دولت در حال تلاش برای بهبود معیشت است

دولت در حال تلاش برای بهبود معیشت است

با وجود اینکه یک سال و نیم از فعالیت دولت می گذرد، دولت هنوز استراتژی مشخصی برای بهبود وضعیت معیشتی مردم ندارد. این تا این که دولت ابتدا با سیاست حذف ارز ترجیحی به میدان آمد و سعی کرد با پرداخت یارانه نقدی این موضوع را جبران کند اما با توزیع یارانه های 300 و 400 هزار تومانی به 9 دهم جامعه نوید بهبود را داد. شرایط معیشتی تامین نشد و باز هم پس از مدتی مخالفت ها این طرح نیز نمایش داده شد و در نهایت دولت را به فکر کوپن یا کوپن الکترونیکی برای جایگزینی یارانه نقدی انداخت و در این بین هنوز مشخص نیست که آیا این کوپن ها قادر خواهند بود یا خیر. برای حل مشکل مردم مشکل معیشتی دارند یا خیر؟ به گفته کارشناسان، نبود زیرساخت های مناسب به عنوان یکی از موانع اجرای این طرح اعلام شده است، هرچند کارشناسان اقتصادی معتقدند طرح کالابرگ در صورت حمایت قوی از اجرا می تواند راهکار مناسبی برای کمک به معیشت مردم باشد. و مبارزه با ایجاد رانت که با سایر سیاست ها مانند افزایش دستمزدها مقایسه می شود که به نظر می رسد بدون روشن شدن منبع اعتبار صورت گرفته است.

یارانه نقدی و کالا در گام اول

محمود جام ساز، کارشناس اقتصادی در این باره به آرمان ملی گفت: کالابرگ و یارانه نقدی دو گزینه ای بود که به جای حذف ارز ترجیحی در دستور کار دولت قرار گرفت تا دست دلالان در بازار بسته شود و به این ترتیب مردم به این نتیجه برسند. تحت فشار اقتصادی قرار نگیرند و مقرر شد قیمت کالاهای اساسی افزایش پیدا نکند و قدرت خرید مردم در حدی باشد که در تامین مایحتاج اولیه مشکلی نداشته باشند، هرچند تا کنون چنین نشده است. مطابق انتظارات محقق شد. وی افزود: بازار کالا از قیمت گذاری و روندی که دولت پیش بینی می کرد پیروی نکرد و نرخ تورم با سرعت بیشتری افزایش یافت و به دلیل حضور دلالان در بازار مجبور شدیم به ورطه افزایش دستمزد و قیمت و متعاقب آن تورم بیفتیم. و این بار دولت نتوانست از حضور این گروه در بازار جلوگیری کند در حالی که با کمبود ارز مواجه هستیم و معلوم نیست منشأ آن کجا خواهد بود تا بتوانیم تامین کنیم با سطوح مختلفی مواجه هستیم. این کارشناس پرداخت یارانه نقدی را یکی از تصمیمات دولت عنوان کرد و اظهار داشت: توزیع یارانه 45 هزار تومانی که سال ها بدون تغییر به مردم پرداخت می شد با توجه به نرخ تورم ارزش مالی نداشت، هرچند که پرداخت یارانه در هر سیستم نشان داد که این نظام ارزش اقتصادی و اساسی ندارد. وی افزود: طبق آمار در دهه گذشته میانگین رشد اقتصادی کشور صفر و انباشت سرمایه اقتصادی منفی بوده و بر اساس گزارش اتاق بازرگانی ایران حدود 28 هزار و 500 شرکت تولیدی و خدماتی کمتر از 41 واحد فعالیت می کنند. درصد ظرفیت اسمی آنها.

افزایش بی رویه قیمت ها

این کارشناس ادامه داد: افزایش قیمت ها و گرانی ها گریبان دولت را گرفت و نرخ تورم را بیش از پیش افزایش داد و دولت را مجبور به انتخاب راهکارهایی کرد که یکی از آنها افزایش حقوق کارکنان دولت است، در حالی که منبع اعتبار آن است. نامشخص البته افزایش حقوق در شرایط فعلی از هر منبعی اثر مفیدی نخواهد داشت و مصالحه محسوب می شود. جام ساز افزود: توزیع یارانه نقدی و کاغذی یکی از تصمیماتی بود که دولت در این زمینه اتخاذ کرد، اما توزیع یارانه نقدی مشکلی را حل نکرد بلکه باعث افزایش تورم شد. وی تصریح کرد: نقدینگی در سال 1396 بر اساس آمارهای رسمی منتشر شده معادل 258 میلیارد تومان بوده که با روند افزایشی در پایان دوره ریاست جمهوری روحانی به 3705 میلیارد تومان و در پایان شهریور 1401 پس از حدود یک سال و نیم دولت نخست وزیری با افزایش 51 درصدی به 93.5594 میلیارد تومان رسید که تنها در سال 1400 به طور متوسط ​​3465 میلیارد تومان به حجم نقدینگی افزوده شد و در مجموع در 43 سال گذشته حجم نقدینگی نقدینگی تورمی ۲۱۷۰۰ برابر شد و تورم دو رقمی مزمن را بر اقتصاد و ارزش پول تحمیل کرد. این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: مهار تورم و جمع آوری نقدینگی از طریق اجرای سیاست های پولی از جمله افزایش نرخ سود و ایجاد ثبات پولی و ارزی به عنوان سیاست اصلی دولت باید در اولویت قرار گیرد تا بسترهای لازم برای سیاست های افزایش تولید فراهم شود. توزیع یارانه به تولید و افزایش درآمدها، ملی گرایی و اشتغال زایی تضمین می شود، اما در حال حاضر هیچ نشانه ای از تغییر در این مسیر دیده نمی شود، هرچند روش های مهاری مورد استفاده دولت در اجرای اقدامات آتی با چالش های جدیدی مواجه خواهد شد.

نگران اعتراضات علیه عملکرد کالابرگ

کامران ندری، یکی دیگر از کارشناسان اقتصادی معتقد است: در شش ماه گذشته میانگین تورم مواد غذایی و کالاهای اساسی مردم بیش از میانگین تورم که شامل 450 قلم کالا می شود افزایش یافته است و دلیل اصلی آن حذف ارز از 4200 تومان، بنابراین اگر دولت بنا به دلایلی بخواهد به پرداخت یارانه نقدی ادامه دهد، قیمت ها را ثابت نگه دارد و اجازه افزایش قیمت را ندهد. وی افزود: دولت در اردیبهشت ماه یک راه حل کوتاه مدت و یک راه حل بلندمدت برای جبران اثرات حذف ارز ترجیحی در نظر گرفت. 400 هزار تومان نقدی برای پوشش افزایش هزینه های ناشی از حذف ارز ترجیحی تا پس از اجرای آزمایشی طرح کالاهای کاغذی الکترونیکی و ارائه نقاط ضعف و قوت برای اجرای این طرح تصمیم گیری شود. ندری تصریح کرد: بحث جدی در این مورد نارضایتی هایی است که ممکن است پس از قطع شدن یارانه پولی 300 و 400 هزار تومانی به وجود بیاید که بالاخره چندین ماه از دریافت این یارانه توسط سرپرستان خانوار می گذرد و اکنون اگر دولت می خواهد دیگر این مبلغ را ندهد. و به نوعی باید یارانه نقدی برای همیشه متوقف شود، قطعا برای دولت هزینه دارد و شاید تعلل دولت در اجرای کالاهای الکترونیکی یکی از دلایل اصلی آن باشد.

موفقیت مشروط کالابرگ

وی ادامه داد: پرداخت الکترونیکی قبوض می تواند انصاف یارانه ها را بهتر اجرا کند اما با توجه به زیرساخت های فنی باید دید دولت از عهده این کار بر می آید یا همچنان شاهد پرداخت یارانه به تعداد خواهیم بود. اجرای قبض الکترونیکی یک تعهد قانونی است. این است که دولت باید آن را تکمیل کند، اما با توجه به مشکلاتی که وجود دارد، تاکنون کاری در این زمینه انجام نشده است و این طرح با توجه به پیچیدگی های فنی و ساختاری به راحتی قابل اجرا به نظر نمی رسد. این استاد دانشگاه تصریح کرد: دولت با حذف ارز ترجیحی، عملا برخی کالاها را تا 2.5 برابر گران کرد و قیمت کالایی مانند مرغ از 24 هزار تومان به 60 هزار تومان رسید و در بازار آزاد قیمت هر کدام کیلویی گوشت مرغ به 80 هزار تومان رسید، تخم مرغ، روغن و برخی کالاهای اساسی و مایحتاج مردم هم همینطور. نادری افزود: در شش ماه گذشته میانگین تورم خوراکی ها و کالاهای اساسی مردم بالاتر از میانگین تورم بوده که شامل 450 قلم کالا می شود و دلیل اصلی آن حذف ارز از 4200 تومان است، بنابراین اگر دولت بخواهد دلیل تداوم پرداخت یارانه نقدی ثابت نگه داشتن قیمت ها و عدم اجازه افزایش مجدد قیمت است. وی ادامه داد: اگر یارانه پولی 300 هزار تومانی به طور منظم پرداخت شود، تا حدی می توان نتیجه گرفت که با فرض ثابت ماندن قیمت ها حداقل تا پایان سال، آثار حذف ارز 4200 تومانی را می توان دانست. تا حدی پوشیده شده است. ، اما اگر تا پایان سال تصمیم گیری شود. اگر ستاد تنظیم بازار یا خود کارخانه ها دائماً قیمت کالاها را افزایش دهند، این یارانه پولی در کمترین زمان ممکن اثر خود را از دست می دهد و توده مردم کمتر از قبل می شود. این کارشناس اقتصادی افزود: در یک سال گذشته با افزایش ناگهانی قیمت برنج مواجه بودیم، به طور کلی قیمت برنج بیش از 100 هزار تومان بوده و با توجه به اینکه این محصول در سال گذشته افزایش داشته است. نیروی غالب بسیاری از مردم و رشد. لجام گسیختگی آن باعث شده برنج از سفره برخی خانوارها محو شود و طبیعتاً در این شرایط دولت باید دائماً بر بازار کالاهای اساسی نظارت داشته باشد وگرنه یارانه نقدی نمی تواند پاسخگوی حذف ارز 4200 تومانی و افزایش قیمت باشد. تورم.

منبع: آرمان ملی

دیدگاهتان را بنویسید