دولت در میدان، مردم در جای باریک

دولت در میدان، مردم در جای باریک

روز جدید یک سال از انتخابات ریاست جمهوری و اعلام پیروزی ابراهیم رئیسی می گذرد. انتخاباتی که به جای 59 میلیون واجد شرایط، تنها 48 درصد مردم شرکت کردند و رئیس جمهور تازه منتخب با 18 میلیون رأی که ​​کمتر از 40 درصد منتخبان بود، برای تشکیل دولت سیزدهم انتخاب شد.

شاید امروز بیش از هر زمان دیگری صاحبان قدرت با وعده های خود مواجه شده و مردم نیز با توجه به عدم تحقق وعده ها سعی در یادآوری ادعای عبور از بحران و مشکلات امروز مدیران دارند. شاید تحقق این توقعات این بود که رئیس جمهور در سالگرد انتخابش، دولت را درست خواند و گفت: آنچه مردم از ما خواستند مبارزه با فقر، فساد و تبعیض بود و ما به این عهد با مردم وفادار هستیم. و اگر خدا بخواهد به قولی که داده بودیم عمل می کنیم.

یک سال از انتخابات و شکاف بین مردم و دولت

بر کسی پوشیده نیست که در سال های اخیر به دلیل عملکرد مسئولان، شکاف بین مردم و دولت بیشتر شده است. طرفداران پرونده او در تلاش هستند تا رونوشت واقعی این بیانیه را به صورت آنلاین در دسترس قرار دهند. طرفداران پرونده او در تلاش هستند تا رونوشت واقعی این بیانیه را به صورت آنلاین در دسترس قرار دهند.

13 درصد از شرکت کنندگان رای خود را در صندوق انداختند تا هم تعداد آرای باطل در انتخابات پس از انقلاب و هم تعداد آرای بیشتر از سایر نامزدها ثبت شود. !!

روزنامه کیهان به عنوان یکی از مهم ترین حامیان اندیشه و رسانه رئیس جمهور با اذعان به کاهش فعالیت، بار دیگر آن را حماسه خواند و نوشت: دسته اول بیگانگان هستند. دسته دوم مدعیان اصلاحات هستند که حماسه 28 خرداد 1400 را از جنبه های مختلف مورد حمله قرار می دهند. پیروز شدن این افراد انتخاب خوبی است و اگر عرصه را به رقیب بسپارند باید حضور و مشارکت مردم زیر سوال رفته و آنها را تحقیر و حتی تحقیر کرد.

اما کیهان تاکید کرد: یکی از بهانه های اصلی آنها برای این حمله حضور مردم در این انتخابات است. آنها مشارکت حدود 50 درصدی انتخابات را زیر سوال بردند و با وارونه کردن آن سعی کردند آن را به ننگ تبدیل کنند. اما اگر درست و دقیق به صحنه نگاه کنیم، آیا جز شهرت سیاسی و حماسه چیز دیگری می توانیم ببینیم؟

افزایش اعتراضات و تجمعات صنفی

هواداران ابراهیم رئیسی او را مرد میدانی می نامند. رئیس جمهوری که مدام در حرکت است و با دستورات حضوری روی صحنه مشکلات را حل می کند. می گویند اگر زلزله بیاید رئیس جمهور فورا حضور می یابد. او هر جمعه به روستا سفر می کند و سختی ها و کمبودها را از نزدیک می بیند.

اما این نحوه حضور هنوز گرهی از کار فرعی در لایه های مختلف باز نکرده و ثمره آن ملموس است. درست در سالگرد پیروزی ابراهیم رئیسی، تجمعات اعتراضی مختلفی توسط برخی بازنشستگان، بازاریان و کارگران در شهرهای مختلف ایران برگزار شد. تجمعات صنفی و مردمی طی سال گذشته رشد فزاینده ای داشته است و اتحادیه های مختلف بارها به تصمیمات دولت سیزدهم اعتراض کرده اند. معلمان ناامید از سوء استفاده از قانون رتبه بندی، بازنشستگان ناراضی از افزایش و یکسان سازی نرخ ها، تجار معترض به قوانین جدید مالیاتی و کارگران خشمگین از بیکاری و ناامنی در محیط کار بارها تجمعات اعتراضی برگزار کرده اند.

انتقادها و شعارهای صریح رئیس جمهور با وجود اینکه کمتر از یک سال از ریاست جمهوری او می گذرد، می تواند یک عقب گرد بزرگ باشد.

مقصر: آمریکا و دولت قبلی

این روزها مردم سخنان خود را به ابراهیم رئیسی در مناظره انتخاباتی می فرستند که با قاطعیت و اطمینان گفت که مشکل گرانی و گرانی در حال حل شدن است و امروز همه از وضعیت گرانی و گرانی گلایه دارند.

اما پاسخ حامیان دولت روشن است: مقصر همه مشکلات گرانی دولت قبل است. مشکلات و کاستی هایی توسط مدیران قبلی ایجاد شده است و دولت فعلی نقشی در این امر ندارد.

اما تاریخچه واکسن کرون ناگهان تغییر کرد و دولت به عنوان ناجی مردم ظاهر شد و تنه ای آن بار را از روی زمین برداشت.

عباس عبدی، روزنامه‌نگار و تحلیلگر سیاسی، از رفتار دوگانه دولت انتقاد کرد و نوشت: «پس از گذشت نزدیک به یک سال، رفتار دوگانه همچنان روحانی را مسئول جهش قیمت‌ها و رانت‌ها می‌داند. اما واردات واکسن (که آنها به آن اعتقادی نداشتند) یک ماه پس از دولت قبلی اعتبار داده شد.

یک سال از پیروزی ابراهیم رئیسی و 10 ماه از روی کار آمدن دولت سیزدهم می گذرد، اما کار دولت و کابینه بیش از آنکه مردم را به آینده امیدوار کند نگران کننده و نگران کننده است. برخی کارشناسان معتقدند موج جدید گرانی و تورم در مردادماه امسال فرا خواهد رسید. این روزهایی است که دولت باید سالگرد خود را جشن بگیرد

علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت درباره موفقیت اقتصادی دولت گفت: رشد اقتصادی که در سال 99 و نیمه اول سال 1400 حدود 3.5 درصد بوده است، در پاییز گذشته 8.4 درصد و در زمستان 7.5 درصد بوده است. . رشد بدون نفت نیز در زمستان 1400 به 3.6 رسید. با وجود مشکلات، آمارهای اقتصادی نوید دوره گذار از سختی به روزهای خوب را می دهد. “آینده روشن است.” البته همین آمار موجی از انتقادات را برانگیخت و محمد مبین، مدیر عامل سابق خبرگزاری برنا در پاسخ به سخنگوی دولت نوشت: تکلیف را روشن کنید; آیا اینها نتیجه عملکرد «بنیانگذاران وضع موجود» است یا نتیجه عملکرد شما؟ اگر نتیجه ارائه شما، چرا در چهار ماه! آیا رشد اقتصادی داشته اید؟ هر جا به دردسر بیفتید، پای دولت قبل را می برید؟ اگر محصول دولت قبل است چرا می گویید مشکلات دولت قبل را به ارث برده اید؟

تکلیف برجام هم مشخص است. از نظر دولت، آمریکا مقصر است و مذاکره کنندگان ایرانی هر کاری که ممکن است انجام داده اند. همانطور که ابراهیم رئیسی گفت: «از اینکه آمریکایی‌ها می‌گویند آماده توافق با ایران هستند، اما از سوی دیگر به فهرست تحریم‌ها اضافه می‌شوند، تعجب می‌کنم».

فشار اعتراضی ناشی از کار دولت کمتر از یک سال طول کشید و وزیر کار در بحبوحه انتقادات و فشارهای فزاینده استعفا داد. حذف ارز ترجیحی، رها شدن از بازار، تورم و افزایش شدید تورم، سایر وزرای کابینه را نیز به خروج نزدیک کرده است. وزرای اقتصاد، صمت و جهاد بیش از سایر وزرا منتقد هستند و شمشیر استعفا و استیضاح را بالای سر خود احساس می کنند. این نشانه مهمی از ضعف شدید دولت در سازماندهی وضعیت اقتصادی است.

جعفرزاده ایمن آبادی، نماینده سابق مجلس در این باره می گوید: «به صراحت بگویم، من در سالم بودن تیم اقتصادی دولت تردید دارم. آقای رئیسی باید حرکت کند زیرا آنچه مهم است تحقق شعارهایی است که در انتخابات ریاست جمهوری مطرح کرد و مردم به آن شعارها رای دادند.

شیوه مدیریت میدانی ابراهیم رئیسی هنوز گره از کار اقشار مختلف مردم باز نکرده و ثمره آن قابل لمس است. تشکل های صنفی و مجامع مردمی در سال های اخیر رشد زیادی داشته و اتحادیه های مختلف بارها به تصمیمات دولت سیزدهم اعتراض کرده اند.

تیم دولتی، مردم اهمیت می دهند

ابراهیم رئیسی فردای مراسم تحلیف حکمی صادر کرد و این اخلاق تا امروز ادامه دارد. احکام فقرزدایی، کاهش قیمت خودرو، افزایش قیمت دارو، کالاهای اساسی، ساخت مسکن و… همه و همه آثار خود را بر مدیرعاملی گذاشت که هنوز نتوانسته بین مسئولیت فعلی و قبلی خود تمایز قائل شود.

شاید این راهی بود که توانست حتی صدای اصولگرایان و حامیانش را کمتر از یک سال در بیاورد. حسن لاسجردی، یکی از اعضای حزب موتلفه اسلامی، گفت که ابراهیم رئیسی «آگاهی دقیقی» از «فضای وقایع سیاسی کشور» ندارد و او «ارزیابی درستی» از گونه‌ها دارد و «او ارزیابی درستی ندارد». هر نیرو، سازمان و نهاد و سایر شاخه های حکومت».

لاسگردی افزود: گاهی اوقات دولتمردان شعارهای مهمی می سازند که به نظر می رسد با دقت آزمایش شده است.

یک سال از پیروزی ابراهیم رئیسی و 10 ماه از فعالیت دولت سیزدهم می گذرد. اما عملکرد دولت و کابینه بیش از آنکه به آینده امیدوار باشند مردم را نگران و مضطرب کرده است. برخی کارشناسان معتقدند موج جدید گرانی و تورم در مردادماه امسال فرا خواهد رسید. دقیقا روزهایی که دولت باید سالگردش را جشن بگیرد. مردم نگران امرار معاش و وعده های غذایی خانواده خود هستند.

دیدگاهتان را بنویسید