دست مافیا در رتبه بندی معلمان کوتاه است

دست مافیا در رتبه بندی معلمان کوتاه است

رتبه بندی معلمان پس از اجرا فراز و نشیب های زیادی را به خود دیده است. در مورد رتبه بندی معلمان که اتفاقاً از سوی یکی از نمایندگان مجلس است، اتهامات زیادی وارد شده است. پیش از این، محمد وحیدی، نماینده مجلس و یکی از افراد کلیدی در ردیابی رتبه‌بندی، گفته بود که گروه‌هایی خارج از نظام آموزشی متداول می‌خواهند وارد طرح رتبه‌بندی برای ارزیابی معلمان شوند که او آن را مافیا خواند. وی اظهار داشت که مجلس جدی و مصمم است که دست های پشت پرده را متوقف کند. همچنین این معاونت معتقد است ارزشیابی معلمان باید فقط در درون اعضای آموزشی انجام شود. وی همچنین اعلام کرد که به عنوان نماینده ناظر بر این موضوع از پیگیری این موضوع و نظارت بر روند رتبه بندی با تمامی نمایندگان مجلس خبر داد.

این سوال بحث های زیادی را در بین جامعه آموزشی و معلمان کشور ایجاد کرده است. در این میان تردیدی در صحت این گفته به وجود می آید. طرحی که سال ها همه را به انتظار می کشاند در زمان اجرا به یکباره با چالش های زیادی مواجه می شود، اما اگر این موضوع بهانه ای برای تعلل مسئولان یا وجود مافیا در این حوزه نباشد، پس چیست؟ از سوی دیگر گنجاندن رانت در قانون مصوب بعید به نظر می رسد زیرا دست های پشت پرده نمی توانند در قانونی که پشتوانه محکمی دارد نفوذ کند. برای تایید این موضوع با خلیل بهروزی فر، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت وگو کردیم. با اخبار منتشر شده همراه باشید.

برای اجرای طرح رتبه بندی نیازی به اوباش نیست
خلیل بهروزی فر، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس درباره دخالت دستان مافیایی و پشت پرده در رتبه بندی معلمان گفت: به هر حال قطعاً این نوع صحبت ها چیزی جز حاشیه نیست. رتبه بندی معلمان قانونی است که 11 سال پابرجا بود و عملاً به آن عمل نشد. اجرای به موقع این طرح حق فرهنگیان کشور بود که باید در سال های گذشته این امتیاز به آنها اعمال می شد. اکنون به دلیل اجرای آن، عده ای استثمارگر و فرصت طلب می خواهند این طرح عملی را به حاشیه ببرند. در صورتی که در این طرح نیازی به وجود مافیا نیست.

بهروزی فر همچنین افزود: رتبه بندی معلمان حقوق کامل تلقی می شود. در این زمینه هیچ کس نمی تواند تایید و روشن کند که مافیا پشت این پرونده است.

بی احترامی و تبعیض نسبت به معلمان پایانی ندارد
موضوع دیگری که در خصوص رتبه بندی معلمان مطرح شد، درج نشدن مهر آفرینان بود که این روزها در سرفصل همه اخبار آموزش و پرورش قرار دارد. عده ای احساس می کنند که با این معلمان بدرفتاری شده است زیرا آنها هم مثل همه نیروهای آموزشی تدریس می کنند و حقوق می گیرند. اخراج معلمان از مهر آفرین در هفته های اخیر اعتراض نمایندگان مجلس را نیز برانگیخته است. آن طور که چندی پیش یکی از اعضای کمیسیون آموزش مجلس به شفان نیوز گفت، برگزاری آزمون جداگانه برای این معلمان بی احترامی و تبعیض محسوب می شود. تدوین قوانین جدا از سایر معلمان نیز امری تبعیض آمیز تلقی می شود. البته عصر دیروز اعلام شد که سامانه رتبه بندی برای بارگذاری اوراق معلمان و معلمان جدیدالورود از 25 مهرماه افتتاح می شود و این بارقه امیدی برای این دسته از معلمان است.

داستان معلمان مراآفرین از کجا شروع می شود و چرا با معلمان دیگر تفاوت دارند؟ در اواخر پاییز 1390 و در دوران دولت احمدی نژاد، در حالی که مدت ها به پایان رسیده بود، استخدام رسمی در سراسر کشور متوقف شد. معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور در آن زمان اسامی قبول شدگان در آزمون های استخدامی را اعلام نکرد. در این میان بر اساس مصوبه جلسه دولت احمدی نژاد در 29/09/1392 طرحی به نام مهر آفرین پیشنهاد و اجرا شد که در مجموع این معلمان هیچ تفاوتی با سایر معلمان ندارند که اکنون می خواهند تا این حد سرآمد باشند. از دیگران و مورد بی مهری قرار گیرد.

دولت این موضوع را پاک کرد
یکی از اعضای کانون صنفی معلمان نیز ارزیابی دولت از مهرآفرینان را ناعادلانه خواند. وی همچنین در پاسخ به این سوال که چرا 90 درصد این نیروها پس از 5 سال تدریس و خدمت در سایر نهادهای دولتی رسمیت یافتند اما 10 درصد آنها در آموزش و پرورش هستند اما پس از گذشت بیش از یک دهه هنوز منصوب نشده اند؟ به نظر می رسد حذف معلمان مهرآفرین در طرح رتبه بندی از سوی دولت برای توجیه بهانه های خود برای به تعویق انداختن این طرح مورد بحث قرار می گیرد. همه اینها در حالی است که سازمان اداری و کارگری می تواند مشکل را حل کند و به جای حذف کامل این معلمان، آموزش و پرورش را برای تعیین وضعیت استخدامی تحت فشار قرار دهد. یکی دیگر از اعضای کانون صنفی معلمان نیز معتقد است که نمایندگان فعلی مجلس بر این باورند که این معلمان قربانی لجاجت دولت قبل با دولت احمدی نژاد به عنوان طراح طرح مهر آفرین بوده اند.

خبرهای خوبی در انتظار کسانی است که عاشق هستند
بهروزی فر درباره مشمول شدن معلمان مهر آفرین به شفان نیوز گفت: این افراد باید در رتبه بندی قرار گیرند و وزیر نیز قول داد این طرح در اسرع وقت اجرایی شود. رتبه بندی حق این افراد است و باید در مورد آنها اعمال شود. با توجه به وعده وزیر آموزش و پرورش، مجلس نیز باز است و پیگیری های لازم در این راستا انجام خواهد شد. معلمان مراآفرین جزو کارکنان رسمی آموزش و پرورش هستند و شاغل هستند. همچنین مانند سایر معلمان در مدارس تدریس می کنند. این معلمان هیچ تفاوتی با سایر مربیان آموزش و پرورش ندارند.

آخرین کلمه
آمارها نشان می دهد که 97 درصد معلمان از روند عملکرد معلمان ناراضی هستند و این طرح را فشار دولت بر معلمان می دانند. اما برخی معلمان این سمت را برای مهرآفرینان دوگانه می دانند. البته یک آیین نامه ضعیف هم در مورد قانون رتبه بندی ضعیف نوشته شده که خیلی هم سخت گیرانه است. به گزارش مشاهدات میدانی شاشان نیوز، اجرای رتبه بندی تعدادی از معلمان هنوز انجام نشده است که پس از کش و قوس های فراوان برای تصویب آن، ضعف بزرگ دولت و مجلس تلقی می شود.

دیدگاهتان را بنویسید