دشواری رئیس روز جدید بودن

دشواری رئیس روز جدید بودن

مطهره شفیعی: ایشان در مناصبی بود که چندان مورد انتقاد قرار نمی گرفت و در سال هایی که ریاست قوه قضائیه را برعهده داشت به گونه ای عمل می کرد که منتقدان سیاسی او چندان مجالی برای نقد عملکرد او نداشتند، اما او نجات یافته از روزی که درهای کشیش به روی او گشوده شد. سیدابراهیم رئیسی نه مانند دوران تولیت آستان قدس روزهای آرامی را سپری کرد و نه مانند روزهایی که بر صندلی دیوان عالی کشور تکیه زده بود در جایگاه بازجویی قرار داشت. او در موقعیت پاسخگویی قرار گرفته است و توجه میلیون ها ایرانی به تصمیمات و عملکرد دولت او معطوف است. این مسیر برای یک رئیس جمهور طبیعی است، اما آنچه رئیسی را از سایر روسای جمهور متمایز می کند، مربوط به جنبشی است که در سال 1400 تمایل خود را به سمت ریاست جمهوری نشان داد. اما بعد از یک سال نیت واقعی خود را فاش کرد!

خرابکاران با لباس دوستانه

در سال 1400 اصولگرایان که تمرکز و اصرار بر کاندیداتوری چهره هایی مانند سید جلیلی برای ریاست جمهوری داشتند، ناگهان از او روی گردان شدند و خود را از طرفداران سید ابراهیم رئیسی نشان دادند. حتی بقیه نامزدهای جریان خود نیز خواستار انصراف از نامزدی خود شدند. در انتصاب وزرا هم گاهی مخالفت می کردند اما می دانستند که پروژه اصلی یک سال و نیم بعد از دولت سیزدهم شروع می شود. پروژه تغییر چهره و نشستن روی صندلی منتقدان اصلی! بنابراین نقش اصلی در این پروژه بر عهده رسانه ها و تشکل های کوچک آنها مانند گروه دانشجویی دانشگاه امیر کبیر است که در 15 آذرماه به رئیسی نوشت: «رئیس جمهور در جلسه وزارت صمت اعلام کرد که دلایل افزایش قیمت کالاها باید به صراحت بیان شود!» آقای رئیس جمهور، زمان بایدها و نبایدها به پایان رسیده است. تریبون عمل است. گرانی اقلام و دلار کمک مردانه می خواهد. مردم توقع عمل دارند نه اینکه از دلایل حرف بزنند! بسما…!” یا کیهان که ابتکار انتقاد از دولت نخست وزیری را بر عهده گرفته بود، در فروردین ماه سال جاری نوشت: «با وجود خبر خوش برکناری مدیران ناکارآمد، با گذشت نزدیک به 9 ماه از تشکیل دولت مردمی، برخی از مدیران ناکارآمد سابق معتقدند که همچنان مشغول به کار هستند، انگیزه خدمت ندارند و روحیه خدمتگزاری ندارند که نشان دهنده کندی روند انتقال مدیران خسته و بی انگیزه است. روزنامه رسالت 7 آذر در انتقاد از رئیس جمهور اینگونه نوشت: «یک سال و نیم از دولت سیزدهم می گذرد. نجات اقتصاد و توجه به معیشت مردم از شعارهای اصلی حاکمان فعلی است. با وجود تیراژهای قابل ستایش، محصولات بی کیفیت به دست مردم راه پیدا می کنند. حالا چه این را به دولت های قبلی و مین ها و تحریم ها و امثال اینها گره بزنیم یا نه، دردی از مردم دوا نمی کند. کسانی که مسئولیت را بر عهده گرفتند قبلاً در دولت بودند و از سوئیس نیامده بودند! بنابراین در محاصره مختصات کشور قرار گرفتند و با علم و امید به اصلاحات پا به بهارستان و پاستور گذاشتند. یکی از چهره هایی که می خواست در انتخابات ریاست جمهوری سال 1400 شرکت کند، سعید محمد بود که رد صلاحیت شد و سپس به سمت دبیری شورای عالی مناطق آزاد تکیه زد اما خیلی زود آزاد شد. طبیعی است که در این پازل نقش داشته باشد و بگوید: «ناهماهنگی و عدم تجربه یکی از آفت های تیم اقتصادی دولت است. البته بازسازی تیم اقتصادی با نگاه کارآمدی یکی از اولویت هاست. البته سکوت مجلس جای تامل دارد.

انحراف ذهن

بخشی از این پازل وظیفه انحراف اذهان و طرح ادعاها را دارد تا ذهن ها به سمت اهداف فرماندهان کل قوا نرود. از جمله روزنامه «جوان» نوشت: اصلاح طلبان از رئیسی می خواهند استعفا دهد تا خودشان سر کار بیایند و برنامه های غرب را اجرا کنند. یا جهاننیوز که نوشت: «فقط بازخوانی فاجعه‌ای که معتدل‌ها به معیشت مردم وارد کرده‌اند، کافی است تا آرمان‌های خام این جنبش منزوی را از بین ببرد.» بازی با سلامت مردم در حالی که یک روز هفتصد نفر بر اثر کرونا و تعطیلی سازمان جان باختند. اقتصاد، بهداشت و درمان و هر چیز دیگری به دلیل برجام، تحریم ها و FATF هرگز از یاد مردم نخواهد رفت. آیات… رویکرد اخلاقی رئیسی علیرغم توصیه های اکید به وی در اعلام وضعیت تأسف بار تحویلی به دولت سیزدهم، قطعاً یکی از دلایل ایجاد این توهم است. اما ظاهرا این ترفندها بی فایده بوده و تاثیری نداشته است.

اصلاح طلبان همکاری کنند

اصلاح طلبان بر تامین منافع ملی تاکید دارند، بنابراین شکست بزرگ برای آنها خوشایند نیست و در مقاطع مختلف آمادگی خود را برای همکاری با این دولت اعلام کرده اند. روحانی حتی در سمت ریاست دولت قبل نیز از اعلام آمادگی برای کمک به دولت فعلی ابایی نداشت. احمد زیدآبادی، فعال سیاسی نزدیک به اصلاح طلبان اخیرا نسبت به طرح تخریب دولت توسط دوستش علیسال هشدار داده و گفته است: «هرکس بگوید بدون احیای برجام، اقتصاد ایران قابل کنترل است، نقشه شکست است». دولت مرده است پس مواظب آنها باشید یا اسماعیل گرامی مقدم اظهار داشت: اصلاح طلبی فقط با نقد تعریف نمی شود ما اصلاح طلب هستیم تا منافع ملی را تامین کنیم و اگر دولت آقای رئیسی بتواند اصلاحات مهمی را در کشور انجام دهد و مشکلات را حل کند. از این رو به نظر می رسد اکنون وقت آن است که رئیسی از اصلاح طلبان کمک بخواهد.

منبع: آرمان ملی

دیدگاهتان را بنویسید