دولت سیزدهم و تحقق «افتتاح مدارس» با خوانش هفتم «آلودگی»/ این میراث شوم؛ «تعطیلی مدارس» راهی برای مقابله با آلودگی هوا است

ساعت: 16:09
تاریخ انتشار: 1300/09/16
کد خبر: 1790368

امروز در حالی که مدارس استان تهران دو بار به دلیل آلودگی هوا تعطیل شدند، همزمان معاون وزیر آموزش و پرورش از کاهش 50 تا 70 درصدی آموزش علوم پایه در مدارس خبر داد و با اشاره به تعطیلی مدارس، گفت: آموزش علوم پایه در مدارس استان تهران تعطیل است. اکنون دولت جدید باید به فکر رفتن به قرائت هفتم آلودگی هوا باشد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ اگر از مثنوی هفتاد من به عنوان مصداق آلودگی هوا که در دهه گذشته منجر به تعطیلی مدارس شد و با نگاهی به وضعیت و اخبار منتشر شده امروز (16 دی 1400) بگذریم، بدیهی است که آموزش و پرورش دچار بحران شده است. .

خبر اول: وضعیت قرمز 20 ایستگاه کیفیت هوا در تهران

اولین خبر با عنوان «وضعیت قرمز 20 ایستگاه کیفیت هوای تهران» بیان کرد: بر اساس آخرین اطلاعات شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، هوای پایتخت در حال حاضر 102 و در شرایط ناسالم برای گروه های حساس، هوا است. کیفیت در 20 ایستگاه در شرایط قرمز و ناسالم برای همه گروه ها قرار دارد و شهرداری منطقه 15 با شاخص 173 آلوده ترین ایستگاه تهران است.

388be8c3 6371 4cb4 94c6 ffb9c182b642 خبر خاکستری

خبر دوم: مدارس استان تهران تا 2 روز آینده غیبت می کنند

عابد ملکی معاون امور عمرانی استاندار تهران صبح سه شنبه در حاشیه جلسه کمیسیون اورژانس آلودگی هوای پایتخت در جمع خبرنگاران درباره مصوبات این جلسه گفت: ری، کهریزک، اسلامشهر چهاردانگه، جوادشت، قرچ پاک قرچ پاکدشت پیشوا و ورامین. به صورت غیابی بازداشت شود.

a7165fcd 0304 44dc a011 222205cbc086 خبر خاکستری

خبر سوم: کاهش 50 تا 70 درصدی تحصیل در رشته علوم طبیعی در مدارس

علیرضا کمره ای معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش وی در پایان گفت و گوی خود به ایسنا گفت: با تاکید بر اینکه نتایج آزمون های ماه گذشته به ما نشان می دهد که با وجود نتایج بالای کسب شده در آزمون های نیمه حضوری در دو سال اخیر، میزان یادگیری بسیاری از دانش آموزان در وقفه 20 ماهه در فعالیت های شخصی در تمامی دروس به ویژه دروس علوم پایه بین 50 تا 70 درصد کاهش یافته است. وی گفت: با توجه به تاثیر جدی که این دسته از دروس بر تحصیلات بعدی دانش آموزان در مقاطع بالاتر می گذارد، چشم انداز خوشایندی ارائه نمی دهد. کشور باید عزم ملی و برنامه ای منسجم برای بهبود یادگیری دانش آموزان و جبران عقب ماندگی آنها داشته باشد.

1fb770ba 2551 4beb 8f2b ca17e845aebd خبر خاکستری

اما سوال اینجاست که آیا این به اصطلاح عقب ماندگی مربوط به این ایام است یا مربوط به تعطیلات 21 ماهه مصادف با تاج و تخت است؟

مسلماً تاریخچه ای طولانی نیست که مهم ترین موانعی را که بر سر راه نظام آموزشی و وزارت عریض و طویل آموزش و پرورش و سایر نهادهای تحت کنترل دولت مانند سازمان محیط زیست قرار گرفته است را بیشتر نشان می دهد.وضعیت نظام آموزشی. به این نقطه رسیده است، نکاتی خواهیم داشت.

آموزش حضوری؛ گفتند اگر آمد!

در واقع، به گفته کارشناسان آموزش و پرورش، اگر بهترین روش آموزش به کودکان و نوجوانان در مقاطع مختلف تحصیلی ابتدایی و متوسطه را بر اساس حضور دانش آموز در مدرسه و یادگیری دروس در نظر بگیریم، نباید پنهان کنیم که در آن زمان این نوع آموزش تحصیل و کسب علم که یکی دو سال اخیر آن را تربیت حضوری می نامند، در میان چهار رکن دافعه محدود و بسته شده است.

چهار عامل بازدارنده برای آموزش حضوری

39ff592d 1404 4d60 a2ba 1b54c5706398 خبر خاکستری

چهار رکن مورد بحث که یکی از آنها هر لحظه مانع بازگشایی مدارس و حضور دانش آموزان در مدار آن می شود، از جمله مشکلات ملی و ملی؛ «تهدیدهای جدی آلودگی هوا»، «مشکلات مالی و کسری بودجه و بودجه سرانه وزارت آموزش و پرورش»، «محدودیت ها و مخاطرات تاج در 21 ماه گذشته» و «ضعف ساختاری و کمبود زیرساخت های آموزشی مجازی».

واکسیناسیون و تامین زیرساخت های آموزشی حضوری

این چهار رکن و انحصار بازدارنده آنها اکنون به ناچار به عنوان میراثی شوم برای وزارت آموزش و پرورش دولت سیزدهم یاد می شود. به این معنا که در یکی دو سال اخیر، خطرات جدی از سوی تاج، عملاً مانع از حضور دانش آموزان در کلاس های درس به مدت 21 ماه در هیبت قفل سیاه درهای مدارس شده است، اما با روی کار آمدن دولت سیزدهم و تلاش های قابل تقدیر برای واردات میلیون ها واکسن و شروع نهضت واکسیناسیون از جمله دانش آموزان بالای 12 سال منجر به کاهش تعداد منفی قربانیان و پزشکان قانونی شده است. بنابراین در عمل فرصتی برای بازگشایی مدارس فراهم شد که متاسفانه به دلیل رای عدم اعتماد مجلس به دو وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش و مدیریت ضعیف دولت قبل از بازگشایی مدارس جلوگیری شد.

fbf2e463 b65b 4f46 8396 9ceeb420725c خبر خاکستری

تعطیلات دوباره در پس زمینه “خطرات تاج” و “وارونگی دما”

با این حال، تمام وزارتخانه ها و سازمان های مرتبط با دولت جدید مصمم به حمایت از رویای بازگشایی مدارس بودند. تا همین اواخر، زمانی که دمای هوا ملایم تر بود، مدارس روال خود را انجام می دادند. اما با سرد شدن هوا و پدید آمدن پدیده خطرناک وارونگی یا وارونگی دما، مشکل آلودگی هوا بی سابقه جلوه کرد.به روز رسانی قبلی نیز داشت.

در واقع پاسخ کسانی که این میزان آلودگی هوا را به دولت سیزدهم نسبت می دهند در همین اتفاقات و حوادث است. حال اگر دولت جدید به دنبال برداشتن برخی از محدودیت های ولیعهد است، تنها برای رفاه تاجران و افرادی است که کسب و کار و کسب و کارشان به شدت تحت تاثیر تعطیلات اجباری ولیعهد قرار گرفته است.

آسیب پنهانی که به آینده کشور حمله خواهد کرد

c2cab728 47b2 4931 8600 26fef2c8cb87 خبر خاکستری

اما آسیبی که به مهمترین و حیاتی ترین ارکان این کشور وارد می شود، آسیب به نظام آموزشی است. چرا که انباشته شدن برخی مشکلات و حل نشدن به موقع آنها در دو دولت گذشته روحانی -حتی قبل از آن- باعث شد که تعطیلی مدارس در هر فصل و در هر بازه زمانی تنها راه مقابله با آلودگی هوا باشد که این خود آسیب های موجود را تبیین می کند. این قسمت شامل همه چیزهای واضح است و مثال زیره این است که آن را به کرمان ببرید.

این میراث من است!

البته باید تصریح کرد که این میراث شوم دولت های گذشته و شهرداری ها و شهرداری های قبلی است. با افزایش حجم آلاینده های هوا در این مدت، رهبری کشور در هر وزارتخانه، پست و سازمان هیچ تلاشی برای مقابله با آلودگی هوا نکردند و حتی شهرداری و شورای شهر وقت تهران نیز آمادگی فروش این طرح را برای ترافیک نداشتند. برای کاهش آلاینده ها بس کنید و در این روزهای غم انگیز حتی از سود فروش اسناد برای طرح ترافیک چشم پوشی نکردند!

مدافعان نفت کوره، مقصران آلودگی

031c3a2c 99ad 40f0 af41 7deeeb6d75b4 خبر خاکستری

دولت های گذشته به رهبری حسن روحانی که از یک سو از سوختن مازوت در روز روشن و از سوی دیگر با عدم کنترل خودروهای آلاینده و فراموشی معاینه فنی مسئول سازمان محیط زیست حمایت می کردند، در واقع فکر می کردند که امروز ما شاهد چنین روزهایی هستیم و مدارس باید به محض دوبار بازگشایی بازگشایی شوند.

باید انصاف داشت که بی توجهی مسئولان و بی توجهی دستگاه های دولتی در طول یک دهه باعث شده است که شاخص آلودگی پایتخت و بسیاری از شهرها امروز از مرز 150 میکرون عبور کند. اتفاقی که به خودی خود یک مرگ واقعی برای شهروندان است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید