دولت باید از حقوق بازنشستگان عذرخواهی کند

دولت باید از حقوق بازنشستگان عذرخواهی کند

تعیین حداقل دستمزد مستمری بگیران و مستمری بگیران تابع ماده 111 قانون تامین اجتماعی است که بر اساس آن شورای عالی کار هر سال حداقل دستمزد را تعیین می کند و تامین اجتماعی نیز موظف است برای افراد دریافت کننده حقوق نیز اعمال شود. حداقل دستمزد برای سایر سطوح درآمدی، ماده 96 قانون تامین اجتماعی اعمال می شود که براساس آن دستمزد بر اساس هزینه زندگی تعیین می شود.

اما امسال دولت با اقدامی غیرقانونی نحوه افزایش حقوق بازنشستگان را در سه گروه به شرح زیر اعلام کرد:

– گروه اول یا افراد با حداقل درآمد: پایه دستمزد این گروه که 62 درصد کل مستمری بگیران تأمین اجتماعی را شامل می شود، 57.4 درصد افزایش می یابد و حداقل درآمد آنها به 5 میلیون و 580 هزار تومان می رسد.

– گروه دوم یا مستمری بگیران زیر 10 میلیون تومان: پایه حقوق این گروه که 32 درصد مستمری بگیران تامین اجتماعی را شامل می شود، 10 درصد افزایش می یابد و 650 هزار تومان کمک معیشت دریافت می کنند.

– گروه سوم، مستمری بگیران بالای 10 میلیون تومان: برای این گروه که تنها شش درصد مستمری بگیران تامین اجتماعی را شامل می شوند، 10 درصد افزایش حقوق اعمال می شود.

این تصمیم اعتراض گسترده ای را در بین مستمری بگیران غیرحداقلی ایجاد کرد. افزایش 10 درصدی دستمزد خود را برخلاف مصوبه شورای عالی کار، مصوبه هیأت مدیره سازمان، ماده 96 قانون تأمین اجتماعی در خصوص افزایش دستمزد بر اساس هزینه زندگی و متناسب با تورم، انصاف بیمه، بدون احتساب میزان حق بیمه پرداختی در خدمت 30 ساله و همچنین بند یک ماده 9 قانون، ساختار کلی نظام رفاه و تامین اجتماعی را می شناسند. با گسترش اعتراضات به بسیاری از شهرهای کشور، صدای این اعتراضات به مجلس رسید و کمیته نیروی انتظامی مجلس تصمیم دولت را مغایر با قوانین دانست. سرانجام روز سه شنبه (20 مرداد) و پس از پایان دوره قانونی دولت از مجلس، «بهادری جهرمی» سخنگوی دولت در تشریح آخرین تصمیمات دولت در خصوص معیشت بازنشستگان گفت: دولت شورای حاکمیت برای تعیین تکلیف افزایش حقوق بازنشستگان اختیارات خود را به وزرا داد.» عضو هیئت مدیره سازمان بیمه اجتماعی.

روز شنبه تکلیف مستمری بگیران تامین اجتماعی مشخص می شود

در این زمینه رئیس مرکز بازنشستگی استان تهران گفت: در جلسه روز شنبه (24 مردادماه) هیات تامین اجتماعی، تکلیف افزایش حقوق مستمری بگیران سایر سطوح سازمان تامین اجتماعی مشخص می شود.

وی در گفتگو با خبرنگار مهرعلی دهنکیا اظهار کرد: نمایندگانی از سه گروه کارگران، کارفرمایان و دولت در هیئت مدیره حضور دارند که نظرات هر دو گروه روشن و موافق افزایش 38 درصدی حقوق بازنشستگان است. در سایر سطوح سازمان نیز امید است که نظر نمایندگان دولت نیز مثبت باشد. در مجموع نظر کلی هیئت را برای اجرای قانون مثبت می دانم.

وی افزود: در حال حاضر مستمری بگیران از نظر وضعیت اقتصادی مشکلات زیادی دارند و اعصابشان خرد شده است، بنابراین وقت گذاشتن برای اجرای این مصوبه درست نیست و اگر رئیس جمهور می‌بود بهتر بود. دستور اجراي آن از ابتدا به جاي تأخير چند ماهه داده شد و همان زمان به تامين اجتماعي داده شد.

به گفته دهقانکیا، نگاه کانون ها و همچنین کانون عالی بازنشستگان این است که قانون باید به طور کامل اجرا شود. در گذشته رای مجلس را نداشتیم و این مصوبه نمی توانست به درستی اجرا شود اما اکنون نظر مساعد مجلس را داریم و منتظر اجرای مناسب مرکز توسط سازمان تامین اجتماعی هستیم.

وی با تاکید بر اینکه ده میلیون مستمری بگیر و خانواده هایشان منتظر اجرای صحیح قانون و افزایش 38 درصدی دستمزدها هستند، گفت: باید به وعده های داده شده عمل کرد و کارکنان نسبت به وعده های خود بی تفاوت نباشند. هیئت مدیره اگر بخواهد مشکل بازنشستگان را حل کند باید نسبت به اجرای قانون اقدام کند تا بهبودی در وضعیت روحی و روانی مستمری بگیران حاصل شود.

رئیس کانون بازنشستگان استان تهران تصریح کرد: امیدواریم رئیس جمهور دستورات اکیدی به نمایندگان خود در هیئت مدیره بدهد تا هر چه زودتر تکلیف افزایش حقوق مستمری بگیران سایر رده ها مشخص شود و موضوع اینگونه نباشد. بیشتر بکشید. .

خاندوزی و زاهدیووا که تصمیم نهایی را برای افزایش حقوق بازنشستگان می گیرند

همچنین رئیس سابق تامین اجتماعی با اشاره به اینکه وزرای تامین اجتماعی و اقتصاد حرف آخر را در خصوص افزایش حقوق بازنشستگان می گویند، گفت: مستمری بگیران تامین اجتماعی بابت تاخیر پیش آمده عذرخواهی کنند.

محمدحسن زاده گفت: موضوع افزایش حقوق بازنشستگان سایر رده های تامین اجتماعی از سوی شورای امنای تامین اجتماعی به وزرا تفویض شده است و همانطور که پیش بینی کرده بودیم دولت نمی تواند تصمیم دیگری در این زمینه اتخاذ کند. و باید همان 38 درصد را به همراه 515 هزار تومانی که خود تامین اجتماعی به دولت ارائه کرده پرداخت کند.

وی ادامه داد: وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و وزیر اقتصاد در ترکیب هیات مدیره تامین اجتماعی حضور دارند و تصمیم گیری در خصوص افزایش دستمزد به این دو وزیر سپرده شده است. این وزرا نمی توانند بر خلاف آنچه در گذشته گرفته اند تصمیم بگیرند و باید همان را برای تصویب و اجرا بگذارند.

رئیس سابق سازمان تامین اجتماعی تاکید کرد: درخواست ما به عنوان مستمری بگیران از مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی این است که با مشورت هیات مدیره در اسرع وقت این تصمیم را اتخاذ کنند.

زاده با اشاره به اینکه هم اکنون در پنجمین ماه سال به سر می بریم و این همه بی احترامی، وقت گیر و سرگردانی برای چندین میلیون نفر از جانبازان و بزرگان جامعه کافی است، گفت: بهتر است به این نابسامانی پایان داده شود. در اسرع وقت و تصمیم گیری.

این کارشناس تامین اجتماعی اضافه کرد: با توجه به اینکه پرداخت حقوق از بیستم هر ماه آغاز می شود، هنوز فرصت کافی وجود دارد و بهتر است با تشکیل تیم های ویژه و انجام کارهای نرم افزاری لازم، دستمزدها با 38 درصد افزایش به 515 هزار برسد. از 20 اوت. تومان باید به حساب مستمری بگیران سایر رده ها واریز شود و زمان پرداخت مابه التفاوت فروردین تا مرداد اعلام می شود.

وی گفت: به نظر می رسد باید بابت این تاخیر به بازنشستگان تامین اجتماعی اطمینان خاطر داد چرا که در پنجمین ماه سال قرار داریم و تاکنون هیچ مدرکی مبنی بر اینکه تصویب و پرداخت افزایش دستمزد اینقدر طول کشیده و بازنشستگان تصمیم گرفته نشده است.” آنها باید با افزایش دستمزدها و جبران تفاوت ها آرام شوند.

به گفته وی، نباید فراموش کرد که هر چه این کشور دارد حاصل تلاش مستمری بگیرانی است که جان و جوان خود را برای آبادانی و پیشرفت کشور داده اند و این درست نیست که پنج ماه صبر کنیم تا طبیعی و طبیعی خود را به دست بیاوریم. حقوق بنیادی.

دیدگاهتان را بنویسید