دست مردم هنوز عدالت ندارد!


ساعت: 10:21
تاریخ انتشار: 1401/01/07
کد خبر: 1817960

اگرچه انتشار سهام عدالت به دومین سالگرد خود نزدیک می شود و باید پس از انتشار به دست صاحبان اصلی آن می رسید، اما شرایط به گونه ای بود که هنوز ذینفعان این سهام کم هستند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ نهم اردیبهشت ماه سال 1391 در روزهای سبز بازار سرمایه، روند آزادسازی سهام عدالت صورت گرفت و سهامداران حق انتخاب یکی از دو روش مستقیم و غیرمستقیم را برای مدیریت سهام خود گرفتند. بر این اساس، از 49 میلیون نفر تحت پوشش حقوق صاحبان سهام، 19 میلیون نفر روش مستقیم و بقیه روش غیرمستقیم را برای سهامدار شدن در شرکت‌های سرمایه‌گذاری سهام انتخاب کردند.

این دو گروه سرنوشت متفاوتی داشتند. مستقیم ها از همان ابتدا اجازه فروش سهام را داشتند. بر این اساس، آنها می‌توانند ابتدا 30 درصد و پس از مدت کوتاهی 30 درصد دیگر (مجموع 60 درصد) از سهام خود را از طریق بانک‌ها یا شرکت‌های کارگزاری بفروشند. قرار بود 40 درصد باقیمانده در فوریه همان سال عرضه شود، اما به دلیل سقوط بازار این اتفاق نیفتاد. البته بسیاری از افرادی که 30 یا 60 درصد سهام خود را فروخته بودند نیز به دلیل اینکه سهام ارزشمندشان مشتری نداشت موفق به فروش سهام خود نشدند!

سرنوشت غیرمستقیم ها نیز این بود که در شرکت های سهامی خاص استانی سهامدار شدند. بر این اساس مقرر شد با برگزاری جلسات هیات مدیره این شرکت ها انتخاب شوند اما این طرح اجرایی نشد.


فروش سهام عدالت را در نوامبر 2016 متوقف کنید

فروش سهام عدالت که باعث سقوط بازار در تابستان 1399 شد، سازمان بورس را بر آن داشت تا در آبان ماه 1399 فروش سهام عدالت را تا اطلاع ثانوی ممنوع کند و این ممنوعیت همچنان پابرجاست. در مجموع سازمان بورس در دولت قبل سناریوهای متفاوتی را برای اعمال عدالت در نظر می گرفت. یکی از این سناریوها فروش تدریجی سهام عدالت بود که البته به پایان دولت قبل و تغییر رئیس سازمان بورس ختم نشد. در هشت ماه گذشته که از روی کار آمدن دولت جدید می گذرد، وعده های مختلفی درباره روند آزادسازی عدالت داده شده است.

به گفته مجید عشقی، رئیس سازمان بورس، کارگروهی برای رفع ابهامات موجود در صندوق قضایی برای بررسی ساختار فرآیند اجرای عدالت تشکیل شده تا این دارایی ارزشمند به خوبی مدیریت شود و در اختیار صندوق قضایی قرار گیرد. اعضا.صاحبان اصلی وی با تاکید بر اینکه سهام قضایی باید به مرور زمان حل شود، گفت: موضوع بازاریابی سهام شرکت های سرمایه گذاری استانی و نحوه فروش سهام عدالت به صورت مستقیم و غیرمستقیم برنامه ریزی شده است. در مجموع قرار است بسته سیاستی سهام عدالت تدوین و به هیأت عالی بورس ارائه شود.

البته این رابطه عاشقانه به حدود سه ماه پیش برمی گردد و در این بین سه تصمیم مهم در مورد اقدامات غیرمستقیم عدالت گرفته شده است. در همین راستا یکی از مصوبات شورای عالی بورس حذف تبصره 1 ماده 1 بود. 3 آئین نامه آزادسازی سهام عدالت. پیش از این، شرکت های سرمایه گذاری استانی مجبور بودند پرتفوی سهام خود را بر اساس ارزش روزانه بازار به عنوان دارایی های جاری طبقه بندی کنند. در نتیجه، با توجه به کاهش قیمت سهام در یک سال و نیم گذشته، این شرکت ها مجبور بودند در پایان سال مالی منتهی به شهریور هر سال زیان را شناسایی کنند. با حذف این تبصره و بر اساس استانداردهای حسابداری، سبد سرمایه گذاری های دارایی در شرکت های سرمایه گذاری استانی به عنوان دارایی های بلندمدت طبقه بندی می شود که بر اساس بهای تمام شده در صورت های مالی منعکس می شود و در نتیجه از کاهش ارزش آن جلوگیری می شود.

از دیگر تصمیمات شورا این بود که اگر شرکت های سرمایه گذاری افزایش سرمایه در مطالبات و جریان نقدی برای پرداخت سود نقدی دارند، وجوه مورد نیاز برای افزایش سرمایه برداشت و سپس سود به ذینفعان پرداخت شود. پایتخت. این امر موجب حفظ درصد مالکیت سهامداران عدالت در شرکت های سرمایه گذاری و کاهش مالکیت ذی نفعان در این شرکت ها نخواهد شد.

پیش از این فقط انجمن سرمایه گذاران استان نماینده ای را برای شرکت در جلسات شرکت های سرمایه گذاری به نمایندگی از شرکت های سرمایه گذاری استانی تعیین می کرد، اما بر اساس مصوبه 13 بهمن 1380 تا تیر 1401 کارگروهی متشکل از شرکت های سرمایه گذاری استانی شورای عالی بورس و وزارت اقتصاد و دارایی نماینده ای از شرکت های سرمایه گذاری منطقه ای را برای حضور در جلسات شرکت های سرمایه گذاری تعیین می کنند و شورای عالی بورس و وزارت اقتصاد نیز در مرحله انتخاب نمایندگان داخلی هستند. جلسات

علیرغم همه این تصمیمات و اقدامات، هیچ یک از مشمولان سهام عدالت نمی‌دانند چه کسانی که روش مستقیم مدیریت سهام خود را انتخاب کرده‌اند و چه کسانی که روش غیرمستقیم را انتخاب کرده‌اند، همچنان قادر به فروش سهام خود نیستند و می‌دانند که آیا اقدامات جدید قانون اساسی سازمان برای تحویل این سهام به صاحبان اصلی آن در سال جدید یا خیر.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید