دو ماه با اجرای طرح ثبت سفارش جدید/طبقه بندی واردکنندگان بر اساس عملکرد انجام می شود.

دبیر انجمن واردکنندگان تلفن همراه در پاسخ به سوالی مبنی بر مخالفت برخی واردکنندگان با این پیشنهاد و احتمال کمبود کالا در بازار، گفت: با تمام اتفاقاتی که در سال گذشته رخ داده، شاهد مخالفت برخی افراد بوده ایم. دو ماه گذشته سوال این نیست که کدام شرکت خوب است یا کدام بد، بحث شفافیت است.

وی با بیان اینکه ممکن است برای رفع کمبود در بازار تلاش شود اما محدودیتی برای شرکت های واردکننده نداریم، گفت: حدود هزار شرکت در این زمینه فعال هستند. این شرکت ها همچنین قصد دارند سهم خود را از عرضه در بازار رقابتی افزایش دهند. تا امروز محدودیتی اعمال نخواهد شد و بر اساس طرح جدید طبقه بندی عملکرد انجام خواهد شد.

آبگری همچنین گفت: در گذشته اگر یک واردکننده در ابتدای سال 100 میلیون دلار ثبت سفارش می کرد و دو ماه بعد مرتکب تخلف می شد، ضوابط قانونی دیگری برای رسیدگی در همان سال وجود نداشت زیرا تخصیص انجام شده و به دنبال آن است. تعهد ارزی نیز بازپرداخت شده است. اما در فرآیند جدید، امکان تعطیلی سریع متخلفان وجود دارد. در این راستا می توان گفت مدت تهاتر ارز برای تمامی واردکنندگان به دو ماه کاهش می یابد.

وی افزود: ما حتی در پیشنهاد خود به این موضوع اشاره کرده‌ایم که اگر شرکتی تا 90 درصد تعهدات ارزی خود را انجام دهد، دیگر اجازه ثبت سفارش را نخواهد داشت. دفتر تخصصی با این پیشنهاد موافقت کرده و به دفتر نظارتی

دیدگاهتان را بنویسید