دفاع از ولایت، زندگی نامه حضرت زهرا (س)


ساعت: 10:02
تاریخ انتشار: 1301/09/17
کد خبر: 1916512

پیریایی با بیان اینکه حضرت فاطمه (س) یکی از مسئولیت پذیرترین افراد بود، گفت: پاسداری از ولایت زندگی حضرت فاطمه (س) بود و این بانوی بزرگ در همه عرصه ها الگوی زنان جهان است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش سفیرافلاک، حضرت فاطمه (س) اولین ستاره ای بود که در زندگی پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) درخشید و حضرت ختیجه (سلام الله علیها) بانوی بزرگی بود که بهترین دختر پدر، بهترین همسر و بهترین مادر برای فرزندانش، اگرچه این گل خاندان پیامبر عمر کوتاهی داشتند، اما در سینه های پر مهر این مادر فرزندانی پرورش یافتند که هر کدام در جهان غوغایی به پا کردند.

دنیا بانویی چون حضرت فاطمه علیهاالسلام ندیده است، بانویی که در شجاعت و صداقت و عبادت و اخلاق همتایی نداشته باشد و بهترین الگو نه تنها برای زنان بلکه برای همه بشریت است و در امتداد مسیر حرکت می کند. راه فاطمی مردم را آرام آرام به سعادت می رساند

فاطمه ای دیگر از راه رسید، پرچم های سیاه برافراشته شد و نوحه های حزن انگیز برای مادر سادات شنیده شد، ناسزاها دوباره گلو را می بندد، شبانه پیکر دختر رسول خدا (ص) را تشییع می کنند و فرزندانی را که مادران بی تاب شده اند، حضرت زینب (س) (ص) اکنون سر خواهر و برادرش را نوازش می کند و هنگام جدایی پدرش را دلداری می دهد.

ایام فاطمیه فرصتی است تا با الگوگیری از بانوی بزرگ اسلام حضرت فاطمه (س) راه سعادت را پیموده و در این زمینه گفتگوی مفصلی با خجت الاسلام محمد پیریایی کارشناس مذهبی انجام شد که مشروح آن را در ادامه می خوانید.


چگونه می توان به کل شخصیت حضرت فاطمه (سلام الله علیها) نگاه کرد؟

حضرت فاطمه (س) شخصی است که فرزندانش امام حسن (علیه السلام) و امام حسین (علیه السلام) و حضرت زینب (سلام الله علیها) و ام الکلتوم هستند و جهانیان به وجود آنها افتخار می کنند، هر یک از فرزندان این خاندان. نقش خود را در راه اسلام به درستی ایفا کردند که نمونه آن قیام کربلا و عاشورا است که امام حسین (ع) جان خود را فدای احیای دین کرد.

حضرت فاطمه (علیها السلام) همسری فداکار، مادری مهربان و بانویی پارسا بود، از این رو پیامبر (ص) در وصف او احادیث فراوانی نقل کرده است.

حضرت زهرا علیهاالسلام به گونه ای خود را بین امور دینی، اجتماعی و خانگی نگه می داشت که می توانست هر کاری را به بهترین نحو انجام دهد و در همه این عرصه ها موفق باشد، این بانوی بزرگ برای ارتقای فرهنگی و دینی تلاش می کرد نه برای آموزه های دینی. و قرآن را برای زنان زمان خود عرضه می کند و در این راه موفق شده است که گام های بلندی بردارد.

در عصر جاهلیت برای دختران ارزشی قائل نبودند و زنده به گور می شدند، اما پیامبر(ص) با ولادت حضرت فاطمه(س) و محبتی که به حضرت فاطمه(س) داشت نشان می دهد که خداوند به او نعمت بزرگی داده است، شخصیت ایشان این است. در همه ابعاد جامعه بسیار تاثیرگذار بود.

بانویی که در زمان حیاتش در همه عرصه ها به ویژه در دفاع از ولایت حضور فعال داشت به گونه ای که توانست به مقام شهادت نائل شود که اجر دفاع از قانون و ولایت بود.


ایام فاطمیه شما را به یاد چه چیزی می اندازد؟

ایام فاطمیه یادآور چند نکته است که خداوند نمونه ای از انسان کامل را آفرید که در وظایف مادری و ازدواج و هدایت در دنیا سرآمد و بی نظیر است.

حضرت فاطمه (س) بانوی بزرگی است که از حریم حق و ولایت دفاع می کند و در دفاع از ولایت الگوی همه بشریت و مسلمانان است.

حضرت فاطمه علیهاالسلام نیز در عبادت بسیار بی نظیر بود، لذا حضرت علی علیه السلام به دعای این بانوی بزرگوار فرمودند که فاطمه در عبادت و اطاعت خداوند دوست من است.

اطاعت از خدا فقط نماز و روزه نیست، بلکه هر چیزی که انسان را در راه تقرب به خدا یاری دهد، اطاعت خدا محسوب می شود و حضرت فاطمه (سلام الله علیها) در همه این عرصه ها شهرت و بی نظیر بود.

ایام فاطمیه یادآور تمام ویژگی های شخصیتی حضرت فاطمه (س) است که در این دو دهه فاطمیه به خوبی می توان آن را شناخت.


زنان امروزی چگونه می توانند در حفاظت از روستا از حضرت فاطمه (س) الگو بگیرند؟

این بانوی بزرگ در دفاع از ولایت به گونه ای عمل کرد که این اقدامات برای همیشه در جهان منحصر به فرد است که نمونه آن خطبه فدکیه است و این می تواند الگویی برای همه بانوان باشد که بتوانند حریم دین را پاسداری و گسترش دهند. با پیروی از این فرد اقداماتی انجام دهید که در جامعه امروزی هر زنی که با حجاب مناسب در جامعه ظاهر می شود عملاً با حجاب خود امر به معروف و نهی از منکر کرده است.

البته یکی از مهم ترین اقدامات حضرت فاطمه علیهاالسلام تبیین بود، لذا در جهت آگاه سازی مردم اقدام کرد و هدف اصلی از این کار را تربیت و تکلیف دانست.

هیچ نمونه ای در دنیا مثل حضرت فاطمه نیست و بزرگوار دیگری پیدا نمی شود که خداوند سوره ای به نام کوثر را در شأن او نازل کرده باشد.


چگونه از ایام فاطمیه بهترین استفاده را ببریم؟

ایام فاطمیه بهترین فرصت برای آشنایی بیشتر با حضرت فاطمه (س) است و اگر الگوئی مانند این بانوی بزرگ را بشناسیم، قطعاً مشتاقتر به پیروی از راه او در زندگی خواهیم بود.

یکی از راه های شناخت حضرت فاطمه (س) رفتن به مجالس فاطمیه است، در این ایام می توانیم با حضور در محافل و مجالس روضه به معرفت خود بیافزاییم و شور و نشاط فاطمی ها باید با هوش و ذکاوت همراه باشد. فاطمی ها

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید