دولت سیزدهم ویژگی های کلان منفی را به ارث برد

زمان: 13:17
تاریخ انتشار: 1400/09/13
کد خبر: 1789417

دولت سیزدهم در شرایطی کارآمد بود که وضعیت شاخص های کلان اقتصادی بسیار ضعیف بود. رشد اقتصادی حدود صفر، تورم 45.2 درصدی، افزایش ضریب جینی و افزایش تقسیم طبقاتی از جمله این میراث است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ سازمان برنامه و بودجه کشور در واکنش به برخی مطالب منتشر شده در رسانه ها خاطرنشان کرد: دولت قبل تنها در پنج ماهه نخست امسال از کل ظرفیت بودجه و به عبارتی بیش از 55 هزار میلیارد تن از حقوق بانک مرکزی استفاده کرد. با توجه به ضریب انبساط پولی، تنها از این محل بیش از 637 تریلیون تن نقدینگی اضافه شده است. همچنین اختلال در اضافه برداشت در بانک ها باعث شد حجم نقدینگی به چهار هزار هزار میلیارد تن برسد.

این بی انضباطی مالی و رها شدن کشور معیشت مردم را تحت فشار قرار داده و سفره آنها را کوچک می کند. در چهار سال گذشته میانگین رشد تشکیل سرمایه ثابت منفی بوده است. یعنی حتی تا میزان استهلاک هم سرمایه گذاری نمی شود.

به دلیل توقف فعالیت های اقتصادی و عدم برنامه ریزی، تولید ناخالص داخلی سرانه به قیمت ثابت حتی از سال 1390 کاهش یافته است که نشان دهنده عمق رکود اقتصادی در این سال ها است.

اگر کشور در 6 سال 8 درصد رشد اقتصادی داشته باشد به سال 1390 می رسیم، اگر بدهی سنگین 535 هزار میلیاردی اوراق بهادار و 50 میلیارد دلاری به صندوق توسعه ملی و رشد بدهی دولت به بانک ها و بانک مرکزی را به اینها اضافه کنیم. ، مشخص است که در دوره سیزدهم دولت از پول قوی بانک مرکزی چه استفاده نکنیم. ارزشمند بود

قطع سخنرانی و انتشار مدیران نمی تواند شامل پرونده های دولت قبل شود. در مطلبی به قلم سید مسعود میرکاظمی، رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره تورم و عدم دریافت وام از بانک مرکزی، کاهش نرخ تورم در حالی مطرح شد که به نظر می رسد برخی رسانه ها تفاوت آن را با تیتر نمی دانند. تورم؛ یا نمی خواهد بداند. شاخص کل در آبان ماه 1400 با 2.5 درصد افزایش نسبت به ماه قبل به عدد 373.0 رسید که شاهد تورم ماهانه 2.5 درصدی بودیم. این در حالی است که تورم ماهانه در مهر ماه 1400 3.7 درصد بود، بنابراین در آبان شاهد کاهش 1.2 درصدی تورم ماهانه بودیم.

تورم واحدهای آبان ماه 35.7 درصد بوده که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل (39.2) 3.5 درصد کاهش داشته است.

نرخ تورم سالانه در آبان ماه 1400 که نشان دهنده تغییرات شاخص قیمت در 12 ماه گذشته نسبت به مدت مشابه سال قبل است، به 44.4 درصد رسید که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل (45.4) یک درصد کاهش نشان می دهد.

مصاحبه رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور درباره کاهش تورم نکته ای بود که کاملا با اطلاعات مرکز آمار منطبق است.

کاهش تورم نقطه ای به معنای کاهش قیمت ها نیست، بلکه کاهش شتاب قیمت ها و جهت گیری صحیح نقدینگی و سیاست های کنترل تورم است. این کاهش تورم بدون عزم دولت برای عدم استفاده از پایه پولی و کنترل اضافه برداشت بانک ها محقق نمی شد.
در برهه حساس کنونی به جای درگیری های سیاسی و سرپوش گذاشتن بر تاریخ دولت های گذشته، خوب است در مقابل منافع ملی سر خم نکنیم و به حل مشکلات مردم بپردازیم.

انتهای پیام/
منبع: ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید