دولت انقلابی نمی تواند نسبت به مسائل فرهنگی بی تفاوت باشد. ما مطالعه را برای مردم ارزان می کنیم

ساعت: 14:16
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۰۸/۲۱
کد خبر: 1783641

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه 90 درصد صنعت نشر وابسته به کشورهای خارجی است، گفت: تا یک سال و نیم آینده 80 درصد کاغذ مورد نیاز صنعت نشر را تولید و کتاب را ارزان می کنیم. مردم.”

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سخنانی پیش از خطبه های نماز جمعه امروز 21 آبان با یادواره شهدا گفت: امروز در آستانه تزریق 100 میلیون دوز واکسن به کشور هستیم و بسیاری از ما شهروندان در مناطق مختلف کشور دو دوز واکسن کراون دریافت کرده اند. در شهری مثل تهران حدود 80 درصد دوز اول و 60 درصد دوز دوم تزریق می شود.

وی با اشاره به آغاز هفته کتاب افزود: 24 تا 30 آبان ماه هفته کتاب نامگذاری شده است. دولت مردمی کار خود را آغاز کرده و در تلاش است تا تمامی مشکلات و کاستی هایی را که در حوزه اقتصاد و معیشت مردم وجود دارد برطرف کند.

اسماعیلی گفت: دولت سیزدهم با اعتماد مردم تشکیل شد تا بتواند مشکلات انقلاب اسلامی را حل کند و کشور را در آستانه یک جهش بزرگ قرار دهد. اولویت های دولت انقلابی و مکتبی است.

دولت انقلابی نمی تواند نسبت به مسائل فرهنگی بی تفاوت باشد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه انقلاب ما یک انقلاب فرهنگی است، گفت: اگر امام راحل بزرگوار این شجره طیبه را در کشور ما پایه گذاری کردند برای مردم است که به سعادت برسند. این یک هدف انقلابی و مکتبی است. به همین دلیل مسیر نظام و حکومت جمهوری اسلامی باید بر اساس تحقق این هدف والا و بزرگ باشد. البته این هدف دست نیافتنی است مگر اینکه به حوزه فرهنگ و معارف دینی توجه ویژه ای داشته باشیم.

وی با بیان اینکه دولت مردمی نیز با همین انگیزه و حتی بیشتر از آن به فکر اقتصاد و حل مشکلات معیشتی بود، ادامه داد: مسئولیت خود را مدیون حل مشکلات فرهنگی جامعه است، تصریح کرد: دولت انقلابی نمی تواند نسبت به مسائل فرهنگی بی تفاوت باشد. این دولت به همان اندازه که در حوزه فرهنگ مسئولیت دارد در عرصه اقتصاد نیز مسئولیت دارد.

تغییر مرزهای فرهنگی کار دولت را با مشکل مواجه کرده است

اسماعیلی با اشاره به لزوم مدیریت و نظارت بر امور فرهنگی در کنار تسهیل فعالیت های مردمی، افزود: نقشه دشمن تضعیف بنیان فرهنگی و عقیدتی جامعه از طریق فرهنگ سازی است. پس از گذشت بیش از چهل سال از پیروزی انقلاب، دشمن با تهاجم و شبیخون فرهنگی و همچنین جنگ نرم به مبارزه با اهداف فرهنگی انقلاب اسلامی آمد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه متأسفانه بسیاری از مرزهای فرهنگی ما در دهه های اخیر جابه جا شده است، گفت: قبح برخی مسائل شکسته شده و این امر مردم را برای حکومت داری مشکل می کند. اما مصمم هستیم که مسیر فرهنگی و دستاوردهای فرهنگی جامعه را در عرصه فرهنگی بر اساس آرمان های انقلاب اسلامی و رهنمودهای رهبر انقلاب اسلامی تسهیل کنیم.

ما هیچ محدودیتی برای تولید انبوه فرهنگ و هنر با مشارکت توده های انقلابی نداریم

وی با اشاره به اینکه فعالیت های فرهنگی دولت بسته مشخصی از اقدامات مثبت و منفی، حمایتی و نظارتی است، خاطرنشان کرد: تمامی موضوعات فرهنگی در این بسته در یک روند مشخص حرکت می کند. در حکومت مردمی نهضت تولید فرهنگی خواهیم داشت و هیچ محدودیتی برای تولید انبوه هنر و فرهنگ با مشارکت توده های انقلابی نخواهیم داشت.

اسماعیلی با بیان اینکه مومنان انقلابی در صحنه حضور دارند، گفت: یکی از موضوعات مهم فرهنگی کتاب و کتابخوانی است که از توصیه های اکید رهبر معظم انقلاب نیز می باشد. او دو سال پیش گفت: «باید نهضت کتابخوانی در کشور ایجاد شود». پیش بینی می کنیم امسال بیش از 100 هزار عنوان کتاب در کشور منتشر شود. البته ما از این رقم راضی نیستیم.

بیش از 90 درصد صنعت نشر به کشورهای خارجی وابسته است / 80 درصد کاغذ مورد نیاز صنعت نشر در کشور تولید می کنیم.

وی گفت: کتاب و محصولات فرهنگی به دلیل فشار اقتصادی در کارنامه خانواده های ما کم شده است و باید آن را اصلاح کنیم. یکی از مشکلات، بحث کاغذ است و متأسفانه بالای 90 درصد صنعت نشر به کاغذ و مواد مصرفی یا دستگاه چاپ کتاب در خارج از کشور وابسته است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: کارگروه ویژه ای در دولت به ریاست معاون اول رئیس جمهور تشکیل داده ایم و با ظرفیت فعلی که در صنایع کشور داریم، امیدواریم بیش از 80 درصد تولیدات را انجام دهیم. کاغذ مورد نیاز صنعت نشر در سال آینده «کارخانجات خوبی در مازندران، خوزستان و فارس وجود دارد، در سفر استانی رئیس جمهور به فارس، از کارخانه کاغذسازی که قابلیت تولید 30 هزار تن کاغذ را دارد، بازدید کردیم.

ما مطالعه را برای مردم ارزان می کنیم

وی با بیان اینکه مجموع نیاز کشور ما در سال های اخیر 300 یا 350 هزار تن بوده است، گفت: اگر به ظرفیت آنها توجه شود و مشکلات آنها را برطرف کنیم می توانیم در دو سال آینده حدود 270 تا 280 تن کاغذ تولید کنیم. و کتاب و مطالعه در مورد ارزان کردن مردم.

اسماعیلی با اشاره به اینکه نکته مهم در کنار تهیه بسته های حرکت کتابخوان، کتابخوانی مردم است، خاطرنشان کرد: خرید کتاب و تهیه کتاب ارزان بی فایده است اما رغبتی برای مطالعه وجود ندارد.

وی با بیان اینکه علاوه بر تولید و انتشار کتاب و ارتقای وضعیت صنعت نشر، مردم می توانند کتاب بخوانند و این نیاز مهم در خانواده های ما باید در نظر گرفته شود، گفت: امروز با گسترش فضای مجازی مصرف فرهنگی در این زمینه ها این اتفاق می افتد و به سختی می توان جامعه را به خواندن کتاب واداشت. به همین دلیل رهبری نهضت را کتاب و کتابخوانی می نامند.

پایتخت فرهنگی کشور در روزهای آینده انتخاب می شود

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه طی روزهای آینده پایتخت فرهنگی کشور انتخاب می شود، افزود: نظر ما این است که کتابخانه عمومی توسعه یابد. در یکی از شهرهای مرزی، کتابخانه باشکوهی پیدا کردیم که شاید مشابه آن در تهران نباشد. یعنی توجه به مناطق مرزی در این زمینه. ما در کشور کتابدارانی داریم که علاوه بر امانت دادن کتاب به عنوان کارگزار فرهنگی نیز فعالیت می کنند. با برگزاری برنامه ای برای کتابخوانی یا معرفی کتاب به مردم و برگزاری دوره های کتابخوانی برای نسل ها و گروه های سنی مختلف.

اسماعیلی با بیان اینکه نهضت بزرگ کتابخوانی در دولت سیزدهم در حال انجام است، افزود: در تلاش هستیم تا مشکلات سخت افزاری این حوزه را برطرف کنیم و امیدواریم با تبلیغات گسترده کتاب و کتابخوانی را گسترش دهیم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید