دستگاه های اجرایی برای اجرای شعار سال گزارش اجرایی یک یا دو ماهه ارائه کنند/ علم و دانش باید محور حرکت انقلابی دولت به ویژه در حوزه اقتصاد باشد.


ساعت: 14:10
تاریخ انتشار: 14/01/01
کد خبر: 1817280

رئیس جمهور گفت: همه اعضای دولت موظفند در فواصل زمانی یک یا دو ماهه برای اجرای شعار سال گزارش دهند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ حجت الاسلام سیدابراهیم رئیسی روز چهارشنبه در جلسه هیئت دولت با بیان اینکه سال جدید البته باید نگاه جدیدی به کارها و برنامه ها و آنچه در سال گذشته انجام شد داشته باشد، گفت: در ابتدای بحث لازم می دانم صمیمانه بپرسم. به مقام معظم رهبری از راهنمایی هایی که به دولت و مردم کردند و همچنین از صحبت های ابتدای سال تشکر می کنم زیرا این سخنان مردم و دولت را امیدوار کرد.

وی با تشکر از اعتماد رهبر معظم انقلاب به رویکردها و تلاش های دولت، افزود: اعتماد رهبری امتیاز بزرگی برای دولت است. در این راستا باید خداوند متعال را شکر کرد، او را شکر کرد و حافظ این سرمایه باشیم تا این سرمایه افزایش یابد.

رئیس جمهور گفت: اولین نکته ای که در سخنان مقام معظم رهبری مورد تاکید قرار گرفت این بود که دولت سعی کند چهره محبوبیت خود را در همه عرصه ها تقویت کند، در میان مردم باشد و در کنار مردم باشد.

رئیسی مفهوم این محور را رهبری مشارکت و مشارکت واقعی مردم در تصمیم گیری، تصمیم گیری و اقدام دانست و گفت: مشارکت در فضای عمومی بخشی از موضوع است. بخش مهم و اساسی این است که زمینه ای برای مردم در مسائل اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی فراهم شود که بتواند مشکلات را حل کند. شاخص های محبوبیت باید در همه زمینه ها شمرده شود و تاکید بیشتری شود.

وی با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری راه آهن این دولت را متفاوت از راه آهن دولت های گذشته تعریف کردند، خاطرنشان کرد: این راه آهن باید شفاف تر و با پایبندی بیشتر به دیدگاه های ایشان که مورد نیاز جامعه است بهره برداری شود.

رئیس جمهور گفت: رهبر معظم انقلاب نیز فرمودند که این دولت باعث زنده شدن و افزایش امید در دل مردم شده است. این وظیفه همه کارمندان دولت است که به اقداماتی که باعث افزایش امید مردم می شود توجه بیشتری داشته باشند.

رئیسی با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری تحرک را یکی دیگر از ویژگی‌های مثبت دولت می‌دانند و تحرک دولت در حوزه‌ها و بخش‌های مختلف را باید افزایش داد، افزود: ایشان همچنین ابراز امیدواری کردند که سیاست‌های مشترک و ابلاغی در این دولت اجرایی شود. امید این است که دولت واقعاً تلاش خود را برای اجرای سیاست ها از جمله سیاست و شعار 1401 مضاعف کرده و گزارش اجرایی روشنی داشته باشد که هم در خدمت خود و هم مردم باشد.

وی با بیان اینکه رهبری به عنوان تمثیل دو موضوع افزایش حجم تجارت خارجی و انعقاد قراردادهای خارجی و فروش نفت را علیرغم اعمال تحریم ها و تهدیدها عنوان کردند، تاکید کردند: برخی معتقدند با وجود تحریم ها نمی توان نتیجه داد. اما دولت اقداماتی انجام داد که مشخص شد. ممکن است در شرایط تحریم و فشار کارها پیش برود و این قابل ارزیابی است.

رئیس جمهور در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب نیز در فرمایشات خود به چند دغدغه اشاره کردند که باید مورد توجه جدی دولت قرار گیرد، خاطرنشان کرد: موضوع گرانی و گرانی را یکی از دغدغه های خود می داند. و بنابراین دولت باید در این زمینه کاری متفاوت انجام دهد و تورم و تورم سال گذشته را از بین ببرد.

رئیسی با تاکید بر اینکه هم ابراز اطمینان و هم دغدغه رهبری بر عهده دولت است، گفت: دومین دغدغه ایشان راهکارهایی بود که می توانست در کارگاه های کوچک یا کارخانه هایی با کارگر کمتر مشکل ایجاد کند. با توجه به این دغدغه باید در اولین فرصت جلسه ای با نظارت معاون اول و با حضور تیم اقتصادی دولت تشکیل شود تا موضوع بررسی شود.

وی با بیان اینکه یکی دیگر از دغدغه های مقام معظم رهبری پولشویی بیهوده برای ایجاد اشتغال است، افزود: ایشان نگران بودند که این دولت نیز از اقدامات بی نتیجه دولت های قبلی که گویا از وام و تسهیلات برای ایجاد اشتغال استفاده کرده اند، متضرر شود. اما در عمل بدون کار.

رئیس جمهور گفت: اگر دولت منابع یا امکاناتی را برای ایجاد اشتغال در نظر می گیرد، تخصیص این منابع باید با دقت و جدیت تا حصول نتیجه مشخص انجام شود. ایجاد اشتغال واقعی و قابل تایید.

رئیسی با بیان اینکه مقام معظم رهبری در سخنان خود به برخی فرمایشات صریح نیز اشاره کردند، دستور اصلی و اساسی ایشان را تحقق «پیشرفت اقتصادی عادلانه» دانستند. البته منظور ایشان این نبود که در کنار مسائل اقتصادی به مسائل دیگری از جمله فرهنگ توجه نشود، بلکه رهبری خاطرنشان کردند که نیاز امروز کشور تاکید بر توسعه عادلانه اقتصادی است.

وی دستور دیگری از رهبر معظم انقلاب را مبنی بر دو برابر شدن تعداد شرکت های دانش بنیان از نظر کمی دانست و خاطرنشان کرد: طبیعتاً بیان ایشان به این معنا نبود که کمیت جایگزین کیفیت با افزایش تعداد شرکت های دانش بنیان شود. . البته ایجاد اسمی شرکت های دانش بنیان به نفع آنها نیست.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه در سال 1401 مهمترین شاخص سنجش و ارزیابی دستگاه ها، اقدامات دانش بنیان خواهد بود، گفت: انجام و پیشبرد امور بر اساس مدل های دستگاه های دانش بنیان و ایجاد اشتغال کلیدی خواهد بود. شاخص هایی برای ارزیابی دستگاه ها در سال آینده گفت: در این راستا اگرچه بیشتر توجهات معطوف به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است، اما همه دستگاه ها در ایجاد اشتغال مسئولیت خطیری دارند و وزارت تعاون نیز متولی تنظیم مقررات بین مختلف است. بخش ها

رئیسی یکی دیگر از دستورات رهبر معظم انقلاب به دولت را خودکفایی در کشور به ویژه در تولید محصولات کشاورزی و غذایی و تامین کالاهای اساسی عنوان کرد و افزود: مقام معظم رهبری باید در این کار تسریع کنند. و باید از مدل های بیشتری در این زمینه استفاده کرد. البته خودکفایی و استفاده از الگوهای دانش بنیان برای همه بخش‌ها مهم است و نباید به خودکفایی در بخش کشاورزی محدود شود.

وی نکته بعدی مورد توجه رهبر معظم انقلاب اسلامی را استخدام افراد در جایگاهی متناسب با تحصیلاتشان دانست و گفت: این موضوع باید پیگیری شود و افراد در جایگاهی متناسب با تحصیلات خود استخدام شوند. تخصص و تحصیلات آنها

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه علم و دانش باید محور حرکت انقلابی دولت به ویژه در حوزه اقتصاد باشد، گفت: در این راستا سیاست ها و قوانین مصوب نظام کار محور است و در این راستا سیاست ها و قوانین مصوب نظام کار محور است. اینها نظرات کمیسیون های کارشناسی است.

رئیسی خاطرنشان کرد: ستاد هماهنگی اقتصادی دولت و کمیته های کاری آن محلی برای تعدیل و اصلاح مسائل اقتصادی است. این کمیته ها باید روش هایی را برای اجرای قانونی مورد بحث و بررسی قرار دهند که ما را به هدف نزدیک تر کند، یعنی ارزان تر و بهره وری را افزایش دهد. همچنین کمیته های تخصصی دولتی محل مناسبی برای این گونه بحث ها هستند، زیرا هر چه تصمیم گیری و تصمیم گیری غنی تر باشد، مشکلات کمتری در اجرا خواهیم داشت.

وی با تاکید مجدد بر اهمیت ارتقای نقش و نقش مردم در اقتصاد گفت: تمامی وزارتخانه ها باید همراه با دستگاه های اجرایی فعلی، بخشی را راه اندازی کنند تا برنامه های سازمان های دانش بنیان را دنبال کنند تا ارتباط نزدیکی با حوزه های مختلف علمی داشته باشند. سازمان‌ها، به‌ویژه معاون علمی رئیس‌جمهور.»

رئیس جمهور با اشاره به برگزاری جلسات در همین حوزه که از سال گذشته آغاز شده است، افزود: طبق فرمایشات رهبری این جلسات باید خیلی بیشتر برگزار شود. معاونت علمی رئیس جمهور باید با معاونت مرتبط با برنامه های دانش بنیان تمامی وزارتخانه ها و دستگاه ها دیدار کند تا ماموریت ها و برنامه های دانش بنیان هر معاونت با رویکرد مسئله محور مشخص شود. .

رئیسی همچنین تاکید کرد: دانشگاه ها باید در بستر حوزه های مختلف صنعت و کشاورزی در این زمینه حضور داشته باشند و در کنار موضوعات و فعالیت های علمی و دانشگاهی، راه حلی برای مشکلات حوزه عمل ارائه دهند.

وی لحظه مهم بعدی برای حل مشکلات را مدیریت موثر و وجود نیروی کار با انگیزه دانست و تصریح کرد: نیروی کار با انگیزه در کشور بر اساس نیازها وجود دارد و مدیران باید تلاش کنند تا فضای بیشتری به نیروی کار با انگیزه بدهند.

رئیس جمهور ادامه داد: نکته مهم دیگر این است که امروز انتظارات مردم در دولت نسبت به 7 ماه قبل متفاوت است و بنابراین باید متفاوت از روزهای آغاز به کار دولت کار کنیم. فرمایشات اخیر مقام معظم رهبری مسئولیت ما را دوچندان کرده است و باید بسیار دقیق تر و مسئولانه تر عمل کنیم و دیدگاه های جزئی یا ناهماهنگ دیگر پذیرفته نمی شود.

رئیسی تاکید کرد: تولید محوری ترین و اکسیر شعار سال تولید دانش بنیان، اشتغال زایی است. باید تمام تلاش خود را برای تقویت تولید با محوریت دانش و اشتغال انجام دهیم. همه اعضای دولت موظفند در فواصل زمانی یک یا دو ماهه گزارشی از اجرای شعار سال خود ارائه دهند.

دیدگاهتان را بنویسید