دولت بایدن و برجام؛ سیاست جدید یا ادامه سیاست ترامپ؟

هر یک از این سه دولت آمریکایی، حداقل در ظاهر، سعی کردند در مقابل پیشرفت جوانان و علمای ایرانی، معامله متفاوتی انجام دهند.


حمله به برجام از بدو تولد!

به نظر می رسید دولت اوباما مایل به توافق با ایران است، اما پس از امضای این توافق (برجام)، ایران نه تنها نتیجه خاصی نگرفت، بلکه تحریم های جدیدی را برای ملت ایران به همراه داشت.

در ماه‌های پایانی دوره باراک اوباما به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا، قانون تحریم‌های ایران «عیسی» که برای اولین بار تحت عنوان «قانون تحریم‌های ایران و لیبی» در سال 1996 در دوره ریاست‌جمهوری بیل کلینتون تصویب شد» و قرار بود در دسامبر منقضی شود. در سال 2016، دوباره برای 10 سال دیگر اعتبار داشت. مجلس نمایندگان آمریکا با 419 رای موافق و یک رای موافق این طرح را تصویب کرد و سنا نیز چند روز بعد با 99 رای موافق و یک رای ممتنع آن را تصویب کرد.


دولت بایدن و برجام؛  سیاست جدید یا ادامه سیاست ترامپ؟

قطعنامه ای که در نهایت برای 10 سال دیگر تمدید شد زیرا اوباما رئیس جمهور آمریکا از وتو اجتناب کرد. این قانون به طور سیستماتیک بخش انرژی کشورمان را مورد حمله قرار می دهد و به طور مشخص شرکت های خارجی را از سرمایه گذاری بیش از 20 میلیون دلار منع می کند.

علاوه بر این، آمریکا که قرار بود ۳۲ تن آب سنگین ایران را خریداری کند، با تصمیم مجلس نمایندگان آمریکا در اصلاحیه بودجه از این کار منع شد. همزمان، نشست سران بانکی و اقتصادی ایران و کشورهای اروپایی نیز بدون نتیجه برگزار شد.

رهبر معظم انقلاب نیز به صراحت به این موضوع اشاره کردند و در یکی از سخنان خود در سال 1395 فرمودند: «در همان توافقی که با آمریکایی ها در مورد 1+5 و هسته ای بستیم، آمریکایی ها به آنچه داشتند عمل نکردند. قول دادند و کاری نکردند، کاری را که باید می کردند، انجام ندادند. بله، بنا به تعبیر وزیر محترم امور خارجه کشورمان، کارهایی را روی کاغذ انجام دادند، اما به جهات مختلف از دستیابی به اهداف جمهوری اسلامی جلوگیری کردند.

وی افزود: نگاه کنید امروز در کشورهای غربی و کشورهای تحت تأثیر آنها، تراکنش های بانکی ما همچنان با مشکل مواجه است، بازگشت ثروت ما به بانک های آنها با مشکل مواجه است، معاملات تجاری مختلف که نیاز به دخالت بانک ها دارد، با مشکل مواجه است. با پیگیری و تحقیق و گفتن چرا اینطوری است معلوم می شود از آمریکایی ها می ترسند. آمریکایی ها گفتند تحریم ها را حذف می کنیم و روی کاغذ برداشتند اما از جهات دیگر به گونه ای عمل می کنند که اصلاً اثر رفع تحریم ها متوجه نمی شود.

بعد از دولت اوباما نوبت به «دونالد ترامپ» و حامیان جمهوری خواهش رسید که به موضوع ایران بپردازند. از ابتدای ورود ترامپ به کاخ سفید، وی ایران را به نقض مکرر برجام متهم کرده و خواستار مذاکره درباره موضوعات دیگر از جمله توان دفاعی کشورمان شده است.

ترامپ در 31 اسفند 96 پایبندی ایران به برجام را تایید کرد و همزمان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را نیز تحریم کرد! سرانجام در 8 می 2018 (18 می 2018) فرمانی امضا شد مبنی بر اینکه تحریم های هسته ای علیه ایران که بر اساس برجام تعلیق شده بود برای مدتی بازمی گردد. همزمان مجوزهای شرکت های بوئینگ و ایرباس برای فروش هواپیماهای مسافربری به ایران از سوی وزارت خزانه داری آمریکا لغو شد.

ترامپ جنایتکار ضمن اعمال فشار حداکثری و همه جانبه بر ملت ایران، برای رسیدن به اهداف خود، گهگاه از مذاکره با تهران صحبت می کند و حتی در مقطعی شینزو آبه نخست وزیر سابق ژاپن را برای رساندن پیام خود منصوب می کند. پاسخ قاطعانه رهبر معظم انقلاب در برابر انقلاب بود.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار نخست‌وزیر اسبق ژاپن با تأکید بر عدم صلاحیت ترامپ برای ارسال پیام تأکید کردند: ترامپ را شایسته تبادل هیچ پیامی نمی‌دانم و هیچ پاسخی به او نمی‌دهم و نخواهم داد.

وی با اشاره به سخنان نخست وزیر ژاپن مبنی بر اینکه ترامپ به وی گفته است «آمریکا قصد تغییر رژیم در ایران را ندارد»، تاکید کرد: مشکل ما با آمریکایی ها بحث تغییر رژیم نیست، زیرا اگر چنین قصدی داشته باشند، آن‌ها قادر به اجرای آن هستند، همانطور که روسای جمهور گذشته آمریکا در چهل سال گذشته تلاش کردند جمهوری اسلامی ایران را نابود کنند و شکست خوردند.

رهبر انقلاب اسلامی خاطرنشان کردند: ترامپ که قصد تغییر نظام را ندارد، دروغ است زیرا اگر می توانست این کار را می کرد، انجام می داد اما نمی تواند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به سخنان نخست‌وزیر ژاپن در خصوص درخواست آمریکا برای مذاکره بر سر پرونده هسته‌ای، گفتند: جمهوری اسلامی ایران در قالب 1+5 در حال مذاکره با آمریکا و اروپایی‌ها بوده است. پنج یا شش سال است و به همین نتیجه رسیده است. اما آمریکا این قرارداد و توافقنامه را امضا کرد، پس چه کسی عادی است که با کشوری که همه قراردادها را امضا کرده است دوباره مذاکره کند؟

وی با اشاره به دشمنی 40 ساله آمریکا با ایران و تداوم آن دشمنی، افزود: معتقدیم مشکلات ما با مذاکره با آمریکا حل نمی شود و هیچ ملت آزاده ای مذاکره را با اجبار نمی پذیرد.

پاسخ هوشمندانه رهبر انقلاب به این طرح ترامپ که در آن زمان معتقد بودند او بر ملت ایران دست بالا را دارد، به همه فهماند که ایران مذاکره تحت فشار سیاسی را نمی پذیرد.

ترامپ در حال سقوط به زباله دان سیاسی است

سرانجام ترامپ در پایان سال 2019 کاخ سفید را به شرم آورترین شکل در تاریخ آمریکا ترک کرد و به پیرترین رئیس جمهور آمریکا تبدیل شد که در دفتر بیضی شکل زندگی می کند.

جو بایدن که در زمان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا وعده بازگشت به برجام را داده بود، پس از کسب قدرت، در مذاکرات غیرمستقیم با نمایندگان جمهوری اسلامی ایران، تمایل خود را برای بازگشت به برجام از طریق اتحادیه اروپا (هماهنگ کننده برجام) اعلام کرد. انجام داد


بایدن، شاگرد باهوش اوباما!

البته بایدن که معاون باراک اوباما بود، مانند دانش آموزی رفتار می کند که درس های اساتید خود را به خوبی فرا گرفته است. بنابراین، مانند روسای جمهور دموکرات قبلی خود، از ابزارهای مختلفی برای اعمال فشار و پیشبرد سیاست های قهری خود، همراه با ادعای مذاکره و تمایل به رعایت قوانین بین المللی استفاده می کند. در دوره «بایدن» نه تحریم ها متوقف شد و نه دزدی دریایی آمریکایی ها، البته سکوت بیشتری برای آنها به همراه نداشت.


دولت بایدن و برجام؛  سیاست جدید یا ادامه سیاست ترامپ؟

در جریان مذاکراتی که چندین بار در وین انجام شد، آمریکا بارها و بارها سعی کرد با تفکری اشتباه برای ایران ضرب الاجل تعیین کند. وی در جریان مذاکرات با کمک شرکای اروپایی خود قطعنامه ای علیه جمهوری اسلامی ایران در شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی تصویب کرد.


دموکرات و جمهوری خواه؛ جنایتکار و سر و ته بوم!

روشن است که اساس رشد و توسعه یک کشور مبتنی بر تلاش داخلی و خودباوری است. مردم و جریان های مختلف سیاسی کشورهای غربی اگرچه ممکن است گفتار و ظاهر متفاوتی با یکدیگر داشته باشند، اما سیاست دیگری جز اعمال فشار و چماق در برابر ملت های مستقل ندارند.

در آمریکا از زمان تأسیس این کشور، دو جریان سیاسی دموکرات و جمهوری خواه همواره ریشه بحران های بین المللی بوده اند که شاید بدیهی ترین آنها باشد، مانند لیبرالیسم دموکرات ها که در نهایت منجر به تولد شد. داعش در خاورمیانه و واقع گرایی جمهوری خواهانی که از بمب اتمی بر روی مردم هیروشیما و ناکازاکی استفاده کردند، اشاره شد.

دیدگاهتان را بنویسید