دولت باید روابط دیپلماتیک را کلید حل بحران گرد و غبار قرار دهد.


ساعت: 15:33
تاریخ انتشار: 1011/01/28
کد خبر: 1822660

استاد دانشگاه و کارشناس محیط زیست در گفتگو با دانا;

یک استاد دانشگاه و فعال محیط زیست گفت: با توجه به روابط دوستانه ایران با عراق و سوریه، دولت باید برای کنترل سریع ریزگردها تلاش کند. زیرا در صورت تاخیر در این امر، باید بهای چند برابری یارانه درمان را پرداخت کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ دکتر حسین آهنی استاد دانشگاه و فعال محیط زیست در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی … درباره علت هجوم ذرات گرد و غبار و دلایل تداوم این مشکل گفت: و اگر توضیح این ادعاها باشد. به اطلاع کارکنان برسانم که مطمئناً مشکل و راه حل را به خوبی می شناسند، اما قصد دارم در این امکان به یکی دو نکته اشاره کنم.


96f728a0 e520 4040 8b02 f2f289775e6f خبر خاکستری

وی ادامه داد: در اواخر دولت آقای احمدی نژاد مردم و مسئولان به تدریج متوجه معضل دیگری شدند که در غبار آلودگی هوا خود را نشان داد و ابتدا شهرهای مرزی استان های خوزستان، ایلام و کرمانشاه را گرفت. برخی از افرادی که به این شهرها سفر کرده اند می گویند در عرض چند دقیقه نفس کشیدن در فضای باز دندان و گلوی انسان را پر از شن می کند. در این مدت مطالعات حلقه بسته انجام و در نهایت منشا ریزگردها شناسایی شد.


3b8dd67c d389 4fe4 9a1a 8f81e9fd9592 خبر خاکستری

آچانی در ادامه سخنان خود گفت: این مشکل به همراه مشکل زایی یا همان وارونگی دما که در پاییز و زمستان رخ می دهد، نمایندگان را به تدوین قانون جامع سوق داد و در نهایت این قانون در سال 96 با عنوان «هوای تازه» به تصویب رسید. “. به مجلس ارائه شد و بالاخره پس از کش و قوس هایی در این زمینه، قانون هوای پاک به تصویب رسید، این قانون شامل همه آلاینده های هوا از ریزگردها گرفته تا آلاینده هایی مانند خودرو و موتورسیکلت و از همه مهمتر کارخانه ها می شود. هوا با سوخت دیزل


af486ff5 c9c4 4d8d b288 2e10844ac832 خبر خاکستری

وی در بحث دیگری توضیح داد، اما به طور مشخص با توجه به آلودگی هوا در فصول گرم سال که در فصل بهار با گرد و غبار همراه است، تحقیقات نشان می دهد که استان های خوزستان، ایلام و کرمانشاه بیشتر در معرض آلودگی گرد و غبار قرار دارند و متاسفانه با مشخصات مربوط به نوع مراکز است، اما تاکنون اقدام خاصی در این زمینه در شهرستان ها و استان های ذکر شده صورت نگرفته است، از طرفی شرایط در این شهرها و استان ها هر روز بدتر می شود و سایر شهرها و استان ها در این شهر قرار دارند. جولان به گونه ای واقع شده است که ریزگردها از مرکز ایران فراتر رفته و هر سال نسبت به سال های گذشته قوی تر می شود.


8806a0d6 05b0 4403 b025 16ecf4b6512b خبر خاکستری

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: جالب است که بیش از یک دهه از ظهور جدی گرد و غبار در کشور می گذرد. مسئولان به تازگی در گفتگوهای رسانه ای به کشف منشأ گرد و غبار در سه کشور عراق، ایران و سوریه اشاره کرده اند که این کشور سوریه و عراق است. این در حالی است که در همان بررسی اولیه و در تدوین قانون هوای پاک در حوزه گرد و غبار، منشأ اصلی گرد و غبار که نقطه بین ایران، عراق و سوریه است، ذکر شد و اکنون پس از این همه سال، چشم بسته است. دوستان ناپدید شدند!!


1b663af1 f22f 44f6 969e 146bb7136b5d خبر خاکستری

وی در خصوص علت اصلی ریزگردها که از ابتدا به آن اشاره شد، گفت: بیابان های زیادی بین این سه کشور وجود دارد که این مشکل را به وجود آورد که در زمان ارزانی نفت و نفت کوره با اجماعی که بین کشورها وجود داشت. بیابان ها با مازوت پاشیده شد که به نوعی باعث چسبیدن ریزگردها به هم و جلوگیری از رسیدن آنها به قله شد، اما از نظر تاریخی این اقدام به دلیل عدم تلاش دیپلماتیک لغو شد و گرد و غبار به عنوان یکی از مشکلات اساسی کشور ابعاد همه را به خود گرفت. روز


5b7a5458 3f59 43f9 b33a 18c5bea3f786 خبر خاکستری

این حافظ محیط زیست افزود: می خواهم بگویم در قانون قبلی به طور کامل به این موضوع اشاره شده بود و منشا ریزگردها نیز مشخص شده بود. در آن زمان مسئولان و فعالان محیط زیست به صراحت عدم تلاش دیپلماتیک و نبود ارتباطات قوی در این زمینه را بیان کردند، بحران واقعاً دشوار بود، اما اکنون با وجود روابط دوستانه بین سه کشور ایران، عراق و سوریه، ممکن است یک منبع تاثیر در حل بحران گرد و غبار. لذا از دولت سیزدهم انتظار می رود علیرغم اهمیت سلامت و آسایش زندگی افرادی که در معرض خطر ریزگردها هستند هر چه سریعتر این موضوع را حل و فصل کند. می بینید که هر روز برخی از شهرها مانند شهرهای استان خوزستان آنقدر تحت تاثیر وجود و انفجار گرد و غبار قرار می گیرند که زندگی برایشان غیرممکن می شود.


5b238ae5 4772 4441 bb48 8d47a9ed4b61 خبر خاکستری

آهنی در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: دولت و سایر دستگاه های اجرایی و هر اپلیکیشنی که کوچکترین مسئولیتی در این زمینه داشته باشد، اگر به درستی مورد توجه قرار گیرد، می بیند که گرد و غبار محدود به آلودگی هوا نیست که اکنون مردم آن را تحمل می کنند یا نه. اما این مشکل پیامدهایی دارد و نشان می‌دهد که علاوه بر ایجاد بیماری‌های مختلف در آینده، مهم‌ترین نکته این است که دولت باید هزینه‌های باورنکردنی در حوزه سلامت را به یارانه‌های سلامت اختصاص دهد. در این صورت می تواند چندین برابر هزینه کنترل ریزگردها هزینه داشته باشد برخورد سطحی و عرضی با افراد حکایت دیگری دارد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید