دولت حق بازنشستگان را از دست داده است

دولت حق بازنشستگان را از دست داده است

محمدحسن زاده (کارشناس تامین اجتماعی) با انتقاد از سیاست افزایش ده درصدی مستمری ها در سایر سطوح گفت: در چند روز اخیر دولت از افزایش مستمری های تامین اجتماعی خبر داد که واکنش های بسیاری را در پی داشت.

کارشناس تامین اجتماعی با اشاره به سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری گفت: سال ها پیش با سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری مواجه نبودیم اما امسال این اتفاق افتاد و دوستان ما نیز بسیاری از این سیاست ها را تبلیغ کردند. البته این جای خوشحالی است، اما به شرطی که انجام شود.

رئیس سابق سازمان تامین اجتماعی گفت: تصمیم گیری در مورد مستمری ها در واقع اولین آزمون برای اجرای این سیاست ها بود. در ماده 5 این ابلاغیه از حفظ قدرت خرید اقشار آسیب پذیر صحبت شده است، اما سوال اینجاست که آیا با افزایش ده درصدی دستمزدها در برابر تورم 70 درصدی، قدرت خرید را افزایش می دهیم یا از بین می بریم؟!

زدا ادامه داد: همچنین در بند 9 سیاست های ابلاغی آمده است که تمامی تصمیمات کلان کشور باید همراه با تامین اجتماعی باشد. این اضافه شدن به مصوبه دولت در مورد حقوق بازنشستگان کجاست؟

وی گفت: وزیر کار می گوید برای اولین بار عدالت اجرا شده است! شما با افزایش 38 درصدی حقوق سایر رده های بازنشستگان موافقت کرده اید اما اکنون دولت افزایش 10 درصدی حقوق را پذیرفته است. اگر این ده درصد افزایش حقوق دادگستری را می گویید پس چرا با آن 38 درصد موافق بودید؟ با علم به اینکه افزایش 38 درصدی غیرمنصفانه است امضا کردید؟!

وی تصریح کرد: در صورت وجود حق بیمه باید این تصمیم رعایت می شد. ما باید از کسانی حمایت کنیم که بالاترین پاداش را پرداخته‌اند و بیشترین سال‌ها را پرداخت کرده‌اند تا دیگران را به پرداخت پاداش‌های بالاتر تشویق کنیم. ما باید به این افراد پول بیشتری بدهیم.

رئیس سابق تامین اجتماعی گفت: چرا قانون 7 برابر حداقل دستمزد در هنگام دریافت پاداش به شدت رعایت می شود اما در پرداخت مستمری این اتفاق نمی افتد. در حال حاضر در پرداخت حق بیمه بین حداقل و حداکثر تفاوت وجود دارد و موجودی ایجاد شده است اما آیا این مشکل در پرداخت مستمری نیز مشاهده می شود؟

زدا گفت: بر اساس این اصل، اگر کارگران با حداقل دستمزد حدود 5 برابر، 7 برابر آن 35 میلیون حقوق دریافت کنند، این نیز رعایت می شود؟! 7 بار در هنگام دریافت پاداش نمی توانیم رعایت کنیم اما در پرداخت مستمری نمی توانیم این را رعایت کنیم.

وی گفت: البته ما نمی گوییم حداقل دستمزد 57 درصد افزایش پیدا نکند. وقتی تورم 70 درصد است و 57 درصد دستمزد را افزایش می دهیم، جدول بازنشستگی را 13 درصد کاهش داده ایم. پیام ما این است که علاوه بر پرداخت حداقل دستمزد، حق سایر مستمری بگیران نیز ضایع نشود.

رئیس سابق سازمان تامین اجتماعی گفت: موضوع دیگر این است که سیاست دولت یک بام و دو هوا است. حقوق یک گروه با تصمیم شورای عالی کار و گروه دیگر مطابق با بودجه دولتی افزایش یافت.

وی تاکید کرد: اگر دولت اصل را بر ملکیت سازمان گذاشته است باید ردیف خاصی را در بودجه تامین اجتماعی ببیند و در درآمدهای عمومی به آن کمک کند. یعنی به سازمان حق بدهید و در بودجه نظم بدهید. اگر مجبور به تخصیص بودجه نباشند و فقط در تصمیم گیری ها دخالت کنند، خلاف بیمه است. سازمان تامین اجتماعی باید بر اساس اصول و ضوابط بیمه ای اداره شود نه حمایتی.

دیدگاهتان را بنویسید