دنیا به سمت امنیت غذایی می رود/ ملت ایران نگران امنیت غذایی نباشد

وی افزود: تغییرات اقلیمی و گرمایش زمین دومین هشدار درباره امنیت غذایی بود و جنگ اوکراین سومین هشدار در چند ماه اخیر است.

معاون اقتصادی رئیس جمهور گفت: این سه اتفاق موجب تحول اساسی در امنیت غذایی جهان شده است، از این رو کشورهای بزرگ برای تامین امنیت غذایی خود برنامه ریزی های 10 ساله انجام داده اند.

رضایی گفت: در ایران در حال تدوین برنامه دو ساله هستیم تا ملت ایران در این دو سال هیچ مشکلی در زمینه تغذیه از نظر تولید داخلی و واردات کالاهای اساسی و محصولات کشاورزی نداشته باشد.

وی ادامه داد: یکی از مهمترین نقاط کشور که در این زمینه بسیار کارآمد است، بندر امام خمینی (ره) است که ظرفیت بسیار بالایی دارد و می تواند در طول سال بیش از 70 میلیون تن صادرات و واردات داشته باشد. . وی افزود: سال گذشته 48 میلیون تن کالا در این بندر مبادله، تخلیه و بارگیری شده است.

معاون اقتصادی رئیس جمهور گفت: از ابتدای سال تاکنون 2.6 میلیون تن کالا وارد بندر امام و بیش از 2.4 میلیون تن کالا از بندر خارج شده است. در انبارها و سیلوهای بندرامام خمینی حدود 3 میلیون تن کالا وجود دارد.

رضایی ادامه داد: در گذشته ذخایر غذایی کشور به صورت سالیانه برنامه ریزی می شد، اما اکنون با توجه به شرایط جهانی، برنامه ریزی ما باید حداقل دو ساله باشد و در سال های آینده به فکر برنامه ریزی 10 ساله باشیم. ملت ایران نگران تامین غذا نیست، نگران نباشید.

وی افزود: طی دو ماه گذشته بیش از 3 میلیارد دلار کالا خریداری شده و به تدریج وارد کشور می شود و برنامه ریزی برای ماه های آینده نیز در دستور کار قرار دارد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید