دولت تندرو ترامپ از بازگشت آمریکا به برجام می ترسد

این حامی کمپین شکست حداکثری فشار حداکثری علیه جمهوری اسلامی ایران گفت: اما به نظر می رسد اکنون قصد آرامش داریم. ایران باید با میلیاردها دلاری که به این کشور می دهیم بازی را ببرد.

این افراط گرا سابق آمریکایی از ترس نفوذ منطقه ای ایران و اتهامات بی اساس مداوم گفت که این پول برای دوستان و متحدان ما در خاورمیانه، خلیج فارس و اسرائیل هزینه می شود و در نهایت آمریکا را تهدید می کند.

پمپئو گفت: «این واقعاً یک فاجعه است. من فکر می کنم که ما به توافقی برمی گردیم که باراک اوباما، رئیس جمهور وقت آمریکا در سال 2015 امضا کرد.

برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، پس از 13 سال مذاکره فشرده بین المللی، در 14 جولای 2015 به نتیجه رسید. یک هفته بعد، قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد به تصویب شورای امنیت سازمان ملل متحد رسید و به پیوست الف قطعنامه پیوست. اما پس از ورود دونالد ترامپ به کاخ سفید در ژانویه 2017 (دی ماه 1395) و پس از چند مرحله مقدماتی، در نهایت با اتخاذ مواضع مخالف برجام، با خروج یکجانبه و غیرقانونی آمریکا از این توافق در 8 اردیبهشت 1397 (8 اردیبهشت 1397) ) تحریم های ثانویه علیه ایران در دو مرحله بازگردانده شد.

وزیر امور خارجه دولت ترامپ در پاسخ به سوال دیگری از مجری فاکس نیوز که پرسیده بود؛ او گفت: «این خبر خوبی نیست. به نظر می رسد این دولت (بایدن) به جای اینکه متوجه شود ایران کشوری بسیار خطرناک با منابع مالی بزرگ است، به سمت احیای یک توافق شکست خورده حرکت می کند.

ریچارد نیو، معاون دستیار وزیر امور خارجه در امور اروپا و اوراسیا ریچارد مالی، معروف به معمار تحریم ها علیه ایران، از سمت معاونت ستاد استعفا و تیم مذاکره کننده آمریکا را ترک کرد. وال استریت ژورنال گزارش داد که نیو ویو پس از اختلاف نظر با رابرت مالی از سمت خود استعفا داد و از ایالات متحده خواست در مذاکرات جاری با ایران موضع محکم تری اتخاذ کند.

وال استریت ژورنال به نقل از منابعی نوشت که علاوه بر نیو، دو تن دیگر از اعضای تیم آمریکایی نیز از مذاکرات خارج شده اند. زیرا آنها نیز خواستار موضع محکم تری در مذاکرات بودند. منابع گفتند یکی از موضوعاتی که تیم را از هم جدا کرد، نحوه اجرای تحریم های موجود و پایان دادن به مذاکرات در زمانی که ایران برنامه هسته ای خود را توسعه می دهد، بود. علاوه بر این، نحوه اعمال تحریم‌های شدید از جمله چین و اینکه آیا آمریکا باید ایران را در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در سال گذشته محکوم می‌کرد، از دیگر نکات بحث برانگیز تیم آمریکایی بود. تیم مذاکره کننده ایالات متحده همچنین در مورد اینکه ایران چه زمانی می تواند اورانیوم غنی شده کافی برای ساخت تسلیحات هسته ای را ظرف 12 ماه به دست آورد، اختلاف نظر داشت.

هشتمین دور مذاکرات رفع تحریم ها در 5 دی ماه 1400 آغاز شد و پس از نزدیک به 30 روز رایزنی های فشرده دیپلماتیک، وارد دوره کوتاه مدت تصمیم گیری سیاسی شد که تا چند روز دیگر ادامه خواهد داشت. پذیرش خواسته های مشروع ایران

جمهوری اسلامی ایران تاکید می کند؛ هر چه آمادگی طرف مقابل برای لغو تحریم ها جدی تر باشد و اراده جدی برای اتخاذ مکانیسم های لغو تحریم های ایران بیشتر باشد، زمان برای دستیابی به توافق نهایی کوتاه تر می شود.

یک مقام وزارت خارجه آمریکا پس از وقفه چند روزه در مذاکرات وین میان ایران و 1+5 گفت: همه می‌دانند که به مرحله نهایی مذاکرات نزدیک شده‌ایم و به راه‌حل‌های سیاسی نیاز داریم.

سخنگوی وزارت امور خارجه روز جمعه در گفت و گو با خبرنگاران رسانه های بین المللی، مذاکرات وین در ماه ژانویه را فشرده ترین دور مذاکرات در مورد بازگشت مشترک متقابل به اجرای کامل برجام توصیف کرد. ما به تصمیمات سیاسی نیاز داریم. مذاکره کنندگان از جمله رابرت مالی، فرستاده ویژه آمریکا در امور ایران، آخر هفته جاری (شنبه و یکشنبه) برای رایزنی به پایتخت های خود باز خواهند گشت.

دیدگاهتان را بنویسید