دفاع از «حراج» فرهنگ و هنر ایران


ساعت: 15:27
تاریخ ارسال: 04/11/1401
کد خبر: 1880268

ضمن اینکه برگزاری حراج تهران و ملی به اقتصاد هنرهای تجسمی کمک می کند، اما افزایش نظارت و مراقبت از اصل در این حراجی ها نیاز به درایتی دارد که خسارات جبران ناپذیری وارد نکند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ شامگاه جمعه 19 تیرماه، شانزدهمین «حراج تهران» با اجرای حسین پاکدل در هتل پارسیان آزادی برگزار شد. 120 اثر هنری معاصر از نقاشی، آثار حجمی، عکس، آینه کاری گرفته تا تابلوهای ترکیبی به نمایش گذاشته شد و در نهایت مجموع فروش شانزدهمین حراج تهران 78 میلیارد و 100 میلیون تومان بود که تابلوی «سیمرغ» رضا بود. درخشانی با قیمت 8 میلیارد تومان به عنوان گران ترین اثر این حراج ضرب شد.

در شانزدهمین دوره حراج تهران، اسامی هنرمندانی چون حسن روالامین به همراه هنرمندان پیشکسوتی چون مرتضی ممیز، منصور خندریز، محمدهادی فدوی، محمدعلی ترقی جها، فرشید متقلی، فریده لاشایی، عباس. کیارستمی، محمود کلاری و دیگران..

هفته گذشته هفتمین دوره «حراج ملی» در حوزه هنر کلاسیک و اسلامی با حضور زهرا محمودوند در سالن همایش برگزار شد. در این دوره 40 اثر از هنر کلاسیک ایرانی و اسلامی به حراج گذاشته شد که از آثار برجسته این دوره می توان به مجموعه کیف و پاکت (21 کیف پول و 2 پاکت)، مینیاتور منسوب به حسین بهزاد، شمایلی منسوب به آقا ابراهیم، ​​شمایل اشاره کرد. وی به اثر علی بن محمد ابراهیم نقش باشی، تابلوی لاکی منسوب به میرزا بابا، پنج تابلو نقاشی منسوب به علی خان صبا، یک در چوبی متعلق به کارگاه میرزا آقا امامی، نسخ خطی و منسوجات قرآنی اشاره کرد.. این حراج با فروش 42 میلیارد و 424 میلیون تومان به پایان رسید.

گران ترین حراج این دوره «مجموعه کیف پول و پاکت» با قیمت 9 میلیارد و 600 میلیون تومان است.


b5ebf9cb 3e74 4e8c a74c 5969908e8968 خبر خاکستری

دو مجموعه «حراج ملی» و «حراج تهران» در سال‌های 90 و 1370 تأسیس و به صورت کاملاً مستقل و خصوصی شروع به کار کردند و تمرکز کار خود را بر روی فروش آثار هنرهای تجسمی مانند نقاشی، مجسمه‌سازی، خوشنویسی، عکس قرار دادند. فرش و صنایع دستی ساخت.

شاید در نگاه اول، کلمات «متشکرم» و «قدردانی» بهترین کلمات برای حمایت از این بازار هنرهای تجسمی و این دو حراج باشد؛ دو مرکز مستقل و غیردولتی که با وجود شرایط اقتصادی توانسته اند در خدمت صاحبان هنر به ویژه هنرهای تجسمی و صنایع دستی باشند و آثار این هنرمندان اغلب ناشناخته را در معرض دید رسانه ها، هنردوستان و عموم مردم قرار دهند. با فروش این آثار عاملی برای رونق این بازار می شود.

اما حواشی فراتر از متن این حراجی ها اخیراً باعث شده تا رسانه ها بیشتر به این بازار فروش توجه کنند تا بتوان بر اصل و مضمون این حراجی ها توجه و نظارت بیشتری کرد.


