دستور تخلیه فوری بافت تاریخی یزد/ استان یزد با مشکل کمبود تجهیزات مواجه است/ کمک های استان های همجوار به زودی وارد یزد می شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش یزدرسا ، استان کویری یزد با توجه به اینکه بخش قابل توجهی از آن بافت تاریخی است، متاسفانه در سال های اخیر ثابت کرده است که آمادگی لازم را در برابر بارندگی های شدید و سیلاب ندارد و همواره با سیل شدید همراه است. باران مردم شاهد فلج شدن مناطق مختلف یزد و شهرهای دیگر بوده اند و این شهر در بحران به سر می برد.


استان کویری یزد آماده بارش شدید باران بود اما مشکل شهر یزد اساسی است

هشدار هفته گذشته سازمان هواشناسی استان مبنی بر ورود سامانه بارشی موسمی به استان کویری یزد کافی بود تا تمامی ظرفیت های دستگاه های مختلف برای مقابله با این بارش ها آماده شود اما همانطور که گفته شد شهر یزد آمادگی لازم را ندارد. برای مقابله با این مقدار آب و به همین دلیل از روز چهارشنبه همزمان با شروع بارندگی ها، بسیاری از سدهای خاکی و سیلابی در روستاها سرریز شده و آب به داخل شهرها سرازیر شده است، به طوری که روز گذشته (پنجشنبه 15 مردادماه) سد خاکی شد. روستای زردین سر فرو ریخت و مقدار قابل توجهی آب به آن روستا سرازیر شد و خسارات زیادی به مردم آن منطقه وارد کرد و نهادهای بشردوستانه را بر آن داشت تا به کمک مردم آن منطقه بشتابند.


وقوع سیلاب های متعدد در شهرستان های استان و میزان تخریب آن قابل توجه است

سردار زارع کمالی فرمانده سپاه الغدیر استان یزد که بلافاصله پس از بروز مشکل در روستای زردین این منطقه به همراه گروه های جهادی بسیج در منطقه حضور یافت، اقدامات امدادی آغاز شد و مردم این روستا. در مکان مناسبی اسکان داده شدند و همچنین هلال احمر 200 تخته پتو برای مردم آن منطقه ارسال کرد و خوشبختانه وضعیت آن روستا به روال عادی برگشته است.


1400102415115226324532274 1 خبر خاکستری

یکی دیگر از شهرهای استان یزد که در آن روز مشکلات زیادی داشت، شهر بافک بود که در برخی از مناطق این شهرستان به ویژه در روستای کوشک، سبزدشت و بافک – یزد و جاده بافک – بهاباد، انبوهی از شهرها وجود داشت. سمیعی فرماندار شهرستان بافک در گفتگو با خبرنگار یزدرسا با بیان اینکه روستاهای این شهرستان خسارات زیادی را متحمل شدند اما خوشبختانه خسارات زیادی به روستاهای این شهرستان وارد شده است سیل و این مشکل منجر به آسیب دیدن بخش های قابل توجهی از راه های ارتباطی این شهرستان شد. مشکل دیگری در شهر به جز سیل وجود ندارد.

وی ادامه داد: امیدواریم بارش چند ساعته به نیروهای امدادی اجازه بازگشایی مسیرها و هدایت جریان آب را بدهد.


دستور تخلیه فوری بافت تاریخی یزد صادر شد

بارش شدید باران از حوالی ساعت یک بامداد امروز در شهر یزد آغاز شد و این بارندگی ها برای ساعاتی در شهر یزد ادامه داشت و شهر یزد را در وضعیت بحرانی قرار داد.

استاندار یزد گفت: شب گذشته در مدت 2 ساعت حدود 50 میلی متر بارندگی داشتیم که این میزان حتی بیشتر از میانگین بارندگی سالانه شهر یزد است و به همین دلیل بخش های مختلف شهریزید دچار مشکل شده است و بیشترین مهمترین این مشکلات در معابر شهری و بافت تاریخی است.

وی ادامه داد: متأسفانه به دلیل سست شدن پی خانه های تاریخی یزد شاهد آسیب به این سازه بودیم و حتی چندین خانه تخریب شد و این تخریب ها منجر به فوت یک نفر شد.


photo 2022 07 29 11 32 20 خبر خاکستری

استاندار یزد با اشاره به اینکه بر اساس پیش بینی سازمان هواشناسی از ساعت 12 به احتمال زیاد بارندگی های شدید در یزد آغاز می شود، تصریح کرد: با توجه به شرایط فعلی دستور تخلیه کامل بافت سنتی صادر شده است. صادر و اسکان موقت برای ساکنان این مناطق صادر شده است


استان های همجوار برای کمک به ایزدی ها می آیند/مین ها تجهیزات خود را به میدان می آورند

در این زمینه و بحرانی شدن وضعیت شهر، محمد صالح نماینده مردم یزد در شورای اسلامی در گفتگو با یزدرسا، وضعیت شهر را بحرانی می داند و بیان می کند که به دلیل کمبود تجهیزات خاص در استان، وی از استان های همجوار درخواست کمک کرده است که امیدواریم با دریافت سریع این تجهیزات، مسئولان شهرستان بتوانند کار خدمات رسانی را سریعتر انجام دهند.

وی ادامه داد: در این شرایط لازم است بخش خصوصی به ویژه معادن روستاها تجهیزات خود را به میدان بیاورند و به کمک مردان بشتابند تا شاهد کمترین مشکل باشیم.


تردد بین شهرهای یزد ممنوع شد/ سیل شهرستان تفت به سمت یزد در حال حرکت است

ستاد بحران منطقه همچنین با صدور اطلاعیه های اضطراری از مردم خواست از تردد غیرضروری در سطح شهر خودداری کنند و از مردم ساکن در بافت تاریخی به مساجد و مساجد مراجعه کنند.


حسینیه ها آماده پذیرایی از مردم یزد هستند

وی ادامه داد: امروز تمامی مساجد، مساجد، ورزشگاه ها و سالن های ورزشی دایر و آماده پذیرایی از مردم هستند و از مردم می خواهیم همکاری کنند تا شاهد کمترین مشکل در این زمینه باشیم.

فرماندار تفت دیشیری در گفتگو با خبرنگار یزدرسا با بیان اینکه وضعیت این شهرستان بحرانی است گفت: دستور تخلیه این شهرستان صادر شده و به دلیل سیلاب و رودخانه های شهرستان حجم آب در حال حرکت است. به سمت شهر یزد و اشکذر.

معاون عمرانی استاندار یزد در این خصوص گفت: با هماهنگی انجام شده آب روان شهر تفت منحرف می شود و همچنین برای کنترل بهتر فضای شهری و برون شهری، تردد بین شهری ممنوع و خروجی های شهر ممنوع است. بسته هستند.


photo 2022 07 29 11 32 38 1 خبر خاکستری

به نظر می رسد استان یزد امروز و فردا به دلیل بارندگی های شدید روزگار سختی را پیش رو دارد، اما جایگاه مهم تری پس از گذر از این بحران، تصمیم گیری برای تصمیم اساسی ساختار شهری یزد است که به گفته همه مسئولان این است. برای چنین بارانی مناسب نیست

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید