دلیل گرانی مرغ در کهگیلویه و بویراحمد پیدا شد + عکس


ساعت: 14:01
تاریخ انتشار: 1301/10/06
کد خبر: 1920174

یک کارآفرین گچسارانی گفت: کهگیلویه و بویراحمد ظرفیت راه اندازی چنین زنجیره بزرگی را دارد و در صورت حمایت قطعا می توانیم نیازهای استان و برخی استان های همجوار را تامین کنیم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از صبح زاگرس ; امنیت غذایی یکی از موضوعات مهم در هر کشوری تلقی می شود، هرچند بسیاری از کارشناسان این موضوع را یکی از ارکان قدرت خوانده اند، اما در کشور ما این موضوع گاهی بر زبان ها می افتد و گاه بدون توجه می ماند، هرچند مواضع مختلف و سیاست های دولت ها در خصوص امنیت مواد غذایی منجر به این شده است که تا کنون برنامه جامعی در این زمینه وجود نداشته باشد که این موضوع علاوه بر محصولات کشاورزی برای فرآورده های دامی مانند گوشت قرمز، گوشت مرغ و همچنین مواد اولیه اولیه و اساسی برای تولید این محصولات صادق است. محصولات


6f66e461 02c0 4cf3 8b65 82e182ffec12 خبر خاکستری

بنابراین زنجیره‌های تولید نقش مهمی در ارتقای کیفیت، کاهش قیمت تمام شده محصول نهایی و افزایش تولید دارند و به گفته متولیان، زنجیره‌های تولید نیز از نظر اشتغال‌زایی بسیار حائز اهمیت هستند و می‌توانند طیف وسیعی از جویندگان کار را به دست آورند. در یک زنجیره تا 2000 نفر در تولید مرغ مشغول به کار هستند، در حالی که تعداد کارمندان در یک مزرعه مرغ معمولی می تواند به 10 نفر برسد. همچنین با کمک زنجیره ای و البته رفع موانع تولید، ظرفیت افزایش تولید گوشت مرغ به 300 هزار تن نیز وجود دارد.

با این حال صنعت مرغداری یکی از صنایع مهم اقتصادی کشور ما محسوب می شود و اکنون که گوشت مرغ به یک تقاضای عمومی و نیاز عمومی و پایدار غذایی تبدیل شده است، تولید گوشت سفید به مقدار کافی و با کیفیت و مرغوب است. البته با قیمت مناسب راحتی به دغدغه اصلی کارمندان و پرورش دهندگان تبدیل شده است و همه به نوعی در تلاش هستند تا راهی برای تولید گوشت مرغ پایدار و اقتصادی بیابند.

بنابراین یکی از مهمترین اتفاقاتی که باید در صنعت طیور کشور بیفتد، تکمیل زنجیره تولید گوشت مرغ است، زیرا زنجیره تولید گوشت مرغ شامل تمامی واحدها از تامین مواد اولیه، خود فعالیت تولیدی و در نهایت مصرف کننده است. بازار، بنابراین زنجیره تولید مرغ یکپارچه شامل. واحدهای مرغ مادر، واحدهای مرغ گوشتی، کارخانجات خوراک دام و طیور، جوجه کشی، کشتارگاه صنعتی و شبکه توزیع مرغ وجود دارد، همچنین تولید محصولات مختلف در قالب زنجیره تولید باعث می شود که تمامی عوامل این فرآیند به هم پیوسته و در در این میان امکان ایجاد رانت و حلقه‌های غیرضروری از بین رفت و در نهایت سود و سود اصلی توسط متولیان و تولیدکنندگان اصلی گرفته شد و نه حلقه‌هایی که در تولید نقشی نداشتند.


82acd509 edf5 4b7e bcb0 efb942a556da خبر خاکستری

لازم به ذکر است کاهش هزینه های واسطه ای، کاهش قیمت نهایی محصول، کاهش ریسک سرمایه گذاری، امکان برنامه ریزی عرضه و بازاریابی، افزایش قدرت رقابتی بازار صادرات، افزایش کیفیت محصول و در نهایت بهبود شاخص های اقتصادی تولید به عنوان درصد زیان، ضریب تبدیل و غیره. از دیگر مزیت های ایجاد زنجیره تولید مرغ است و آهنگ شروع و پایان این زنجیره با رویکرد جدید سازمان جهاد کشاورزی در این استان نیز به گوش می رسد.

به گفته احسان عسکری معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد، زنجیره تولید مرغ در استان در حال اجراست و امیدواریم تا یک سال و شش ماه آینده به بهره برداری برسد.وی گفت: مرغ تلفیقی زنجیره تولید گوشت مرغ در گچساران در شهرک صنعتی خان احمد باشت ایجاد می شود و هم اکنون بحث استعلام و مجوز این طرح صنعتی در حال بررسی است و گوشت مرغ با قیمت و کیفیت بهتری به مردم روستا عرضه می شود.

سید مهدی محمدی رئیس هیئت مدیره شهرستان زردانه فدک کهگیلویه و بویراحمد در گفتگو با این پایگاه خبری تحلیلی در خصوص آخرین وضعیت راه اندازی این زنجیره در استان گفت: همانطور که می دانید مقام معظم رهبری امسال با موضوع تولید نامگذاری شده و شعار سال 1401 را «تولید بر اساس دانش، اشتغالزایی» انتخاب کردند و اگر به این شعار فکر کنیم متوجه می شویم که یکی از نیازها و الزامات پویایی اقتصادی است. اعمال این شعار در سطح جامعه.


042d2693 b513 4e43 8dc2 79f3658794f8 خبر خاکستری

محمدی تصریح کرد: با این حال فعالان اقتصادی اعم از سرمایه گذار، تولیدکننده و کارآفرین نقش اساسی در رونق تولید و ایجاد اشتغال در کشور ما دارند و این مهم بر هیچکس پوشیده نیست و در این راستا طرح تولید زنجیره ای گوشت مرغ استان است. که ششمین طرح بزرگ تولید مرغ در کشور محسوب می شود و در عین حال دارای بزرگترین مجموعه کشتارگاهی کشور است، شامل 6 بخش اصلی واقع در نقاط مختلف شهرستان های گچساران و باشت می باشد.

وی افزود: این زنجیره به اشتغالزایی 800 نفر به صورت مستقیم و نزدیک به 1500 نفر به صورت غیرمستقیم کمک می کند که برای تکمیل و بهره برداری بالغ بر 600 میلیارد تومان نیاز است. بنابراین سهم بخش خصوصی (سرمایه گذاران تعاونی فدک) 80 درصد است که 480 میلیارد تومان است، مبلغ کامل تامین شده است اما سهم دولت 20 درصد (معادل 120 میلیارد تومان) است، متاسفانه هیچ سهمی از دولت وجود ندارد. دریافت شده است.

این کارآفرین گچسارانی تصریح کرد: این پروژه بزرگ برای تکمیل آن نیازمند حمایت همه مدیران شهرستانی و استانی است لذا با ارائه 120 میلیارد تومان (20 درصد سهم دولت) در قالب تسهیلات و پرداخت به زنجیره تعاونی زردان فدک. ، این پروژه بزرگ کاملاً کاربردی خواهد بود.

محمدی گفت: با این حال دو کارخانه مهم زنجیره شرکت زردانه فدک شامل تولید کنسانتره دام و طیور و همچنین خوراک دام و طیور است که این دو کارخانه در بهمن ماه 1397 تکمیل و به بهره برداری رسید. اما مرغ مادر (سفید) مرغ) نیز یک پروژه 33000 قطعه است که کامل و آماده اجراست.

رئیس هیئت مدیره شرکت زردانه فدک کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: اما در خصوص پروژه بزرگترین مجتمع کشتارگاهی کشور (دلناز) لازم به توضیح است که این پروژه در «اسلام آباد» واقع شده است. منطقه لیشتر گچساران و تکمیل شده است که شامل 9 این قسمت بزرگ دیگر می شود.

وی افزود: از این رو بخشی از مجموعه کشتارگاه نیز شامل تصفیه خانه، سردخانه (1000 تن زیر صفر)، تبدیل زباله، کشتارگاه خط 1، کشتارگاه خط 2 هوشمند (صدور کد IR و امکان صادرات)، تونل انجماد، قطعه بندی می باشد. ، بسته بندی، طعم دهنده و فرآوری.


7db2141d 73f3 4c38 ab3f 41faffdb0dbd خبر خاکستری

محمدی تصریح کرد: با این حال مرغداری با 250 هزار قطعه عمودی در 15 سالن (هر سالن 1300 مترمربع با مجموع 20 هزار متر مربع) در حال ساخت است که 35 درصد پیشرفت دارد و جوجه کشی نیز با 33 هزار قطعه است. پروژه ای که در آینده نزدیک در دستور کار این شرکت قرار خواهد گرفت.

رئیس هیئت مدیره شرکت زردانه فدک کهگیلویه و بویراحمد نیز در خصوص مشخصات آماری پروژه اظهار داشت: کل اعتبار مورد نیاز برای سرمایه گذاری و تکمیل پروژه زنجیره ای 600 میلیارد تومان است که 80 درصد آن است. مشارکت سرمایه گذاران تعاونی فدک به مبلغ چهارصد و هشتاد میلیارد تومان سهم دولت (تسهیلات) 20 درصد به مبلغ 120 میلیارد تومان می باشد.

وی افزود: پیشرفت فیزیکی پروژه 65 درصد (مجتمع کشتارگاهی) است که زنجیره آن شامل کارخانه تولید کنسانتره دام و طیور، کارخانه خوراک دام و طیور، مزرعه مادر (با نام اختصاری اسپید جوچه) است. مجموعه کشتارگاه دلناز (بزرگترین مجتمع کشور)، پرورش مرغ گوشتی (33000 قطعه)، پرورش مرغ گوشتی قائم (250000 قطعه) که 35 درصد پیشرفت داشته است، لازم به توضیح است که این زنجیره نیازمند احداث جوجه کشی است. که یکی از برنامه های آینده این شرکت خواهد بود.

محمدی در خصوص مزایای این طرح گفت: از مزایای این طرح می توان به اشتغال مستقیم و غیرمستقیم 2300 نفر و همچنین صادرات و ارز برای کشور، جذب سرمایه به روستاها و شهرها، تاثیرگذاری بر بخش بهداشت و درمان (زیرا وجود هر زنجیره ای منجر به تعطیلی بیمارستان می شود) و معادن سنگ فعال در استان. کمک به کاهش آسیب های اجتماعی (مربوط به اشتغال) از دیگر مزایای این طرح خواهد بود.

به هر حال این کارآفرین گچسارانی گفت: کهگیلویه و بویراحمد این ظرفیت را دارد که زنجیره بزرگی را راه اندازی کند که در صورت حمایت قطعا می توانیم نیازهای خود استان و برخی از استان های همجوار را برطرف کنیم، هرچند که استان و مسئولان شهرستان به طور جدی پیگیر مشکلات هستند.» و مشکلات طرح را حل می کنند، اما آنچه بیشتر انتظار می رود این است که مسئولان این حوزه به صورت جهادی دست به کار شوند تا این زنجیره بزرگ تولید مرغ که نیاز است. استان و کشور در اسرع وقت به بهره برداری می رسد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید