دوستی که قاتل بلوط شد/ تنها راه مبارزه با آفت پروانه بلوط چیست؟ + عکس


ساعت: 12:49
تاریخ انتشار: 1401/04/19
کد خبر: 1882107

حشره برگ خوار که زمانی یکی از حشرات مفید درختان بلوط بود، بر اثر تغییرات آب و هوایی و دستکاری انسان به قاتل جنگل های زاگرس تبدیل شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از صبح زاگرس ،کهگیلویه و بویراحمد استانی زیبا در دل دیار زاگرس است که بلوط هایش این روزها رنگی ندارند و مرثیه ای تلخ بر تنشان می گویند..

پاییز بهاری بلوط های کهگیلویه و بویراحمد خبرهای تلخی را به همراه دارد و در این منطقه چهره درختان از آفت پروانه جوانه خوار بلوط زرد می شود و این هیولای کنترل نشده درختان را یکی پس از دیگری تسخیر می کند.


446233 خبر خاکستری

درختان کهنسال به جای مانده از صدای کوچ عشایر و تنها شاهد جسارت و زیبایی سرزمین زاگرس که نقش مهمی در اکوسیستم منطقه ایفا می کنند، به سرعت توسط آفت پروانه غنچه خوار نابود شدند..

امروزه بر اساس تحقیقات انجام شده، درختان بلوط در بخش وسیعی از اراضی چهارفصل منطقه کهگیلویه و بویراحمد تحت تأثیر گونه مهاجم پروانه برگ خوار قرار گرفته و رو به زوال هستند.


446234 خبر خاکستری

جنگل‌های بلوط زاگرس که هزاران سال است ریه‌های تنفسی و تصفیه‌کننده هوای اکثر نقاط ایران بوده‌اند، اکنون با خطراتی روبرو هستند که ترس از آن باعث از کار افتادن این ریه‌ها در دهه‌های آینده شود.


زخمی بر پیکر رنجور بلوط های زاگرس

بلوط این درخت مقدس از زمانی که بلوط حصار کپر، تیرهای سقف کلبه‌ها، آتش اجاق‌ها و چراغ‌های شبانه‌شان بود و در بحران‌ها، در فرهنگ زاگرس‌نشینان به درختی مقدس تبدیل شده است. از نان گندم و نان جو، بلوط آخرین پناهگاه آنهاست، خاطرات زیادی در ذهن دارند.


446235 خبر خاکستری

اکنون عشق به این درخت مقدس از فکر و ذهن ما بیرون نرفته است، این درخت در بیکران تاریخ رنج کشیده است، حتی امروز که گرمای سوزان تابستان امنیت مردم این دیار را می گیرد، سایه ای است برای آنها و مردم این دیار در کوه های زاگرس به سایه خود می نگرند پناه می برند و به گفته مردم این دیار بلوط ریشه در خاستگاه سرزمین زاگرس دارد و زاگرس نشینان به آن افتخار می کنند. این درخت


446232 خبر خاکستری

دوستداران طبیعت زاگرس نشین این روزها در کمپین هایی که در فضای مجازی و جنگل ها برگزار می کنند از بلوط های زاگرسی حمایت می کنند و از زرد شدن بلوط ها ابراز تاسف می کنند و خواهان نجات این میراث های خانوادگی هستند.

کارشناسان منابع طبیعی همچنین می گویند وسعت 6 میلیون هکتاری زاگرس با وجود هفت رودخانه دائمی از 9 رودخانه دائمی کشور، اکسیژن مورد نیاز 60 میلیون ایرانی را تامین می کند و در هر هزار متر مکعب آب ذخیره می کند. هکتاری که با ارزش ترین میراث طبیعی کشورمان محسوب می شود


446236 خبر خاکستری

اکنون طغیان پروانه برگ خوار بلوط و پاییز زودرس بخش هایی از جنگل های زاگرس را فرا گرفته است و از سوی دیگر عوامل مضر دیگری چون خشکسالی، آتش سوزی، قاچاق چوب و زیباترین جلوه میراث طبیعی ایران، زمین زرد و بیمار است..


دوستی که درختان بلوط را کشت

حشره برگ خوار یا دلمه چوب که زمانی یکی از حشرات مفید درختان بلوط بود، امروزه به دلیل تغییرات اقلیمی و دستکاری انسان به آفت و تهدیدی برای جنگل های زاگرس تبدیل شده است.


446238 خبر خاکستری

پروانه برگ خوار آفتی است که به درختان بلوط و گیاهان مختلف مانند مرکبات، پسته، بادام و بسیاری از گیاهان دیگر حمله می کند. این آفت می تواند به پنج نسل در طبیعت آسیب برساند.

این حشره با تغذیه بیش از حد از جوانه ها و برگ های درختان، درخت را خالی از برگ می کند و همین امر باعث می شود که بسیاری از افراد به تصور خشک بودن درخت آن را قطع کنند..


راه حل هایی برای کنترل پروانه برگ خوار بلوط

طبیعت دوستان با یادآوری نقش سپری جنگل‌های بلوط در برابر سیل‌های مخرب، فرسایش خاک، توسعه صنعت گردشگری و ده‌ها مزیت دیگر از مسئولان می‌خواهند آفاتی که برگ بلوط را می‌خورند، مهمترین بحران امروز جنگل‌ها است. تبدیل به پماد؟


446237 خبر خاکستری

مسئولان منابع طبیعی در پاسخ به این نگرانی ها ایجاد (تله نور) و استفاده از محلول (BT) را از جمله راهکارهای مبارزه با پروانه های سفید خوار برگ بلوط ذکر کرده اند، اما تاکید می کنند که همه چیز باید حساب شده و در حد خود باشد. وقت خود را، البته با کمک جوامع محلی انجام شود.

بر اساس اعلام منابع طبیعی استان بیش از 53 هزار هکتار از جنگل های کهگیلویه و بویراحمد در مناطق مختلف از جمله باشت، بهمئی و کهگیلویه به دلیل تغییرات اقلیمی درگیر آفت پروانه های برگ خوار شده است.

از 53000 هکتار جنگل های آلوده، 20000 هکتار درگیر این آفت است.باید بدونیفقدان مبارزه مداوم می تواند زاگرس و درختانش را به انتهای تلخ بلوط ها گره بزند و هر روز درختان بیشتری را به غروب خورشید هل دهد.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید