دور پنجم مذاکرات ایران و عربستان سعودی در فضایی بسیار مثبت سپری شد

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ یک منبع دیپلماتیک آگاه به خبرگزاری اسپوتنیک روسیه گفت: پنجمین دور مذاکرات ایران و عربستان سعودی روز پنجشنبه در بغداد با حضور یکی از مقامات دولتی عراق برگزار شد و فضای این دیدار بسیار مثبت بود.

این منبع در پاسخ به سوالی درباره موارد مطرح شده در این نشست گفت: دو هیئت در مورد اکثر موارد در منطقه و همچنین روابط دوجانبه و امنیت منطقه خلیج فارس صحبت کردند. “

دور پنجم مذاکرات ایران و عربستان قرار بود اسفندماه سال گذشته برگزار شود که پس از اعدام دسته جمعی تعدادی از شهروندان شیعه توسط عربستان متوقف شد.

فواد حسین وزیر امور خارجه عراق هفته گذشته در جریان سفر به تهران در یک نشست خبری در پاسخ به سوالی درباره دور پنجم مذاکرات ایران و عربستان گفت: این مذاکرات ادامه یافته و مدتی است که متوقف شده است. امیدواریم دور بعدی این مذاکرات بین ایران و عربستان سعودی برگزار شود. واضح است که مذاکرات تاکنون در داخل دستگاه امنیتی دو کشور بوده و در طرف ایرانی نیز نمایندگانی از وزارت خارجه حضور داشته اند، اما در جریان مذاکرات بین دستگاه های امنیتی بوده است. مسائلی وجود دارد که باید به آنها رسیدگی شود. امیدوارم جلسه بعدی به زودی برگزار شود.

فواد حسین گفت: در مورد زمان برگزاری این نشست گمانه زنی هایی مطرح شده است، اما نمی توانم به صراحت در مورد زمان نشست بعدی صحبت کنم اما طرفین آمادگی دارند جلسات خود را ادامه دهند.

برهم صالح، رئیس جمهور عراق برای اولین بار در ماه می 2021 اعلام کرد که عراق از مذاکرات ایران و عربستان سعودی خبر داده و چهار دور از مذاکرات ایران و عربستان سعودی میزبان بغداد بوده است.

قاسم الاعرجی، مشاور امنیت ملی عراق نیز ابراز امیدواری کرد که پنجمین دور مذاکرات ایران و عربستان در بغداد به بازگشایی سفارتخانه های ایران و عربستان منجر شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید