دولت باید تصمیم افزایش حقوق بازنشستگان را تغییر دهد

دولت باید تصمیم افزایش حقوق بازنشستگان را تغییر دهد

شورای انتظامی مجلس در جلسه 20 خرداد خود به لغو مصوبه افزایش مستمری بازنشستگان شاغل رای داد. بنابراین دولت باید این قطعنامه را در یک دوره زمانی محدود اصلاح کند. درخواست بازنشستگان اجرای مصوبات حقوق شورای عالی کار و اعمال ماده 96 تامین اجتماعی و به ترتیب لغو افزایش ده درصدی سایر سطوح مستمری است.

اما یک روز پس از رای شورای انتظامی، دبیرخانه شورای اطلاع رسانی دولت در اطلاعیه ای درباره مصوبه هیات وزیران برای افزایش حقوق بازنشستگان گفت: شورای نیروی انتظامی جایی برای لغو مصوبات هیئت دولت ندارد.

حسن صادقی (رئیس اتحادیه پیشکسوتان کارگری) درباره موضع شورای اطلاع رسانی دولت و استناد آن به اصول 85 و 138 قانون اساسی گفت: اگر به این نتیجه رسید که این مصوبات مغایر با قانون است، آن را بررسی کنید. شورای نیروی انتظامی نیز به عنوان مشاور رئیس مجلس شورا عمل کرد و رئیس از هیئت رئیسه خواست تا انطباق مصوبه دولت مبنی بر افزایش مستمری بازنشستگان را با قانون ارزیابی کند. .

وی ادامه می دهد: بنابراین برخلاف ادعای شورای اطلاع رسانی دولت، این دو اصل حقوقی به شورای انتظامی مجلس این اختیار را می دهد که مطابقت مصوبات دولت با قوانین را بررسی کرده و رأی خود را به رئیس جمهور ابلاغ کند. در صورت عدم رعایت قانون، رئیس مجلس کتباً از هیات وزیران درخواست تجدید نظر در این مصوبه خواهد کرد و این امر با افزایش مستمری بازنشستگان اتفاق افتاد.

صادقی افزود: به نظر می رسد دولت نیازمند بازنگری اساسی در اطلاعات است. امروز به طور ناگهانی اعلام می شود که شورای نیروی انتظامی جایی برای لغو مصوبات دولت ندارد. در شرایطی که رئیس مجلس از هیئت مستشاری خود یعنی هیات رئیسه خواسته است در تصمیم دولت از نظر حقوقی تجدید نظر کند چگونه چنین اظهار نظری می کنند؟ من یک بار دیگر پیشنهاد می کنم که همان دو اصل 85 و 138 قانون اساسی را با دقت مطالعه کنند تا بفهمند در صورت رای مجلس، دولت موظف است در مصوبات خود تجدید نظر کند.

به گفته وی، اکنون واکنش دولت به لغو مصوبه افزایش مستمری بازنشستگان برخلاف نظر سخنگوی دولت بوده و بارها شاهد این رویکرد متناقض و متناقض در حوزه اطلاع رسانی کشور بوده ایم.

رئیس اتحادیه ایثارگران جامعه کارگری تاکید می کند: دولت نباید نسبت به رای شورای انتظامی مجلس عجولانه و غیرعادی واکنش نشان می داد. این شورا متشکل از حقوقدانان و کارشناسان برجسته است و نظر و رای آن پس از ارائه به رئیس مجلس برای دولت لازم‌الاجرا است. ما به درستی متوجه نشدیم که آنها به مصاحبه با یک نماینده مجلس اعتراض دارند یا به دلیل اصل موضوع. تصميم شوراي اجرايي توسط رئيس مجلس كتباً به دولت ابلاغ مي‌شود و اين طرزالعمل طبق قانون اساسي خواهد بود. اگر شورای اطلاع رسانی دولت به نحوه اطلاع رسانی اخبار اعتراض دارد، این موضوع جداگانه است. اما اگر به ماهیت موضوع اعتراض دارند، باید بروند دوباره قوانین را بخوانند.

صادقی می افزاید: مصوبه افزایش مستمری مستمری بگیران کشوری مغایر با ماده 96 قانون تامین اجتماعی و قانون تامین اجتماعی مصوب 1354 است. این بر عهده رئیس مجلس است که از شورای انتظامی به عنوان مشاور حقوقی برای تجدید نظر در این لایحه استفاده کند. بنابراین هیچ ایرادی از نظر ماهوی و ماهوی به رای دیروز شورای نیروی انتظامی وجود ندارد و این رای باید برای دولت لازم الاجرا باشد.

وی تاکید می کند: از رئیس جمهور انتظار داریم هیئت وزیران را به رعایت رای مجلس و تغییر مصوبه افزایش مستمری بازنشستگان بر اساس ماده 96 باغ وحش دستور دهد. در یکی دو ماه اخیر جامعه بازنشستگان کشور از همه مجاری قانونی برای درخواست استفاده کرده اند و مجلس هم موضع حمایت از این درخواست های قانونی را اتخاذ کرده است. انتظار داریم رویکرد دولت حمایتی و پذیرا باشد. به جای عجله و قاطعیت، رضایت مردم را جستجو کنید. رضایت مردم باید سرلوحه اهداف دولت باشد. آنها بازنشستگانی هستند که چیزی جز حقوق قانونی و حداقل حقوق خود نمی خواهند.

صادقی گفت: اجازه دهید دادستانی موفق شود. دولت نباید از حمایت مجلس ناراحت شود. مصوبه شورای اجرایی همان تصمیم نیروی انتظامی است و مستمری بگیران فقط خواهان اجرای قانون هستند.

دیدگاهتان را بنویسید