دور هشتم مذاکرات در وین؛ حواشی خارج از متن/ از بازی روسیه با نقشه ایران تا مواضع نسنجیده آقای مشاور!

دور هشتم مذاکرات در وین؛  حواشی خارج از متن/ از بازی روسیه با نقشه ایران تا مواضع نسنجیده آقای مشاور!

روز جدید هشتمین دور مذاکرات در وین از 6 تا 9 دسامبر برگزار می شود و پس از سه روز وقفه از روز دوشنبه 13 دسامبر از سر گرفته می شود.

هشتمین دور مذاکرات در وین از روز دوشنبه (26 دسامبر) آغاز شد و روز پنجشنبه به دلیل تعطیلات سال نو میلادی به مدت سه روز به حالت تعلیق درآمد و از روز دوشنبه از سر گرفته می شود. به گفته تیم های مذاکره کننده، رایزنی های غیررسمی و تبادل متون در این دیدارهای غیررسمی با هیئت های مستقر در وین در این سه روز ادامه خواهد داشت.

به گفته تیم مذاکره‌کننده ایرانی، در چهار روز نخست مذاکرات، دو کشور موفق شدند در چهار حوزه لغو تحریم‌ها، تعهدات هسته‌ای، تضمین‌ها و راستی‌آزمایی، درباره شایستگی‌ها بحث کنند. همچنین هیات ایرانی در دو حوزه اطمینان و راستی آزمایی، ایده ها، ابتکارات و پیشنهادات عملی خود را ارائه کرده و منتظر دیدگاه ها و ایده های سایر کشورها است.

این دور از مذاکرات در وین و همچنین دور هفتم، حواشی زیادی داشت که بخش قابل توجهی از آن در شبکه های اجتماعی نیز بازتاب داشت.

اولین جایگاه در حاشیه هشتمین دور مذاکرات برای میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در مذاکرات احیای برجام است که بیش از پیش در رسانه های داخلی حضور پیدا می کند.

این دیپلمات روسی روز جمعه (3 دسامبر)، سه روز قبل از آغاز مذاکرات در وین، در توییتی نوشت: در دور قبلی مذاکرات، مذاکره کنندگان به دنبال پیشرفت سریع بودند. ما باید تلاش خود را بر نتیجه گیری موفقیت آمیز مذاکرات در اسرع وقت، ترجیحا تا اوایل فوریه متمرکز کنیم. پیشرفت در مذاکرات به عوامل زیادی بستگی دارد و نمی توان از قبل به طور دقیق اعلام کرد. به نظر می رسد آغاز فوریه یک برنامه واقعی است. این اظهارات در حالی از سوی نماینده روسیه مطرح شد که هر طرحی از سوی ایران با قاطعیت از سوی نماینده ایران رد شد و اظهارات مشابه روس ها این سوال را مطرح کرد که آیا حملات غرب واقعی است یا خیر. توسط همه احزاب به رسمیت شناخته شده است؟

اولیانوف روز چهارشنبه بار دیگر وارد تیتر اخبار رسانه های ایران شد و موضوع بحث در شبکه های اجتماعی فارسی زبان بود. نماینده روسیه در مصاحبه با فارین پالیسی گفت: چین و روسیه ایران را متقاعد کرده اند که از برخی مواضع حداکثری خود عقب نشینی کند، از جمله اصرار بر اینکه گفت وگوها فقط بر تحریم ها متمرکز است و نه بر موضوع هسته ای. وی در بخشی دیگر از مصاحبه خود گفت: ایرانی ها بر اساس پروژه ای که دولت قبلی ایران در بهار گذشته شناسایی کرده بود، موافقت کرده اند که مذاکرات را آغاز کنند.

اظهارات نماینده مسکو در وین، این بار نه تنها به این دلیل که کشورش به همراه چین ایران را متقاعد کرده است که از برخی خواسته های خود صرف نظر کند، بلکه در مورد بخش دوم اظهارات خود در مورد این پروژه که در فرآیند مذاکره، توجه مذاکره کنندگان داخلی را به خود جلب کرد.هتل کوبورگ واقع شده است.

یک دیپلمات ارشد و نماینده روسیه در سازمان های بین المللی مستقر در وین از پروژه ژوئن به عنوان یک پروژه هماهنگ شده توسط طرف ایرانی صحبت کرد که وزیر امور خارجه ایران اوایل دوشنبه به خبرنگاران گفت که پروژه ژوئن کنار گذاشته شده است. در میز دور هشتم پیش نویس ها در 1 و 15 دسامبر.

میخائیل اولیانف و کشورش با انتشار عکسی در پایان دور اول هشتمین دور مذاکرات، برای سومین بار بخش قابل توجهی از ذهن ایرانیان را در شبکه های اجتماعی تسخیر کردند. ایرانیانی که در روزهای اخیر نسبت به تحرکات روسیه در مذاکرات وین حساسیت فزاینده ای پیدا کرده اند، با دیدن عکسی از مذاکرات دوجانبه نماینده روسیه و نماینده آمریکا در ایران، بار دیگر نگران بازی مسکو با ورق ایران در برابر واشنگتن هستند.رابرت مالی این دیدار در غیاب مذاکرات مستقیم ایران و آمریکا نیز در میز مذاکره مورد بحث قرار گرفت.

با این حال، پایان بعدی دور هشتم مذاکرات در وین متعلق به مشاور خودخوانده تیم مذاکره کننده ایران است. در حالی که حسین امیرعبدالهیان وزیر امور خارجه در پاسخ به سوال ایلنا درباره برخی اظهارات توهین آمیز محمد مرندی، گفت که تیم مذاکره کننده ایران هیچ توصیه ای نداشته و تمامی مواضع ایران از طریق او، مذاکره کننده ارشد و سخنگوی وزارت خارجه ایران ارائه شده است. ; اما می بینیم که این مدرس دانشگاه همچنان به عنوان مشاور تیم مذاکره کننده در حال مصاحبه است و اظهاراتی می کند که گاه با واکنش های بسیاری مواجه می شود.

مرندی در تازه ترین اظهارات خود گفت: ضرب الاجل طرف مقابل برای ما ارزشی ندارد، چرا که حتی اگر طرف مقابل از برجام خارج شود و مکانیسم ماشه اجرا شود و چندین قطعنامه علیه ایران احیا شود، چه اتفاقی می افتد؟

علیرغم اینکه به همه کسانی که سخنان این استاد دانشگاه را مواضع ایران معرفی می کنند به گونه ای پاسخ داده می شود که وزیر امور خارجه این گونه مواضع را باطل می دانست، اما تا زمانی که محمد مرندی به عنوان مشاور تیم مذاکره کننده ایرانی به وین رفت. مصاحبه با رسانه های بین المللی در مقابل هتل کوبورگ و عدم برخورد با دستگاه دیپلماسی. اگر سخنان او غیر سازنده تلقی نشود، قطعاً نسنجیده است.

موضوع شورای مرندی و اشاره مکرر به روسیه و مذاکره کننده ارشد آن در وین بار دیگر افکار عمومی را نسبت به نقش همسایه شمالی در مذاکرات وین حساس کرد که به نظر می رسد با بازگشت دو کشور به دور هشتم این مذاکرات به دور هشتم باز می گردد. میز مذاکره، راهی دشوار برای معتبر ساختن روایت های خود در افکار عمومی کشور.

دیدگاهتان را بنویسید