حومه آیدان و سهراب


5ed83d1c 20b2 4402 b221 2fce5f75828f خبر خاکستری

مثلا سیزدهمین حراج تهران با فروش 12 میلیاردی تابلوی «خاطرات امید» آیدان آغداشلو بسیار ناچیز بود. قبل از شروع این دوره حواشی زیادی پیرامون آغداشلو و زندگی شخصی و کاری او وجود داشت و فروش این تابلو با این قیمت جعل شد در حالی که برآورد اولیه یک میلیارد و 200 میلیون کارشناس بود! حتی با این قیمت گذاری اولیه که برخی آن را غیرکارشناسانه و ناشی از حواشی اطراف آغداشلو می دانستند، زیرا معتقد بودند این اثر (خاطرات امید) یک تفریح ​​یا به صورت محاوره ای کپی از کار پیرو دلافانچسکا است و هنرمند خلاقیت خاصی ندارد و یک ایده اصلی در حال ساخت


31710a5f 9550 45cc b391 98ed354add11 خبر خاکستری

نمونه دیگری از این ماجرا در هفتمین حراج تهران برای یکی از آثار سهراب سپهری رخ داد. در این دوره از حراج یکی از تابلوهای مجموعه تنه درختان به سفارش یه سهراب سپهری که در سال 1351 کشیده شده بود به قیمت 3 میلیارد و 100 میلیون تومان فروخته شد و بلافاصله یکی دو روز بعد از این حراج خواهر سهراب او صحت این نقاشی را کاملا زیر سوال برد. او درباره اتفاقاتی که در حراج کریستیز در مورد یکی از تابلوهای برادرش رخ داد، توضیح داد: قبلاً شنیده بودم که نسخه‌ای از آثار سهراب در این حراج ارائه شده است، اما باور نمی‌کردم که درست باشد، اما به نظر می‌رسد که اتفاق افتاد عده ای از روی وقاحت محض آثار سهراب را به یکی از حراج ها فرستادند که هم قیمت آثار سهراب را پایین آورد و هم آبروی هنر معاصر ایران را برد. چند سال پیش در زمان مدیریت آقای سامی آذر و در نمایشگاهی که در تالار وحدت برگزار شد، یک اثر برادرم روی دیوار رفت و یک میلیون هزینه کرد که تقلبی بود، در همان زمان می خواستم بسوزانم. جلوی چشم من به دلیل مقاومت مدیریت در برابر مسائل بصری در آن زمان، نتوانستم مردم را از این کار بازدارم. من کارشناس هنر و آثار سهراب نیستم، اما کارهای برادرم را می شناسم و می دانم کدام آثار تقلبی و کپی هستند و کدام آثار اورجینال.


پاسداری از فرهنگ و هنر ایران زمین

پس از برگزاری هفتمین حراج ملی، وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نسبت به فروش آثار تاریخی در این حراج اعتراض کرد و اعلام کرد: مجوزی برای این حراج از سوی این وزارتخانه صادر نشده و موضوع در دست بررسی است..

البته طبق قانون اساسی مجوز برنامه‌ها و فعالیت‌های مربوط به برگزاری نمایشگاه‌ها، جشنواره‌ها و مسابقات فرهنگی، هنری و حراج‌ها و فروش آثار هنرهای تجسمی اعم از نقاشی، ارتباطات تصویری، عکاسی و مجسمه‌سازی که بیش از 100 سال از تولید آنها نمی گذرد.وزارت فرهنگ و رهبری اسلامی.

همه این دغدغه ها، حواشی و دغدغه ها ناشی از نظارت و مراقبت بیشتر مدیران و مسئولان هنری وزارتخانه های رهبری و میراث بر آثار هنرمندانی است که خلاقیت، استعداد و صداقت را در اخلاق خلق می کنند و این حراج ها می تواند اگرچه برای آنها درآمدزایی می کند، اما درگاهی برای ارائه هنرشان به گالری داران خارجی است و در صورت بی احتیاطی این ناظران و کارشناسان، امکان ورود کپی و قاچاق آثار نفیس ملی به این حراجی ها وجود دارد. لطمه جبران ناپذیری به هنر و فرهنگ این کشور وارد می کند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید