دلیل حذف برخی فرهنگیان از رتبه بندی معلمان چیست؟

دلیل حذف برخی فرهنگیان از رتبه بندی معلمان چیست؟

این طرح برای دریافت مصوبه مجلس و شورای دولت سال ها در بهارستان و پاستور منتظر ماند تا اینکه در 31 شهریور 1400 اعلام شد که می توان آن را اجرا کرد. البته 6 ماه طول کشید تا این طرح به قانون تبدیل شود. تا اینکه سرانجام در اسفند 1400 با تصویب مجلس، پایان انتظار معلمان به قانون تبدیل شد.

قانونی که هدف آن افزایش کیفیت فرآیند آموزشی، ارتقای منزلت و منزلت اجتماعی معلمان، ایجاد نظام پاداش مبتنی بر تخصص و شایستگی، عملکرد رقابتی معلمان، مهندسی منابع انسانی، توسعه مستمر و سیستماتیک شایستگی های عمومی، تخصصی، حرفه ای و آموزشی و کیفیت عملکرد معلمان، تقویت انگیزه و رضایت شغلی و ارتقای تعهد و تقویت هویت حرفه ای معلمان بر اساس نقشه جامع علمی کشور و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است.

سید ابراهیم رئیسی که از انتظار 10 الی 11 ساله معلمان برای اجرای این قانون خبر داشت، بلافاصله در 2 اسفند 1400 اقدام به ابلاغ این قانون برای اجرا در آموزش و پرورش کرد. پس از این ابلاغ بود که وزارت آموزش و پرورش موظف به تدوین آیین نامه اجرایی این قانون شد و به گفته مسئولان خود این آیین نامه را با مشارکت خود معلمان تدوین و اصلاح کرد.

بر اساس این آیین نامه ملاک رتبه بندی معلمان صلاحیت عمومی، تخصصی، حرفه ای و مجرب می باشد. در واقع در اجرای طرح ارزشیابی معلم، بسته ارزشیابی اثربخشی آموزشی، اداری و تجربی معلمان 30 درصد است، بسته ارزشیابی ارزشیابی عمومی دانش، بینش و مهارت های تعلیم و تربیت در ابعاد. صلاحیت های عمومی، تخصصی و حرفه ای 40 درصد و ارزشیابی حرفه ای و تخصصی 30 درصد در رتبه بندی معلمان مؤثر است. با این معیارها است که معلمان در نهایت به 5 گروه آموزشی معلم، مربی معلم، دستیار، دانشیار و استاد طبقه بندی می شوند و برای دستیابی به هر یک از این درجات به استثنای تربیت معلم که تا 500 امتیاز را شامل می شود، برای سایرین. حداقل به ترتیب رتبه های 500، 600 و 750. 900 امتیاز لازم است.

معلمان باید به نمره گذاری توجه کنند

بر اساس ضوابط تعیین شده برای قانون رتبه بندی، معلمانی که امتیاز لازم برای ارتقاء به یکی از رتبه های موضوع این قانون را کسب کرده باشند، هر 5 سال یکبار طبق ضوابط این آیین نامه اجرایی تجدید ارزیابی می شوند و در صورت کسب امتیاز اگر امتیاز لازم برای حفظ رتبه را دریافت نکنند، به رتبه پایین تری تنزل پیدا می کنند. پس از این مشکل، چنین معلمانی ملزم به گذراندن دوره بازآموزی در دانشگاه های مرتبط با آموزش و پرورش هستند و در صورت تکرار این اتفاق، معلم از حوزه آموزشی و فرهنگی حذف می شود.

به گفته وزیر آموزش و پرورش، بین 900 تا 1000 معلم در رتبه بندی معلمان گنجانده شده اند. یوسف نوری در این باره می گوید: با اجرای طرح ارزشیابی معلمان به طور میانگین مبلغ 2 میلیون و 300 هزار تومان به حقوق این افراد اضافه می شود. میانگین حقوق معلمان طبق آخرین اعلام خزانه داری کشور 7 میلیون و 728 هزار تومان است که در صورت اجرای رتبه بندی افزایش خوبی خواهد داشت. وی با بیان اینکه اجرای این طرح نیازمند آموزش ارزیابان بود و آموزش حدود 3 هزار نفر حدود 3 ماه به طول انجامید، می گوید: از این تعداد 2000 نفر برای مشارکت در اجرای این قانون انتخاب شدند.

ما از صبر معلمان قدردانی می کنیم

وزیر آموزش و پرورش در خصوص آخرین وضعیت رتبه بندی می گوید: مراحل نهایی رتبه بندی در حال انجام است. اما در رتبه بندی برخی از همکاران ابهاماتی وجود دارد که به تدریج در حال رفع شدن است». وی با تایید کندی روند رتبه‌بندی می‌گوید: طبیعی است که طرح رتبه‌بندی برای اولین بار انجام می‌شود و قطعا رفع ابهامات در آن کند خواهد بود. من از معلمان به خاطر صبرشان در مورد مسئله نمره‌گذاری تشکر می‌کنم و امیدوارم معلمان زمینه را برای گرفتن نمره درست به همکاران بدهند.»

نوری در ادامه می افزاید: رتبه اول کلیه مشارکت کنندگان ثبت نام می شود به استثنای کسانی که رتبه آنها طبق قانون ثبت نام ممنوع است. «در رتبه برخی از معلمان ابهامی وجود دارد که در حال بررسی است. به گفته وی، رتبه بندی معلمان مهرآفرین نیز انجام شده است. نوری ادامه می دهد: به همکارانم هم گفتم با این اسمیرها قطعا تا پایان سال رتبه بندی انجام می شود و اعتبار داده شده برای امسال توزیع می شود.

صدور احکام طبقه بندی مستمری بگیران

2 بهمن ماه صدور احکام طبقه بندی بازنشستگان آموزش و پرورش به عنوان اولین گروه معلمان طبقه بندی شده آغاز شد. کارگروه اجرایی ارزشیابی معلمان وزارت آموزش و پرورش با اعلام این خبر طی اطلاعیه ای خطاب به روسای کمیسیون های ارزشیابی معلمان استان ها اعلام کرد: با توجه به برنامه ریزی انجام شده در کمیسیون مرکزی، صدور احکام ارزشیابی همکاران بازنشسته مشمول طرح ارزشیابی معلمان از 23 بهمن ماه 1401 اجرا می شود.لازم است مسئولان ستاد رتبه بندی استان و مناطق نسبت به تهیه، برنامه ریزی و اجرای فرآیند صدور احکام بازنشستگی در ادارات کل استان ها و مناطق تابعه.

در ادامه این اطلاعیه آمده است: بدیهی است پس از طی مراحل اجرایی، تصمیمات ستادی بلافاصله صادر خواهد شد. مناسب است در این هفته هماهنگی و آماده سازی مجریان تمام وقت اجرای احکام در سطح استانی و منطقه ای مورد توجه قرار گیرد.» زمان اجرای قانون رتبه بندی لذا این افراد از مزایای طبقه بندی بر اساس رتبه کسب شده برخوردار خواهند شد و احکام مستمری آنان طبق مقررات اصلاح می گردد.

دلیل حذف برخی معلمان از رتبه بندی

در روزهایی که طرح ارزشیابی معلمان در وزارت آموزش و پرورش دنبال می شد، خبرهایی مبنی بر محرومیت از نمره برخی معلمان در برخی استان ها منتشر شد. صادق ستاری فرد، معاون وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به این شبهات می گوید: «در آیین نامه رتبه بندی 4 رده صلاحیت وجود دارد. در اداره کل شایستگی حداقل امتیاز 150 از 300 است و هرکسی که 150 امتیاز کسب نکند در رتبه پنج قرار نخواهد گرفت و در صورتی که همکاری یکی از رتبه های 1 تا 5 را کسب نکند، امتیاز کسب خواهد کرد. از مزایای رتبه اول به مدت یک سال برخوردار می شود و پس از یک سال مجدداً رتبه بندی می شود و در صورتی که پس از یک سال شرایط لازم را کسب نکند رتبه وی قطع می شود. این وضوح قوانین است».

83 هزار میلیارد ریال به حساب دولت واریز شد

به موجب ابلاغیه شماره 250982 مورخ 24/05/1401 مبلغ 83 هزار میلیارد ریال بابت خالص پرداخت اجرای طرح ارزشیابی معلم به مدت 11 ماه (مهر 1400 لغایت مرداد 1401) به وزارت آموزش و پرورش اختصاص یافته است. و ادارات کل آموزش و پرورش استان ها و به حساب مشمولان واریز می شود. رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه آیین نامه اجرایی قانون ارزشیابی معلمان پس از سال ها در دولت سیزدهم تصویب و ابلاغ شده و سازمان برنامه و بودجه را ملزم به اجرای این قانون می دانند، گفت: به محض اینکه تصمیمات صادر شده، افزایش حقوق و حتی اعتبارات لازم در خزانه در نظر گرفته می شود که اجرای این امر پیش بینی شده است. مسعود میرکاظمی با بیان اینکه اعتبار مورد نیاز برای ارزشیابی معلمان در نظر گرفته شده و پس از صدور حکم معلمان در حدود بودجه پرداخت می شود، ادامه داد: امیدواریم اجرای این طرح نه تنها به بهبود معیشت مردم کمک کند. معلمان گران قیمت، بلکه بهبود کیفیت آموزش در مدارس. رهبری.”

دیدگاهتان را بنویسید